پایان نامه بررسی ارتباط بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی پرستاران مرکز آموزشی درمانی شهید محمدی بندرعباس
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی پرستاران شاغل در مرکز آموزشی و درمانی شهید محمدی بندرعباس صورت گرفته است. جامعه آماری این تحقیق را تمامی پرستاران وکادر درمانی که دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم به بالاتر می باشند ، تشکیل می دهند و حجم نمونه مورد پژوهش تعداد 163 نفر می باشد که به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند .
این بررسی به روش توصیفی از نوع همبستگی صورت گرفته و جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه رضایت شغلی JDI (اسمیت ، کندال و هالین) و پرسشنامه تعهد سازمانی (آلن و مایر) بهره گرفته شده و برای تجزیه و تحلیل داد ها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون ، آنالیز واریانس یکطرفه وآزمون T مستقل و برای انجام پردازش اطلاعات از نرم افزار آماری SPSS استفاده شده است و نتایج حاصل به شرح ذیل می باشد : تعهد مستمر با ابعاد رضایت شغلی( ماهیت کار ، فرصت های رشد و همکاران ) دارای رابطه معنی داری بوده اما با ابعاد پرداخت ها و سرپرستان رابطه معنی داری وجود ندارد . تعهد عاطفی با ابعاد رضایت شغلی(ماهیت کار ، سرپرستان ، فرصت های رشد و پرداخت ها ) با اطمینان 99 درصد دارای رابطه معنی دار ی بوده اما با مولفه همکاران رابطه معنی داری ندارد . تعهد هنجاری با ابعاد رضایت شغلی (ماهیت کار ، سرپرستان و همکاران ) با اطمینان 99 درصد دارای رابطه معنی دار بوده اما با ابعاد فرصت های رشد و پرداخت ها رابطه معنی داری وجود ندارد .همچنین تعهد سازمانی کل با ابعاد رضایت شغلی (ماهیت کار ، سرپرستان ، همکاران و فرصت های رشد ) دارای رابطه معنی دار بوده ولی با مولفه پرداخت ها رابطه معنی داری ندارد . بر اساس نتایج حاصله وضعیت رضایت شغلی پرستاران در محدوده متوسط و بالا ولی وضعیت وفاداری و تعهد سازمانی پرستاران در محدوه متوسط رو به بالا بود. همچنین رضایت شغلی با مولفه های فردی سنوات خدمت ، نوع استخدام ، وضعیت مسکن و مقطع تحصیلی پرستاران دارای رابطه معنی داری بوده اما با مولفه های نوع بخش محل خدمت ،سمت ،جنسیت ، وضعیت تاهل و شغل فعلی پرستاران رابطه معنی داری ندارد .تعهد عاطفی نیز با مولفه های فردی ، سنوات خدمت ، نوع استخدام ، جنسیت و تعهد مستمر با مولفه سنوات خدمت پرستاران رابطه معنی داری را نشان داد .
واژه های کلیدی :
رضایت شغلی ، تعهد سازمانی ، پرستاران ، بیمارستان
مقدمه
به اعتقاد بسیاری از دانشمندان علوم رفتاری، سازمان ها وجه انکار ناپذیر دنیای نوین امروز را تشکیل می دهند. ماهیت جوامع توسط سازمان ها شکل گرفته و آنها نیز به نوبه خود به وسیله دنیای پیرامون و روابط موجود در آن شکل می گیرند. گرچه سازمان ها به شکل های مختلف و بر پایه هدف های گوناگون تاسیس و سازمان دهی می شوند، اما بدون تردید تمامی آنها بر پایه تلاشهای روانی و جسمانی نیروی انسانی که ارکان اصلی آن به حساب می آید، اداره و هدایت می گردند (هومن، 1381).
بخشی از متن
رابینز [1](1991) رضایت شغلی را نگرش کلی فرد نسبت به شغلش تعریف می کند. امروزه در هر کشوری صدها شغل و حرفه وجود دارد و افرادی به آنها اشتغال دارند و از طریق آنها زندگی خود را اداره می کنند. آنچه همواره مورد توجه روانشناسان و اندیشمندان علوم اجتماعی بوده رضایت شغلی افراد و آثار این رضایت در روحیه آنها و بازدهی کارشان می باشد. در جامعه امروز فشارها و تنشهای روانی ناشی از محیط کاری و خانوادگی نقش بسیاری در زندگی فرد ایفا می کند. کارکنان هر سازمانی اگر در محیط کاری خود احساس نارضایتی داشته باشند ، نمی توانند به خوبی وظایف خویش عمل کنند. اگر فرد به شغل خود علاقه مند باشد ، خلاقیت و استعداد وی در زمینه کاریاش شکوفا خواهد شد و هرگز دچار خستگی و افسردگی نمی شود ؛ به عکس اگر فردی از حرفهاش راضی نباشد هم خودش دچار افسردگی می شود و هم کارش بی نتیجه خواهد بود و از این رهگذر جامعه و سازمان نیز دچار آسیب خواهند شد (میردریکوندی ، 1379) . بدین ترتیب مدیران با مسائل چالشی بیشتری مواجه می گردند .
[1] Robins
به نظر می رسد در اثر گذشت زمان و تغییرات ساختاری همچون رتبه بندی ،درجه بندی و غیره . در این دو پارامتر مهم ( رضایت و تعهد ) تغییراتی ایجاد شده است از همین رو به علت اهمیت ویژه خدمات کارکنان گروه پزشکی و تلفیق علم و تخصص و تعهد که طبیعتا رضایت بیمار و رضایت کارکنان را فراهم می آورد . این پژوهش می تواند با بررسی رابطه تعهد سازمانی و رضایت شغلی در میان پرستاران مزبور بخشی از مشکلات و ابهامات موجود در حوزه منابع انسانی را پاسخگو باشد .
آنچه که از تحقیقات روشن می گردد این است که هر مستخدمی ، مجموعهای از تواناییها، قابلیتها و آگاهیهای در هم تنیده و جدایی ناپذیری لازم دارد،
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه. 1
1-2- بیان مساله. 3
1-3- بیان ضرورت و اهمیت تحقیق. 5
1-4- اهداف تحقیق. 7
1-5- فرضیه های تحقیق. 8
1-6- تعریف واژه ها و اصطلاح ها 8
فصل دوم : ادبیات تحقیق
2-1-مقدمه
2-2- رضایت شغلی
2-3- تعریف شغل. 11
2-4- اهمیت کارکردن ازدیدگاه فردی و اجتماعی.. 12
2-5- عوامل مؤثر در انتخاب شغل. 13
2-6- تعریف رضایت شغلی.. 14
2-7- روشهای ارزیابی رضایت شغلی.. 15
2-8- عوامل موثر بر رضایت شغلی.. 18
2-9- روابط انسانی و رضایت شغلی.. 22
2-10- کیفیت زندگی کاری.. 24
2-11- ویژگیهای شخصی وخشنودی شغلی.. 25
2-12- افزایش رضایت شغلی.. 25
2-13- پیامدهای رضایت شغلی و عدم رضایت شغلی.. 27
2-14- رضایت شغلی و عملکرد. 27
2-15- تأثیر رضایت شغلی بر سازمان. 28
2-16- تحول مطالعات پیرامون رضایت شغلی.. 28
2-17- برخی ازنظریه های موجود در خصوص رضایت شغلی.. 29
2-18-تعاریف تعهد سازمانی.. 33
2-19- دیدگاههای متفاوت درباره تعهد سازمانی.. 35
2-20- انواع تعهد. 37
2-21- انواع تعهد سازمانی.. 37
2-22- اهمیت تعهد سازمانی.. 38
2-23- جوانب تعهد سازمانی.. 38
2-24- حوزه های تعهد سازمانی.. 39
2-25- نظریه های تعهد سازمانی.. 45
2-26- توسعه منابع انسانی.. 52
2-27- استقرار نظام مدیریت عملکرد. 53
2-28- رضایت شغلی و بهرهوری.. 53
2-29- نقش تعهد در بهرهوری کارکنان. 54
2-30- نتایج برخی پژوهش ها درارتباط با موضوع تحقیق. 55
2-30-1- مروری بر مطالعات داخلی
2-30-2- مروری بر مطالعات خارجی
فصل سوم : روش تحقیق
3-1- مقدمه
3-2- روش پژوهش... 62
3-3- جامعه آماری پژوهش... 62
3-4- نمونه آماری وروش نمونه گیری.. 62
3-5- ابزارگردآوری اطلاعات.. 64
3-6- روایی وپایایی ابزار. 64
3-7- روش تجزیه وتحلیل اطلاعات.. 65
3-8- ملاحظات اخلاقی.. 65
فصل چهارم : نتایج پژوهش
4-1- مقدمه
4-2- داده های توصیفی ..................................................................................................................................67
4-3- یافته های توصیفی
4-4- یافته های ا ستنباطی................................................................................................................................68
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه
5-2- خلاصه یافته ها و نتایج...........................................................................................................................69
5-3- تحلیل نتایج پژوهش...............................................................................................................................71
5-4- بحث و نتیجه گیری................................................................................................................................72
5-5- محدودیتهای حقیق.................................................................................................................................73
5-6- پیشنهادات کاربردی.................................................................................................................................74
5-7- پیشنهادات پژوهشی................................................................................................................................75
فهرست منابع فارسی..........................................................................................................................................76
فهرست منابع انگلیسی.......................................................................................................................................77
پیوستها
چکیده انگلیسی
طرح روی جلد انگلیسی
پرسشنامه