پایان نامه بررسی رابطه میان بانکداری الکترونیک و کنترل نقدینگی در بانک رفاه
چکیده:
همراه با پیشرفت تکنولوژی و با توجه به پیوند همه جانبه زندگی انسان با فن آوری های ارتباطاتی و خصوصاً اینترنت، سیستم بانکداری در تمامی کشورها در قرن اخیر دچار تغییر و تحولاتی بوده است. تمامی این تلاشها در جهت کاهش هزینه سرمایه و هزینه فرصت از دست رفته و افزایش کارایی سرمایه گذاری های انجام شده بوده است. در این راستا مدیریت نقدینگی وجوه اخذ شده از درجه اهمیت بالایی برخوردار می گردد. در این تحقیق به دنبال اثبات این فرض بودیم که روند تغییرات تجهیزات الکترونیکی در بانک رفاه ایران تاثیر مستقیمی بر ارتقای مدیریت نقدینگی در بانک رفاه داشته است . در همین راستا پس از شناسایی عوامل موثر بر نقدینگی بانک در بانک رفاه ایران، روند تغییرات آنها در بازه زمانی سال 1384 تا 1392 مورد بررسی قرار گرفت. سپس با استفاده از نرم فزار آماری IBM SPSS Statistics 19 تاثیر هر یک بر روی متغیر های شاخص نقدینگی مورد آزمون قرار گرفت. به این منظور 38 آزمون فرعی انجام شد و در نهایت این نتیجه حاصل شد که تاثیر متغیرهای مستغل بر متغیر وابسته فرضیه اصلی، کمتر از 50% بوده است.
کلمات کلیدی: بانکداری الکترونیک، کنترل نقدینگی، بانک رفاه، پول الکترونیک
مقدمه
درسال های اخیر، روند رو به رشد استفاده از ابزارهای نوین پرداخت الکترونیک درسیستم بانکی کشور قابل توجه بوده است، حال آنکه در طی این مدت رشد نقدینگی در اقتصاد ایران به شدت افزایش یافته است و لذا این گمان می رود که رابطه ای میان استفاده از ابزارهای نوین پرداخت الکترونیک و رشد نقدینگی وجود داشته باشد از این رو هدف این پایان نامه تاثیر بهره گیری از ابزارهای نوین پرداخت الکترونیکی (خودپرداز،پایانه فروش وپایانه شعب) برمدیریت نقدینگی در بانک رفاه ایران با استفاده از داده های ماهانه دردوره پنجساله 1386 تا 1390 می باشد.
بخشی از متن
هدف کلی : در این تحقیق به دنبال این هستیم که نشان دهیم گسترش بانکداری الکترونیک و توسعه ابزارهای استفاده از این سیستمها (خودپرداز، پایانه فروش, اینترنت و پایانه شعب) چه تاثیری بر مدیریت نقدینگی در بانک رفاه داشته است.
اهداف جزئی : بررسی وضعیت موجود و تاثیر اقدامات صورت گرفته در گذشته بر مدیریت حاکم بر نقدینگی بانک رفاه
ارائه راهکارهای بهینه سازی بهرهگیری از سیستمهای الکترونیکی در جهت افزایش کارایی نقدینگی در بانک رفاه
تشخیص روند آینده نگر و پیش بینی مسیر راه آینده با توجه به وضع موجود در بانک رفاه
تعاریف واژههای کلیدی تحقیق
بانکداری الکترونیکی: می تواند به دو جریان مجزا تقسیم شود : یکی عبارت است از محصولات پول الکترونیکی، به ویژه در شکل محصولاتی که ارزش را ذخیره می کنند و دیگری عبارت است از تحویل یا دسترسی الکترونیکی به محصولات.
پول الکترونیکی: ارزش پول واحدهای پول منتشره از سوی دولت یا بخش خصوصی است که به شکل الکترونیکی بر روی یک وسیله الکترونیکی ذخیره شده است.
خدمات اینترنتی: به خدماتی گفته میشود که بر بستر اینترنت ارائه میشود و هدف آن انجام سریع معاملات و عدم نیاز به حضور فیزیکی در محل بانک است.
بانکداری اینترنتی: بانکداری اینترنتی به معنی انجام تراکنشهای بانکی و مالی به کمک اینترنت و تفاوت آن با سایر تراکنشهای مالی شبکههای در نوع شبکهای است که مورد استفاده قرار میگیرد.
مزایای بانکداری الکترونیک را میتوان از دو جنبه مشتریان و مؤسسات مالی مورد توجه قرار داد. از دید مشتریان میتوان به صرفهجویی در هزینهها، صرفهجویی در زمان و دسترسی به کانالهای متعدد برای انجام عملیات مختلف بانکی را نام برد.
از دیدگاه مؤسسات مالی، میتوان به ویژگیهایی چون ایجاد و افزایش شهرت بانکها در ارایه نوآوری، حفظ مشتریان علیرغم تغییرات مکانی بانکها، ایجاد فرصت برای جستوجوی مشتریان جدید در بازارهای هدف، گسترش محدوده جغرافیایی فعالیت و برقراری شرایط رقابت کامل اشاره کرد. براساس تحقیقات مؤسسه Data Monitor مهمترین مزایای بانکداری الکترونیک عبارتنداز: تمرکز بر کانالهای توزیع جدید، ارایه خدمات اصلاح شده به مشتریان و استفاده از راهبردهای تجارت الکترونیک.
البته مزایای بانکداری الکترونیک از دیدگاههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت نیز قابل بررسی است. رقابت یکسان، نگهداری و جذب مشتری از جمله مزایای بانکداری الکترونیک در کوتاهمدت (کمتر از یکسال) هستند. در میانمدت (کمتر از 18 ماه)، مزایای بانکداری الکترونیک عبارتند از: یکپارچهسازی کانالهای مختلف، مدیریت اطلاعات، گستردگی طیف مشتریان، هدایت مشتریان به سوی کانالهای مناسب با ویژگیهای مطلوب و کاهش هزینهها. کاهش هزینه پردازش معاملات، ارایه خدمات به مشتریان بازار هدف و ایجاد درآمد نیز از جمله مزایای بانکداری الکترونیک در بلندمدت هستند.
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات تحقیق.. 1
1-1. تعریف مسئله. 1
1-2. اهمیت و ضرورت تحقیق.. 1
1-3. اهداف تحقیق.. 3
1-4. سؤال های تحقیق.. 3
1-5. متغیرهای تحقیق.. 3
1-6. فرضیات تحقیق.. 4
1-7. تعاریف واژه های کلیدی تحقیق.. 6
1-8. روش شناسی تحقیق.. 7
1-9. جامعه آماری.. 7
1-10. روش نمونه گیری.. 7
1-11. روش تحلیل داده ها 7
1-12. خلاصه فصل اول.. 7
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق.. 8
2-1. مقدمه. 8
2-2. پیشینه تحقیق.. 9
2-3. تاریخچه بانکداری الکترونیک در جهان.. 10
2-4. تاریخچه بانکداری الکترونیک در ایران.. 11
2-5. معرفی بانکداری الکترونیک... 12
2-6. جایگاه اینترنت در نظام بانکی.. 13
2-7. پول الکترونیکی چیست ؟ 14
2-8. پیامدهای اقتصادی گسترش استفاده از پول الکترونیکی 16
2-9. اجزای بانکداری الکترونیک در ایران.. 17
2-10. کارت اعتباری.. 18
2-11. POS. 24
2-12. ATM.. 25
2-13. موبایل بانک... 26
2-14. اس ام اس(SMS) بانک... 27
2-15. مدیریت نقدینگی در بانکها 28
2-16. بررسی میزان استفاده از بانکداری اینترنتی در ایران.. 32
2-17. ده سال بانکداری الکترونیک به روایت آمار 34
2-18. بانک رفاه کارگران ایران.. 43
2-19. خلاصه فصل دوم. 49
فصل سوم: روش شناسی تحقیق.. 50
3-1. مقدمه. 50
3-2. متغیرها 50
3-3. فرضیات تحقیق.. 52
3-4. نرم افزار تحلیل آماری SPSS. 55
3-5. تحلیل خروجی نرمافزار SPSS. 55
3-6. خلاصه فصل سوم. 58
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها 59
4-1. مقدمه. 59
4-2. بیان نتایج.. 59
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها 99
5-1. مقدمه. 99
5-2. خلاصه. 99
5-3. محدودیت های تحقیق.. 100
5-4. نتیجه گیری.. 100
5-5. پیشنهادات مبتنی بر تحقیق.. 102
5-6. پیشنهادات برای تحقیقات آینده 103
منابع فارسی.. 104
منابع اینترنتی.. 105