خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

پایان نامه بررسی مقایسۀ اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ردیابی در 92 صفحه ورد قابل ویرایش

پایان نامه بررسی مقایسۀ اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ردیابی در 92 صفحه ورد قابل ویرایش

عنوان صفحه


فصل اول: طرح تحقیق

مقدمه..................................................................................................................................... 2

بیان مسئله.............................................................................................................................. 4

ضرورت و اهمیت تحقیق........................................................................................................ 6

اهداف تحقیق......................................................................................................................... 8

فرضیات تحقیق...................................................................................................................... 8

محدودیت­های تحقیق............................................................................................................. 9

واژه­ها و اصطلاحات............................................................................................................... 9

فصل دوم: مبانی نظری و ادبیات تحقیق

تعریف توجّه.......................................................................................................................... 12

تاریخچۀ توجّه........................................................................................................................ 13

نظریه­های توجّه...................................................................................................................... 13

کانون توجّه............................................................................................................................ 18

شیوه­های توجّه........................................................................................................................ 19

ویژگی­های توجّه.................................................................................................................... 20

هوشیاری و توجّه.................................................................................................................... 21

توجّه­ انتخابی.......................................................................................................................... 21

توجّه و سطح مهارت.............................................................................................................. 22

رابطۀ توجه و اجرا.................................................................................................................. 23

دستورالعمل­های آموزشی و توجّه............................................................................................. 24

تصویرسازی ذهنی چیست....................................................................................................... 25

چگونگی انجام تصویرسازی ذهنی............................................................................................ 25

انواع تصویرسازی ذهنی........................................................................................................... 26

موارد استفاده از تصویرسازی ذهنی و آثار آن............................................................................. 28

نظریه­های تصویرسازی ذهنی................................................................................................... 30

شیوه­های توسعۀ برنامه تمرین تصویرسازی ذهنی....................................................................... 37

کاربردهای تصویرسازی ذهنی.................................................................................................. 38

افزایش مهارت­های روان­شناختی.............................................................................................. 38

تحقیقات مربوط به توجّه......................................................................................................... 40

تحقیقات مربوط به تصویرسازی ذهنی...................................................................................... 52

تحقیقات مربوط به تصویرسازی کانون توجّه.............................................................................. 61

نتیجه­گیری.............................................................................................................................. 63

فصل سوم: روش تحقیق

روش تحقیق.......................................................................................................................... 65

جامعه و نمونۀ آماری............................................................................................................... 65

متغیّرهای تحقیق..................................................................................................................... 65

ابزار اندازه­گیری و روش جمع­آوری اطلاعات............................................................................ 66

شیوۀ اجرای تحقیق.................................................................................................................. 70

روش آماری و شیوه تجزیه و تحلیل اطلاعات........................................................................... 73

فصل چهارم:تجزیه و تحلیل اطلاعات و یافته­های تحقیق

بررسی توصیفی داده­ها............................................................................................................ 76

آزمون فرضیۀهای آماری.......................................................................................................... 78

فرضیۀ اول............................................................................................................................. 78

فرضیۀ دوم............................................................................................................................. 79

فرضیۀ سوم............................................................................................................................ 80

فرضیۀ چهارم......................................................................................................................... 81

فرضیۀ پنجم........................................................................................................................... 82

فرضیۀ ششم........................................................................................................................... 83

فصل پنجم: بحث ونتیجه­گیری

یافته­های تحقیق...................................................................................................................... 85

بحث ونتیجه­گیری داده­های تحقیق............................................................................................ 86

پیشنهادات پژوهشی................................................................................................................ 89

پیشنهادات آموزشی................................................................................................................. 89

فهرست جداول

عنوان صفحه


جدول 1-3 : نوع فعالیت­های گروه­های سه­گانه پژوهش............................................................ 71

جدول 2-3 : طرح کلّی روش اجرای تحقیق............................................................................. 72

جدول 1-4 : اطلاعات توصیفی گروهها در تکلیف ردیابی......................................................... 76

جدول 2-4 : اختلاف نمرۀ پیش­آزمون و پس­آزمون گروه تصویرسازی توجّه درونی در مرحلۀ

فراگیری................................................................................................................................. 78

جدول 3-4 : اختلاف نمرۀ پیش­آزمون و پس­آزمون گروه تصویرسازی توجّه بیرونی در مرحلۀ

فراگیری................................................................................................................................. 79

جدول 4-4 : نمرۀ تفاضل پیش­آزمون از پس­آزمون گروه­های سه­گانه........................................... 80

جدول 5-4 : اختلاف نمرۀ پس­آزمون و آزمون یادداری گروه تصویرسازی توجّه درونی در

مرحلۀ یادداری....................................................................................................................... 81

جدول 6-4 : اختلاف نمرۀ پس­آزمون و آزمون یادداری گروه تصویرسازی توجّه بیرونی در

مرحلۀ یادداری....................................................................................................................... 82

جدول 7-4 : نمرۀ تفاضل پس­آزمون از آزمون یادداری گروه­های سه­گانه..................................... 83

فهرست نمودارها

عنوان صفحه


نمودار 1-4 : نمودار میانگین سن آزمودنی­ها در گروه­های سه­گانه............................................... 77

نمودار2-4 : نمودار میانگین نمرۀMIQ _R آزمودنی­ها در گروه­های سه­گانه.............................. 77

نمودار3-4 : اختلاف نمرۀ پیش آزمون و پس آزمون گروه تصویرسازی توجه درونی در مرحلۀ

فراگیری................................................................................................................................. 78

نمودار 4-4 : اختلاف نمرۀ پس­آزمون وآزمون یادداری گروه تصویرسازی توجّه درونی در مرحلۀ

یادداری................................................................................................................................. 79

نمودار 5-4 : اختلاف نمرۀ پیش آزمون و پس آزمون گروه تصویرسازی توجه بیرونی در مرحلۀ

فراگیری................................................................................................................................. 80

نمودار 6-4 : اختلاف نمرۀ پس­آزمون وآزمون یادداری گروه تصویرسازی توجّه بیرونی در مرحلۀ

یادداری................................................................................................................................. 81

نمودار 7-4 : رونـد پـیشرفت گـروه‌ها در طی مراحل پیش­آزمون و پس­آزمون در تکلیف ردیابی.. 82

نمودار8-4: رونـد پـیشرفت گـروه‌ها در طی مراحل پس­آزمون و ­آزمون یادداری در تکلیف ردیابی 83

فهرست شکل­ها

عنوان صفحه


شکل 1-2 : استفاده از توجّه در مراحل مختلف پردازش بر اساس تئوری­های مختلف تک­کانالی.. 16

شکل 2-2 : مقدار بالقوۀ منابع پردازش و ساختار آن­ها از منابع پردازشی در توجّه ویکنز و

همکاران 1984..................................................................................................................... 18

شکل 1-3 : صفحۀ نمایش نرم­افزار با امکانات مربوط................................................................ 67

شکل 2-3 : وارد کردن مشخصات فردی آزمودنی­ها................................................................. 67

شکل 3-3 : مشخصات کامل آزمون ایجاد شده......................................................................... 68

شکل 4-3 : ایجاد مراحل مختلف (فراگیری، یادداری) ............................................................. 68

شکل 5-3 : اجرای آزمون و نتیجۀ پایانی آن............................................................................. 69

شکل 6-3 : انتقال و ذخیرۀ اطلاعات به­دست آمده در نرم­افزا..................................................... 69

شکل 7-3 : تصویر دستگاه تعقیب­سنج..................................................................................... 70

مقدمه

امروزه ورزش بخشی از زندگی مردم است. رقابت شدید برای بالارفتن از سکوهای افتخار و کسب مدال­های رنگارنگ مسابقات جهانی و المپیک و بهره­گیری از اثرات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی این افتخارات موجب شده است که دولت­ها و جوامع به­طور گسترده­ای برای تربیت­ و آماده­سازی قهرمانان سرمایه­گذاری کنند. همراه با افزایش توجّه به ورزش قهرمانی، علوم ورزشی نیز به­کمک ورزشکاران آمده تا راه­های بهبود اجرا و ربودن گوی سبقت از دیگران را برای آن­ها هموارتر کند. یکی از زمینه­های علوم ورزشی که در سال­های اخیر موجب ارتقای کیفیّت اجرای ورزشکاران و ثبت رکوردهای بهتر و برتری آن­ها در رقابت­های ورزشی شده است، علم روان­شناسی[1] است. روان­شناسی ورزش از یافته­های روان­شناسی برای مطالعۀ رفتار حرکتی استفاده می­کند و به یادگیری و اجرای حرکتی و اجرا توجّه دارد و عوامل روان­شناختی مؤثر بر یادگیری و اجرای مهارت­های حرکتی را بررسی می­کند (عبدلی، 1384). به­عبارت دیگر روان­شناسی ­ورزش یعنی به­کار بردن نظریه­های روان­شناسی در زمینه­های مختلف ورزش مانند مربی­گری و آموزش، تا از تکنیک­های ارزیابی روان­شناسی و راهبردهای مداخله­ای برای کمک به افراد جهت نیل به اجرای برتر استفاده کند و به دلیل این­که با تجزیه و تحلیل رفتار انسان در رشته­های مختلف ورزشی در ارتباط است، بر جنبه­های ذهنی اجرا متمرکز می­شود. برنامۀ تمرین مهارت­های روانی متوجّه همین هدف است. یادگیری کنترل انرژی روانی، تنظیم فشارهای روانی، مهارت­های توجّه[2] و تدوین اهداف واقعی و در عین ­حال رقابتی، نه­تنها در ورزش، بلکه در هر کوششی که برای رسیدن به موفقیّت صورت می­گیرد، از مهارت­های مفید به­شمار می­روند (عبدلی، 1384). امروزه در سطح بالای رقابتی، به­دلیل برابر بودن سطح مهارت ورزشکاران، در نتیجه ورزشکاران به چیزی فراتر از تمرینات فشرده و تلاش­های مستمر نیاز دارند که یکی­از آن­ها آمادگی روانی می­باشد. مربیان در تمام سطوح از مهارت­های روان­شناختی، مانند کنترل هیجان، تصویرسازی ذهنی[3]، هدف­چینی، بازداری تفّکر، توجّه و تمرکز و افزایش اعتماد به­نفس کمک می­گیرند تا ورزشکاران را در اجرای بهتر یاری دهند.

یکی از مهارت­های روان­شناختی برای اجرای موفقیّت­آمیز مهارت­ها، توجّه و تمرکز می­باشد. به گفتۀ جیمز[4] (1890) توجّه عبارتست ­از تسخیر ذهن به شکل واضح و روشن، به­طوری­که فرد به ­منظور سروکار داشتن به بعضی از چیزها، بتواند از بعضی چیزهای دیگر چشم‌پوشی نماید (سیّاح، باغبانیان، عرب عامری، 1384). تمرکز نیز عبارت از توانایی حفظ توجّه، روی محرّک انتخاب شده برای مدّت معیّن می­باشد (خبیری، 1385). موقعی­که توجّه ورزشکار به فرآیند اجرای مهارت معطوف شود، توجّه او به محرّک­های نامربوط مهار شده و می­تواند بهترین اجرا را به نمایش بگذارد. تری اورلیک[5] (1987) معتقد است که ورزشکاران باید ”طرح‌های تمرکز[6] “ را برای مسابقه توسعه دهند. ورزشکاران باید نیازهای خاصّ ورزش خود را برای توسعة طرح‌های تمرکز مسابقه ارزیابی نمایند. این طرح‌ها باید در زمان‌های مختلف در طول مسابقه متمرکز شود. با تمرین طرح‌های تمرکز با استفادة مکرّر از تصویرسازی، ورزشکاران این طرح‌ها را با موفقیّت بیشتری اجرا خواهند کرد (جنیفر و کومینگ، 2002).

1ـ4) بررسی توصیفی داده‌ها :

در این قسمت با استفاده از نمودارهای مختلف به بررسی توصیفی داده‌ها می‌پردازیم و چنان­چه از عملکرد گروه‌ها بحثی به میان می‌آید فقط از حیث توصیفی می‌باشد و این­که آیا این تفاوت‌ها معنی‌دار می‌باشد یا خیر؟ در جای خود مطرح خواهد شد.

جدول 1-4 میانگین و انحراف استاندارد اجرای آزمودنی­ها در تکلیف ردیابی در گروه­های سه­گانه در مراحل مختلف را نشان می­دهد.

جدول 1- 4) اطلاعات توصیفی گروه‌ها در تکلیف ردیابی

نمره تکلیف ردیابی

متغیر

گروه

مرحله

10

59/68

47/18

تعداد

میانگین

انحراف استاندارد

کنترل

پیش آزمون

10

78/72

89/7

تعداد

میانگین

انحراف استاندارد

تصویرسازی توجّه درونی

10

68/60

13/28

تعداد

میانگین

انحراف استاندارد

تصویرسازی توجّه بیرونی

10

76/87

21/42

تعداد

میانگین

انحراف استاندارد

کنترل

پس­آزمون

10

86/07

15/09

تعداد

میانگین

انحراف استاندارد

تصویرسازی توجّه درونی

10

91/36

17/54

تعداد

میانگین

انحراف استاندارد

تصویرسازی توجّه بیرونی

10

74/02

21/37

تعداد

میانگین

انحراف استاندارد

کنترل

آزمون یادداری

10

74/53

15/65

تعداد

میانگین

انحراف استاندارد

تصویرسازی توجّه درونی

10

87/73

17/92

تعداد

میانگین

انحراف استاندارد

تصویرسازی توجّه بیرونی

آزمون فرضیه­های آماری

آزمون فرضیۀ­ اوّل: «تصویرسازی ذهنی توجّه درونی بر اجرای تکلیف ردیابی تأثیر ندارد.»

پس از اطمینان از همگنی واریانس­ها، فرضیه فوق با استفاده از آزمون t همبسته مورد بررسی قرار گرفت و نتایج زیر به­دست آمد:

همان­طورکه در جدول 2-4 نشان داده شده است اختلاف پیش آزمون و پس آزمون گروه تصویرسازی توجّه درونی (08/0= P) در سطح آلفای 05/0 معنی­دار نیست، در نتیجه فرض صفر را می­پذیریم .

جدول 2-4) اختلاف نمرۀ پیش­آزمون و پس­آزمون گروه­ تصویرسازی توجّه درونی در مرحله فراگیری

تفاضل مراحل آزمون

میانگین

انحراف استاندارد

آمارۀ t

درجۀ آزادی

سطح

معنی­داری

پیش­آزمون ـ پس­آزمون

7.34-

09/12

92/1-

9

08/0

این اختلاف بین نمرات پیش­آزمون و پس­آزمون را نیز می­توان در شکل شمارۀ 3 -4 مشاهده نمود.

آزمون فرضیۀ دوّم: «تصویرسازی توجّه درونی بر یادگیری تکلیف ردیابی تأثیر ندارد.»

پس از اطمینان از همگنی واریانس­ها، فرضیه فوق با استفاده از آزمون t همبسته اختلاف پس­آزمون و آزمون یادداری پس از 72 ساعت بی­تمرینی مورد بررسی قرار گرفت و نتایج زیر به­دست آمد:.

همان طور که در جدول 3-4 نشان داده شده است اختلاف پس­آزمون و آزمون یادداری (01/0- = P) در سطح آلفای 05/0 برای گروه تصویرسازی توجّه درونی معنادار است؛ چون اختلاف پس­آزمون و آزمون یادداری معنی­دار است بدین معنی می­باشد که آنچه آزمودنی­ها در مرحلۀ اکتساب بدست آورده­اند پایدار باقی نمانده است و مقدار قابل توجهی از این تغییرات از بین رفته است. لذا فرض صفر مبنی بر عدم تأثیر تصویرسازی توجه درونی بر یادگیری تکلیف ردیابی را می­پذیریم.

جدول 3-4) اختلاف نمرۀ پس­آزمون و آزمون یادداری گروه تصویرسازی توجّه درونی در مرحلۀ یادداری

تفاضل مراحل آزمون

میانگین

انحراف استاندارد

آمارۀ t

درجۀ آزادی

سطح

معنی­داری

پس آزمون – آزمون یادداری

54/11

03/12

03/3

9

01/0-




خرید فایل



لینک منبع :پایان نامه بررسی مقایسۀ اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ردیابی در 92 صفحه ورد قابل ویرایش

روش تحقیق - مقایسۀ اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی بر اجرا و ... www.filez.blogsky.com/1395/07/03/post-34581/‎Cached24 سپتامبر 2016 ... فرمت فایل: word(قابل ویرایش)تعداد صفحات89 فصل اول: طرح تحقیقمقدمه 2 بیان مسئله 4ضرورت ... تعیین تأثیر تصویرسازی توجّه درونی بر یادگیری تکلیف ردیابی بررسی مقایسۀ اثر ... پایان نامه بررسی مقایسۀ اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ردیابی در 92 صفحه ورد قابل . دانلود (پایان نامه بررسی مقایسۀ اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی ... 3gfblx.sarvdlc.com/‎Cachedدانلود (پایان نامه بررسی مقایسۀ اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی بر اجرا و ... و بیرونی بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ردیابی در 92 صفحه ورد قابل ویرایش. دریافت فایل پایان نامه بررسی مقایسۀ اثر تصویرسازی توجه درونی و ... tmaghalec.ir/?p=5874‎Cached27 ا کتبر 2016 ... پایان نامه بررسی مقایسۀ اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ردیابی در 92 صفحه ورد قابل ویرایش. ادامه مطلب ... دانلود متن کامل پایان نامه مقایسۀ اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی ... www.payanname.net/دانلود-متن-کامل-پایان-نامه-مقایسۀ-اثر-ت/‎Cached Similarمقایسۀ اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ردیابی ... و عوامل روانشناختی مؤثر بر یادگیری و اجرای مهارتهای حرکتی را بررسی میکند (عبدلی، 1384). .... چون فقط تکه هایی از متن این پایان نامه در این صفحه درج شده است(به طور نمونه) ... همراه با تمام ضمائم با فرمت ورد که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند. دانلود فایل ( پایان نامه بررسی مقایسۀ اثر تصویرسازی توجه درونی و ... www.odanlod.site/دانلود-فایل-پایان-نامه-بررسی-مقایسۀ-اث/‎Cached18 سپتامبر 2016 ... پایان نامه بررسی مقایسۀ اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ردیابی در 92 صفحه ورد قابل ویرایش. ادامه مطلب. دانلود پایان نامه بررسی مقایسۀ اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی ... shameparvan.aslblog.ir/post/595‎Cached6 نوامبر 2016 ... دانلود پایان نامه بررسی مقایسۀ اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی بر اجرا ... بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ردیابی در 92 صفحه ورد قابل ویرایش. بررسی مقایسۀ اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی بر اجرا و ... mastanehinline.payfile.org/product-13759-بررسی-مقایس-اثر-تصویرسازی-توجه-درونی-و-بیرونی-بر.aspx‎Cachedپایان نامه بررسی مقایسۀ اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ردیابی در 92 صفحه ورد قابل ویرایش دسته: علوم انسانی بازدید: 10 بار دانلود پایان نامه بررسی مقایسۀ اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی ... 2dyoqi.nikansefile.ir/‎Cachedدانلود پایان نامه بررسی مقایسۀ اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی بر اجرا و ... درونی و بیرونی بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ردیابی در 92 صفحه ورد قابل ویرایش. دانلود فایل ( پایان نامه بررسی مقایسۀ اثر تصویرسازی توجه درونی و ... 36tkrl.nikandlc.ir/ ... مقایسۀ اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ردیابی) ... به صفحه دانلود فایل(پایان نامه بررسی مقایسۀ اثر تصویرسازی توجه درونی و ... و بیرونی بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ردیابی در 92 صفحه ورد قابل ویرایش ... پایان نامه بررسی مقایسۀ اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی بر ... 4q2gd5.barfindl.ir/‎Cachedپایان نامه بررسی مقایسۀ اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی بر اجرا و ... توجه درونی و بیرونی بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ردیابی در 92 صفحه ورد قابل ویرایش ...