پایان نامه بررسی استفاده از پارامترهای مارکوف در شناسایی سیستم و شبیه سازی و مدل سازی و شناسایی یک توربین گاز
مقدمه :
شرح مکتوب مختصری از تشریح و شبیه سازی و مدل سازی یک توربین احتراق گازی می باشد .
در بخش اول ملزم دانستیم که یکی از انواع این توربین ها از دیدگاه فنی و مهندسی مورد بررسی و تفصیل قرار دهیم .
که به عنوان نمونه یکی از توربین های احتراق گازی به کار گرفته شده در صنعت نفت مورد انتخاب واقع شده است .گزارش مذکور در خصوص ساختمان – طرز کار و دستگاه های برقی و کنترلی توربین های رستون (RUSTON ) اتوماتیک مدل 1750 و با راهنمایی کارشناسان محترم شرکت ملی نفت ایران صورت گرفته است .
بخش دوم که مبحث اصلی پایان نامه این جانب می باشد در خصوص تحلیل سیستماتیک توربین احتراق گازی به روش مارکوف می باشد .
و در نهایت امر مدلسازی و شبیه سازی این توربین در محیط برنامه MATLAB )) با استفاده از پارامترهای مارکوف صورت پذیرفته است .
کنترل گاورنر (شکل13-1)
برای کنترل اتوماتیک سرعت توربین دستگاههای زیر بکار برده شده اند و پس از تشریح ساده این دستگاهها مدار کنترل اتوماتیک مشروحاً شرح داده خواهد شد طبق شکل شماره13 مولد برق مربوط به سرعت سنج محور بازده که روی جعبه دنده قرار گرفته بازاء هر 100 دور در دقیقه یک ولت برق متناوب تولید می کند که برق مولد برق به نشان دهنده های سرعت، رله سرعت شماره 2 وصل است سپس این برق متناوب از یک سو کننده Rectifier عبور کرده و قسمت خرجی یکسوکننده به نسبت سرعت توربین برق مستقیم بین 30 الی 60 میلی ولت (هزارم ولت) است. بعد این برق مستقیم به یک دستگاه مبدل نیروی محرکه به جریان Emf/ Current Converter وارد شده و به نسبت برق ورودی، قسمت خروجی آن جریان برق بین 10 الی 50 میلی آمپر می باشد و سپس جریان برق به دستگاه پولز دیوریشن کنترلر (کنترل کننده ضربه ای زماندار Pluse Duration Controller وارد می شود و علاوه بر این یک جریان برق دیگر باز بین 10 الی 50 میلی آمپر از طریق تبدیل کننده فشار هوا به جریان برق Pneumatic/ Current Converter که از دستگاه کنترل جریان نفت تلمه نفت گرفته شده به کنترل کننده ضربه ای زماندار وارد می شود.
فهرست مطالب
پیشگفتار | 1 |
فصل اول :معرفی ساختمان و نحوه عملکرد بخش های مکانیکی یک توربین گازی |
|
1-1 مقدمه | 2 |
2-1قسمتهای مهم توربین | 8 |
1-2-1 دستگاه مولدگازداغ | 8 |
2-2-1 توربین نیرو | 10 |
3-1 ساتمان توربین | 12 |
1-3-1 دستگاه مولدگازداغ | 12 |
2-3-1 استارتر گازی | 13 |
3-3-1دستگاه برق | 14 |
4-3-1 کنتاکتهای مربوط به رله وقت گیر | 17 |
5-3-1مدارهای کمکی | 18 |
6-3-1 کنترل گاورنر | 19 |
4-1 شرح کامل کنترل اتوماتیک سرعت | 20 |
5-1محافظت توربین در برابر اشکالات | 23 |
6-1کار کردن توربین | 24 |
7-1خاموش کردن توربین | 25 |
1-7-1 خاموش کردن توربین در حالت اضطراری | 26 |
8-1 محافظت در برابر اشکالات | 26 |
9-1 نکات قبل از استارت | 27 |
1-9-1بکار انداختن توربین | 32 |
2-9-1 خاموش کردن توربین | 33 |
10-1باطریها | 34 |
1-10-1 ولتاژ باطری نایف | 34 |
2-10-1نصب باطری | 35 |
3-10-1شارژ اول | 35 |
11-1نکات ایمنی | 36 |
12-1 سیگنال سرعت محور بازده | 37 |
13-1یکسو کننده | 37 |
14-1 دستگاههای نشان دهنده | 41 |
1-14-1 شرح کلی | 43 |
51-1 بازرسی نیمه هادی ها | 45 |
16-1 کار کردن رله | 47 |
1-16-1 میزان کردن رله سرعت | 47 |
2-16-1 سیگنال سرعت کمپرسور | 47 |
3-16-1 مراحل میزان کردن رله سرعت | 48 |
17-1 کلی | 54 |
1-17-1 شرح | 57 |
2-17-1طرز کار | 58 |
18-1 مدار کنترل حرارت گاز داغ MAX / T | 58 |
1-18-1 مدار نشان دهنده حرارت حد اکثر گاز داغ | 59 |
19-1 دستگاه ایمنی نشان دهنده لرزش | 59 |
1-19-1طرز کار | 59 |
فصل دوم: بررسی پارامترهای مارکوف در شناسایی سیستم |
|
1-2 مقدمه | 61 |
2-2 پارامترهای مارکوف سیستم | 62 |
3-2 تحقق سیستم بر اساس پارامترهای مارکوف | 63 |
1-3-2 مفاهیم اساسی در تحقق | 63 |
2-3-2 الگوریتم تحقق سیستم ویژه ERA) ( | 65 |
3-3-2 مشخص کردن مدهای صحیح از مدهای نویزی | 72 |
4-3-2 گامهای محاسباتی در ERA | 79 |
4-2 توصیف سیستم و معادلات اساسی رویتگر | 84 |
5-2 محاسبه پارامترهای مارکوف سیستم از پارامترهای مارکوف رویتگر 1-5-2 محاسبه پارامترهای مارکوف سیستم | 91 91 |
2-5-2محاسبه پارامترهای مارکوف بهره رویتگر | 96 |
6-2رابطه بین رویتگر شناسایی شده و فیلتر کالمن | 101 |
7-2 بهبود شناسایی فیلتر کالمن /رویتگر به وسیله سفید کردن مانده ها | 114 |
1-7-2 تحلیل پاسخ حداقل مربعات برای شناسایی پارامترهای مدل ARMAX | 116 |
2-7-2 خاصیتهای دنباله مانده | 119 |
3-2-7 شناسایی پارامترهای مارکوف رویتگر/ فیلتر کالمن با سفید کردن مانده ها | 121 |
4-7-2 4-7-2 محاسبه پارامترهای مارکوف بهره Deadbeat و پارامترهای مارکوف سیستم | 122 |
8-2 جمع بندی | 127 |
پیوست 1 : تصاویری از ساختار توربین احتراق گازی رستون |
|
پیوست 2 : نسخه های برنامه شبیه سازی و مدل سازی یک توربین گاز بر اساس پارامترهای مارکوف توسط برنامه MATLAB |
|
مراجع |
|