مقاله شناخت مشکلات رفتاری نوجوانان و جوانان
چکیده مطالب
دنیای کودکی و نوجوانی از حیث خاص بودن، شگفت آور است و بدین علت از دنیای بزرگسالان، جدا میشود. در واقع، کودکان و نوجوانان، هر کدام سلسله رفتارها، نگرشهای و افکار منحصر به خود را دارند و از این رو با هم برابر تلقی نمیشوند. بدین جهت نباید پنداشت که آنها رویدادها و پدیدهها را یکسان ادراک و تفسیر میکنند. کنجکاوی را نیز باید از خصیصههای اصلی این سنین محسوب کرد. تحقیقات، نشان میدهد که کودکان و نوجوانان، علاقه وافری به سر درآوردن از مجهولات و اتفاقات کوچک و بزرگ دارند. گرچه کنجکاوی کودکان به دلیل آن که هنوز مقررات و محدودیتهای اجتماعی را تجزیه نکردهاند از نوجوانان بیشتر است، با این حال، کودکان و نوجوانان کنجکاو به راحتی تحت تاثیر محرکات محیطی قرار میگیرند و ممکن است به سرعت، عقیده یا نظرشان عوض شود.
این نحوه از عمل در پارهای از موارد، موجب واکنشهایی میشود که همیشه برای والدین و بزرگسالان، قابل درک نیست ولی به هر حال، نگاه و انتخاب آنها را نشان میدهد.
تعریف رفتار هنجار یا رفتار سازشی
تعریف رفتار هنجار یا رفتار سازشی از تعریف ناهنجاری یا اختلال مشکلتر است و ما در این جا سعی میکنیم تفاوت ویژگیهای یک رفتار هنجار را از یک رفتار ناهنجار باز شناسیم و تعاریفی را در جهت شناخت آنها ارائه میدهیم.
1) رفتار سازشی یا انطباقی: عبارتست از هر نوع رفتاری که بتواند توانایی و مهارت ارگانیسم را برای وفق دادن فرد با یک موقعیت محیطی به خصوص افزایش دهد.
2) انطباق یا سازگاری: رابطهی یک فرد با محیط و یا خود درونی شخص را گویند.
3) به هنجار: یک فرد زمانی به هنجار است که مشخصات او در داخل محدودهی تغییرات جمعیتی که وی به آن تعلق دارد قرار گرفته باشد.
4) به هنجار: سازگاری فرد در مقابل محیط همراه با ویژگیهایی نظیر کارآمدی در ادراک، خودشناسی، توانایی در کنترل اختیاری رفتار، عزت نفس و پذیرش، توانایی در برقراری روابط محبت آمیز و با دوری در فعالیتهای کاری پس به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که فرد بدون مشکل و به هنجار فردی است که قادر باشد از مواهب زندگی به طور صحیحی بهره گرفته و از زندگی خود لذت ببرد و آن گاه تواناییهای خود را در راه سازندگی جامعه به کار گیرد و در مکانهای مختلف، رفتار معقول و قابل قبول اجتماعی گروهی را از خود بروز دهد و در هنگام شادی دیگران، در شعف آنها شرکت نمایند و در غم دیگران، به حد مناسب، اندوه نشان میدهد و متناسب با سن و جنس خود رفتار نماید،
فهرست مطالب
صفحه | عنوان |
|
1 | چکیده |
|
5 | پیشگفتار | |
6 | مقدمه | |
| فصل اول: | |
8 | تعاریف واژه ها | |
8 | رفتارهای ناهنجاری | |
15 | رفتار هنجار یا رفتار سازشی | |
| فصل دوم: | |
17 | ماهیت استرس | |
22 | ارزیابی الگوی تعاملی استرس | |
23 | استرس عاطفی | |
24 | کنار آمدن سازش با استرس | |
27 | ایمن سازی در مقابل استرس | |
| فصل سوم: | |
28 | بحران هویت در نوجوان | |
32 | بحران هویت جوانان | |
35 | تأثیر پدیدهی هویت و خودباوری | |
39 | مداخله در بحران | |
40 | بحران چیست؟ | |
41 | انواع بحران | |
| فصل چهارم: | |
43 | انتظارات نوجوان از والدین | |
46 | نوجوانان و تأثیر همسالان آنها | |
48 | تأثیرات همسالان و گروه آنها بر نوجوان | |
49 | هیجان و اثرات مختلف آن بر نوجوان | |
| فصل پنجم: | |
51 | ماهیت مسأله | |
54 | مدلهای شناختی اضطراب | |
| فصل ششم: | |
57 | عوامل روانی کودک | |
58 | طبقهبندی و شیوع بیماری روانی کودکان | |
60 | اختلالات رفتاری عاطفی کودکان | |
63 | گوشهگیری و انزواطلبی در کودکان | |
64 | روشهای اصلاح و تغییر رفتار | |
| فصل هفتم: | |
66 | دعا و فلسفه زندگی و روانشناسی در زندگی نوجوانان و جوانان | |
| فصل هشتم: | |
69 | هفت گام برای کنترل احساسات | |
76 | رشد اجتماعی | |
78 | دوستی | |
79 | نیازهای اجتماعی نوجوان | |
79 | جامعه ستیزی و بزهکاری | |
81 | رشد شخصیت نوجوانان | |
83 | نقش و پایگاه اجتماعی نوجوان | |
85 | ارتباط نقش با رشد در نوجوانی | |
88 | رشد هیجانی یا عاطفی | |
93 | رشد روانی | |
95 | محدودیت ها | |
96 | پیشنهادها | |
97 | منابع و مآخذ |