بخشهایی از متن مقاله:
1-12 ترافیک و مشکلات پارکینگ
یکی از مشکلات ناشی از ترافیک جاده ای مشکل یا معضل پارکینگ می باشد ومسائل نقلیه نه تنها به فضای حرکت بلکه همچنین به فضاهایی جهت پارک کردن یا سوار کردن یا پیاده کردن نیاز دارند آمار نشان می دهد که از 8760 ساعت در سال هر اتومبیل فقط چیزی حدود 400 ساعت تردد جاده ای دارد و 8360 ساعت باقیمانده را متوقف است صاحبان اتومبیل ها ترجیح می دهند اتومبیل های خود را حد الامکان در نزدیکترین مکان به محل اقامتشان یا کارشان پارک کنند و پیاده روی را به حداقل برسانند .
این مساله نیاز مبرم به ایجاد فضای پارک در نواحی مرکزی بریتانیا (C-B-D: Centeral British Districts) و سایر مناطقی را که فعالیتهای متمرکز در آنها صورت می گیرد افزایش می دهد افزایش روز افزون و سائط نقلیه موتوری ، ابعاد تازه ای به مشکل پارکینگ بخشیده است بررسی سیستماتیک ویژگیها به میزان نیاز و وضع قوانینی که درجهت کنترل پارکینگ ها بکار می رود کمک بزرگی به مهندسین ترافیک وهمچنین شهر سازان به حساب می آید .
...
2-6-12 : پارکینگ های واقع در سطح ( هم طراز جاده ) :
این قبیل پارکینگ ها که عمدتا درمحوطه ای خالی پیرامون ادارات ، مجتمع ها یا سوپر مارکت ها ایجاد می شوند ، بسیار متداول است طراحی و مدیریت این پارکینگ ها از حساسیت ویژه ای برخوردار است علاوه بر آن ملاحظات زیبایی شناسی آنها نیز باید همواره مد نظر باشد .
در این پارکینگها ابعاد m 5 × m 5/2 برای هر اتومبیل در شرایط هندوستان – کافی بنظر می آید .
ولی درامریکا که استفاده از اتومبیل های درازتر ، بیشتر رایج است ابعاد m 5/5 × m 6/2 توصیه می شود .
طراحی این پارکینگ ها به روشهای مختلف صورت می گیرد ، شمایی چند از این قسم پارکینگ ها در تصویر 3-12 به نمایش گذاشته شده است .
در پارکینگ هایی که وجهی دریافت می شود ، سیستم معینی برای دریافت وجه پیش بینی می شود این کار یا بوسیله فروش بلیط توسط مامور مستقر در باجه و یا کارت زدن وبالا رفتن اهرم ایست رو انجام می پذیرد .
3-6-12 پارکینگ های طبقاتی :
پارکینگ های سطحی ( مسطح ) زمین های با ارزش زیادی را در قلب شهر اشغال می کنند واز این حیث ، دسترسی به این فضاها ، غالبا براحتی میسر نمی شود در مواقعی که ارزش زمین بالاست ویا محدودیت فضا وجود دارد ، یک راه حل ، احداث پارکینگ های طبقاتی است .
پارکینگ های طبقاتی در ظرفیتهای 500 تا 400 اتومبیل طراحی می شوند ظرفیتهای بالاتر از این زمان خروج از پارکینگ را افزایش می دهد ساخت این پارکینگ ها در حداکثر 5 طبقه به همین علت است .
برخی از استاندارد های مطلوب برای طراحی پارکینگ های طبقاتی به قرار زیر است :
1-درصد شیب رامپ : 1:10 عمدتا ، و 1:8 برای رامپ های کوتاه
2-ارتفاع آزاد ( clear) بین طبقات : m ½
3-ابعاد هر پارکینگ برای هر اتومبیل : m 5 × m 5/2.
4-قوس گردش داخلی : m7
5-عرض تردد در رامپ ها و ورودیها : m 75/3.
6-شیب طبقات بیش از 1:20 نباشد .
7-بار استاندارد : kg/m2 400