مقاله تعارض سازمانی: تعریف، مبانی، انواع و مدیریت تعارض
این مقاله مفهوم تعارض را شرح داده و تعارض را تعریف میکند. جایگاه تعارض در مدیریت و سازمان را مورد بررسی قرار میدهد. انواع تعارضات سازمانی را برشمرده و آنها را تقسیمبندی میکند. نظریهها و رویکردهای مختلف درباره تعارض سازمانی را شرح میدهد. به منشأ تعارضات سازمانی اشاره میکند و در پایان به مبحث مدیریت تعارض و استراتژیهای آن میپردازد.
کلیدواژه :تعارض سازمانی؛ تعارضات سازمانی؛ مدیریت تعارض؛استراتژی ایجاد تعارض
1- مقدمه
تعارض پدیدهای است که آثار مثبت و منفی روی عملکرد افراد و سازمانها دارد. استفاده صحیح و مؤثر از تعارض موجب بهبود عملکرد و ارتقای سطح سلامتی سازمان میگردد و استفاده غیر مؤثر از آن موجب کاهش عملکرد و ایجاد کشمکش و تشنج در سازمان میشود. استفاده مؤثر از تعارض مستلزم شناخت و درک کامل ماهیت آن و همچنین علل خلق کننده و کسب مهارت در اداره و کنترل آن است که البته امروز به عنوان یکی از مهمترین مهارتهای مدیریت به شمار میآید. توانایی برخورد با تعارض و اداره آن، در موفقیت مدیران سازمانها نقش ارزندهای دارد. اگر تعارضها سازنده باشند، موجب بروز افکار نو و خلاق میشوند و زمینه تغییر و نوآوری و تحول سازنده را در سازمان فراهم میسازند و در نهایت به مدیریت کمک میکنند تا به اهداف سازمانی خویش نائل آید.
در این مقاله سعی نگارنده بر آن است تا مفهوم تعارض، دیدگاههای سنتی، روابط انسانی و تعاملی و انواع تعارض را تبیین و به مدیران سازمانها کمک کند تا با مهارتهای مدیریت تعارض آشنا و در مواقع لزوم آن را به کار گیرند.
...
استیفن رابینز بر اساس یافتههای تحقیق، دلایل بروز تعارض را به سه دسته کاملاً مجزا تقسیم کرده است:
اختلافهای شخصی(تفاوتهای فردی): اولین منشأ تعارض، تفاوتهای فردی یا اختلافهای شخصی است. تعارض میتواند ناشی از خصوصیات رفتاری، اخلاقی و نظامهای مورد ارزش افراد باشد. عواملی از قبیل: تحصیلات، سابقه کار، تجربه و آموزش، هر فرد را به صورت یک شخصیت بیهمتا با مجموعه ارزشهای ویژه، از دیگری متمایز میسازد. عدم درک این خصوصیات یا به عبارت بهتر عدم درک این تفاوتهای فردی اگر موجب تعارض گردد و نگرشهای منفی را ایجاد کند، ممکن است عدهای را از سوی دیگران به عنوان افرادی غیر قابلاعتماد، عجیب، ریاکار و فرصت طلب به حساب آورد و همین دیدگاه موجب کشمکش و تعارض میشود.
اختلافهای ساختاری: اختلافهای ساختاری موجب عدم انسجام و یکپارچگی میان واحدهای سازمان میشود و زمانی به وجود میآید که روی اهداف سازمانی، شقوق تصمیمگیری، معیارهای عملکرد، تخصیص منابع، قوانین و مقررات و روشها و رویه ها، توافق وجود نداشته باشد. اینها باعث بروز تعارض در سازمان میشوند. به عنوان مثال، اگر سازمانی هدفهای ناسازگاری را انتخاب کند. کارکنان نمیدانند در کدام جهت یا هدف گام بردارند.
تعارض سازمانی: تعریف، مبانی، انواع و مدیریت (مدیریت تعارض)
vista.ir/.../تعارض-سازمانی-تعریف،-مبانی،-انواع-و-مدیریت-(مدیریت-تعارض)Cached
Similarدر این مقاله سعی نگارنده بر آن است تا مفهوم تعارض، دیدگاههای سنتی، روابط انسانی و
تعاملی و انواع تعارض را تبیین و به مدیران سازمانها کمک کند تا با مهارتهای مدیریت ...
تعارض سازمانی: تعریف، مبانی، انواع و مدیریت تعارض :: مقاله در راهکار ...
www.mgtsolution.com/olib/468619245.aspxCached
Similarعنوان مقاله, تعارض سازمانی: تعریف، مبانی، انواع و مدیریت تعارض. نویسنده, جهاندیده
کاظمپور، مهرداد. زبان, فارسی. منبع. روزنامه همشهری، شنبه 28 خرداد 1384، سال ...
دانلود رایگان مقاله تعارض سازمانی: تعریف، مبانی، انواع و مدیریت ...
www.jozveha.com/دانلود-رایگان-مقاله-تعارض-سازمانی-تعر/Cached30 جولای 2016 ... این مقاله مفهوم تعارض را شرح داده و تعارض را تعریف میکند. جایگاه تعارض در
مدیریت و سازمان را مورد بررسی قرار میدهد. انواع تعارضات سازمانی را ...
مقاله تعارض سازمانی تعریف، مبانی انواع و مدیریت تعارض - هش تگ
hastag.blogsky.com/.../مقاله-تعارض-سازمانی-تعریف،-مبانی-انواع-و-مدیریت-تعارض-Cached15 سپتامبر 2016 ... چکیده. این مقاله مفهوم تعارض را شرح داده و تعارض را تعریف میکند. جایگاه تعارض در
مدیریت و سازمان را مورد بررسی قرار میدهد. انواع تعارضات سازمانی ...
دانلود رایگان تحقیق تعارض سازمانی تعریف، مبانی انواع و مدیریت ...
free-download.epage.ir/.../module.news_Page._TypeId.1_Start.310_Action.NewsBodyView_NewsId.269.htmlCached27 نوامبر 2016 ... Google About 285,000 results (0.56 seconds) Search Results دانلود تحقیق در مورد
تعارض سازمانی تعریف، مبانی انواع و مدیریت تعارض
مقاله تعارض سازمانی تعریف، مبانی، انواع و مدیریت تعارض - صفحه اصلی
bestfile.sadrafile.ir/product?id=1579Cachedمقاله تعارض سازمانی تعریف، مبانی، انواع و مدیریت تعارض در19صفحه قابل ویرایش
فهرست مطالب: چکیده 1- مقدمه 2- مفهوم تعارض 3- جایگاه تعارض در مدیریت
تعارض سازمانی تعریف, مبانی, انواع و مدیریت مدیریت تعارض - آفتاب
www.aftabir.com/.../تعارض-سازمانی-تعریف-مبانی-انواع-و-مدیریت-مدیریتCached
Similar3 ژوئن 2006 ... این مقاله مفهوم تعارض را شرح داده و تعارض را تعریف می کند جایگاه تعارض در مدیریت
و سازمان را مورد بررسی قرار می دهد انواع تعارضات سازمانی را ...
مقاله تعارض سازمانی: تعریف، مبانی، انواع و مدیریت تعارض - سایت ...
www.njavan.com/.../showthread.php?...تعارض-سازمانی-تعریف،-مبانی،-انواع-و-مدیریت-تعارضCached
Similarچکیده این مقاله مفهوم تعارض را شرح داده و تعارض را تعریف میکند. جایگاه تعارض در
مدیریت و سازمان را مورد بررسی قرار میدهد. انواع تعارضات سازمانی را برشمرده و آنها را ...
دانلود فایل ( مقاله تعارض سازمانی: تعریف، مبانی، انواع و مدیریت ...
kmyabdlcnt.ir/post.php?id=6912Cached1 نوامبر 2016 ... به صفحه دانلود فایل(مقاله تعارض سازمانی: تعریف، مبانی، انواع و مدیریت تعارض)
خوش آمدید برای دانلود به ادامه مطلب بروید.شما پس از پرداخت هزینه ای ...
دانلود تحقیق در مورد تعارض سازمانی تعریف، مبانی انواع و مدیریت ...
modir-taroz-t.lel.ir/Cached30 آگوست 2016 ... دانلود مقاله تعارض سازمانی تعریف، مبانی انواع و مدیریت تعارض ,دانلود پایان نامه
تعارض سازمانی تعریف، مبانی انواع و مدیریت تعارض ,دانلود ...