خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

مبانی نظری و پیشینه پژوهش شناخت و فراشناخت

مبانی نظری و پیشینه پژوهش شناخت و فراشناخت

در 46 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

شناخت و فراشناخت

شناخت

شناخت به فرایندهای درونی ذهنی یا راه هایی گفته می شود که در آن ها اطلاعات پردازش[1] می شوند. یعنی راههایی که به وسیله آن ها اطلاعات مورد توجه قرار گرفته، به رمز در آمده و در حافظه ذخیره می شود تا، هر زمان که نیاز باشد از حافظه فرا خوانده شده و مورد استفاده قرار گیرد.

ادراک[2]، تخیل[3]، بازشناسی[4]، حل مسئله[5] و تفکر از اصطلاحاتی است که به مراحل فرضی شناخت اشاره دارد (وول فولک[6] 1990 ). واژه شناخت جهت توصیف روش هایی به کار می رود که طی آنها اطلاعات پردازش[7] می شوند. بیشتر فعالیت های شناختی، وابسته به عوامل فراشناختی هستند که این فعالیت ها را نظارت و کنترل می کنند(اسپادا و همکاران، 2007). در زیر به فراشناخت و عوامل فراشناختی اشاره شده است.

فراشناخت

یادگیری را تغییر نسبتاً دائمی در رفتار نهفته یک شخص بر اثر کسب تجربه تعریف می کنند؛ و این نکتۀ مهمی است که یادگیرنده به صورت فعال و از راه تعامل دائم با محیط، به ساخت دانش می پردازد (فونتانا، 1385). فلاول براین باور بود که اصطلاح فراشناخت به فرآیندهای شناختی گفته می شود که در کنترل جنبه های شناخت نقش دارند(پوردون و کلارک[8]، 1999). در واقع فراشناخت به دانش فرد درباره فرایندهای شناختی خود و چگونگی استفاده بهینه از آن ها برای رسیدن به هدف های یادگیری گفته می شود، چنانکه فرد را یاری می دهد تا به هنگام یادگیری و دانستن امور، پیشرفت خود را زیر نظر گیرد. همچنین این دانش به افراد کمک می کند تا نتایج تلاش های خود را ارزیابی کرده و میزان تسلط خود را بر مطالبی که خوانده است بسنجد. یکی از رویکردهای آموزشی نوین، خودارزشیابی است. خودارزشیابی را به عنوان راهکار فراشناختی در یادگیری زبان تعریف می کنند که در آن، زبان آموزان عملکرد خود را پس از تکمیل فعالیتهای یادگیری بررسی و یا پیشرفت خود را در به کار بردن زبان کنترل می کنند(دیک[9]، 1991 و ریچاردز[10]، 1992). هدف اصلی خودارزشیابی گسترش فرایند شناختی است به گونه ای که یادگیری توسعه یابد(لئو[11]، 2000: 565). فراشناخت عبارت است از فرایندهای ذهنی که در آن فردی، فرایندهای ذهنی خود را در تفکر، یادگیری و یادآوری[12] هدایت می کند. به این ترتیب فراشناخت به فرد اجازه می دهد که پس از خواندن یک پاراگراف، آگاه شود که آیا آن را فهمیده است یا خیر؟ بنابراین، فراشناخت مفهومی چند وجهی است که شامل دانش ها(باورها)، فرایندها و راهبردهایی است که شناخت را ارزیابی، نظارت یا کنترل می کند(ولز، 1979؛ فلاول، 1979؛ نلسون[13] و همکاران، 1999؛ موسس و بیرد[14]، 2002؛ اسپادا[15] و همکاران، 2007).

فرایندهای فراشناختی دارای دو جنبۀ مستقل اما مرتبط با یکدیگرند : یکی دانش فراشناختی و دیگری تجربه فراشناختی(کدیور، 1383). می توان گفت اکثر نظریه پردازان بین دو جنبه فراشناخت تمایز قائل شده اند: دانش فراشناختی که عبارت است از اطلاعاتی که افراد در مورد شناخت خود درباره عوامل و راهبردهای یادگیری مرتبط با تکلیف دارند؛ و تنظیم فراشناختی که به انواع اعمال اجرایی نظیر توجه، بازبینی، برنامه ریزی و شناسایی خطاها در عملکرد اشاره دارد و بر فعالیتهای شناختی اثر می گذارد(ولز، 2000). براون[16](1980) عقیده دارد از آنجا که دانش فراشناختی، یادگیری چگونه یادگرفتن است، داشتن آن باعث می شود افراد بطور کارآمدتر و منعطف تر به تطبیق توانایی های شناختی خود با تکلیف جدید بپردازند. دانش فراشناختی شامل توانایی فرد در پرسیدن سئوال هایی از نوع سئوال های زیر از خودش است :

درباره این موضوع چه می دانم؟

به چه مقدار زمان برای یادگرفتن این موضوع نیاز دارم؟

برای پرداختن به حل این مسئله، چه برنامه ای مناسب است؟

چگونه می توانم نتیجه این کار را برآورد یا پیش بینی کنم؟

چگونه باید در روش هایی که استفاده می کنم، تجدیدنظر کنم؟

اگر مرتکب خطایی شدم، چگونه می توانم آن را مشخص کنم؟

مهارت های فراشناختی مهارت های بازبینی هستند که در خلال یادگیری و آموزش فعال می شوند. اگر فرد نداند چگونه پاسخ هایش را وارسی کند، وقت کافی برای مطالعه اختصاص دهد یا در صدد برآید که بفهمد اطلاعاتی درباره موضوع قبلا آموخته است یا نه؟، در آن صورت تکلیف یادگیری آن چنان جلوه می کند که گویی برای اولین بار است که با آن روبرو شده است. یادگیری همیشه فعالیتی دشوار است. ....


[1] processing

[2] perception

[3] imagination

[4] recognition

[5] problem solving

[6] Wolfolk

[7] processing

[8] Purdon & Clark

[9] Dick

[10] Richards

[11] Leow

[12] remembering

[13] Nelson

[14] Moses & Baird

[15] Spadaa

[16] Brown

...



خرید فایل



لینک منبع :مبانی نظری و پیشینه پژوهش شناخت و فراشناخت

مقاله شناخت و فراشناخت bankmaghale.ir/مقاله-شناخت-و-فراشناخت/‎Cached Similarتاریخچه فراشناخت. نظریه های ... آقازاده ،محرم واحدیان،محمد(۱۳۷۷)مبانی نظری و کاربرد های آموزشی نظریه فرا شناخت . ... بخش دوم این پژوهش به فراشناخت اختصاص دارد . [PDF] دریافت فایل ganj.irandoc.ac.ir/articles/download_sparse/597132‎Cached Similarﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﻓﺮﺳﻮدﮔﯽ ﺷﻐﻠﯽ، ﺑﻬﺰﯾﺴﺘﯽ رواﻧﺸﻨﺎﺧﺘﯽ و ﺑﺎورﻫﺎی ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﻣﻌﻠﻤـﺎن ﻣـﺪارس. ﻋﺎدی و اﺳﺘﺜﻨﺎﯾﯽ. اﺳﺎﺗﯿﺪ. راﻫﻨﻤﺎ. : دﮐﺘﺮ ﻣﺤﻤﺪ ﻧﺮﯾﻤﺎﻧﯽ. – .... ﻓﺼﻞ دوم. : ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻧﻈﺮی. و ﭘﯿﺸﯿﻨﻪ. ی ﭘﮋوﻫﺶ. -2. -1. ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻧﻈﺮی و ﭘﯿﺸﯿﻨﻪ ی ﭘﮋوﻫﺸﯽ ﻓﺮﺳﻮدﮔﯽ ﺷﻐﻠﯽ ................................................... . ..... ارﺗﺒﺎط ﺑﯿﻦ ﺷﻨﺎﺧﺖ و ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺖ. پایان نامه بررسی مباحث شناخت و فراشناخت - ویکی پروژه wikiproject.ir/826-.html‎Cached Similarپژوهش در زمینه‌ تاثیر یادگیری مهارت it در بهبود روش تدریس دبیران ... شناخت و فراشناخت از جمله مقولاتی هستند که در اکثر فعالیت هایمان با آنها سر و کار داریم . .... آقازاده ،محرم واحدیان،محمد(1377)مبانی نظری و کاربرد های آموزشی نظریه فرا شناخت . مشاهده مطلب پایان نامه شناخت و فراشناخت - پایان نامه،دانلود پایان نامه،پروژه www.adonisdoc.com/ShowProductDetail.aspx?Id=c588c348...‎Cached Similarشناخت و فراشناخت از جمله مقولاتی هستند که در اکثر فعالیت هایمان با آنها سر و کار داریم . ... راهبردهای شناختی نیز بخشی از این پژوهش را به خود اختصاص داده اند . .... رواننشناسی شناختی یکی از دیدگاههای نظری است و مدعی است که هدف روانشناسی علمی ... برای نمونه کتاب اصول روانشناسی که توسط ویلیام جیمز در سال 1890 منتشر شد فصل ... فصل دوم پایان نامه - ایران پژوهش www.iranpajohesh.com/.../tags/.../186-فصل-دوم-پایان-نامه.html‎Cached Similarاقدام به تهیه مبانی نظری و پیشینه های پژوهش نمودیم تا پژوهشگران بتوانند از آن به ... تحقیق و مبانی نظری درباره فراشناخت · دانلود پیشینه تحقیق و مبانی نظری خود ..... دانلود مبانی نظری تحقیق درباره شناخت درمانی قابل استفاده در مقاله و پایان نامه ... [PDF] ﻓﺼﻞ دوم ﭘﮋوﻫﺶ ی و ﭘﯿﺸﯿﻨﻪ ﻧﻈﺮی ﯽ ﻧﺎﻣﺒ - دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج www.iausdj.ac.ir/research/DocLib14/مریم%20شمس/فصل%20دوم.pdf‎Similarﭘﯿﺸﯿﻨﻪ. ﮐﻤﺘﺮی. ﺑﺮﺧﻮردار. اﺳﺖ. و. از. اﯾﻦ. ﺟﻬﺖ ﻣﻮﺿﻮﻋﯽ ﺟﺬاب ﺑﺮای. ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮان ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ. ﺷﻮد. درواﻗﻊ ﻫﻮش ... ﭘﮋوﻫﺶ. ؛. در داﺧﻞ. و ﺧﺎرج ﮐﺸﻮر، در ﺑﺨﺶ ﭘﻨﺠﻢ ﻧﺘﯿﺠﻪ. ﮔﯿﺮی از ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻧﻈﺮی ﭘﮋوﻫﺶ. و ﻧﻬﺎﯾﺘﺎ در ..... ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﯽ. ﻫﻮش. ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ. : روﺷﯽ. اﺳﺖ. ﮐﻪ. ﯾﮏ. ﻓﺮد. ﺗﺠﺎرب. ﺑﯿﻦ. ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ. را. از. آن ﻃﺮﯾﻖ. اﺳﺘﺪﻻل. ﻣﯽ. ﮐﻨﺪ ... ﺷﻨﺎﺧﺖ. ﯾﮏ. ﻓﺮد. درﻣﻮرد. ﺷﺒﺎﻫﺖ. ﻫﺎ. و. ﺗﻔﺎوت. ﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮓ. ﻫﺎ. اﺳﺖ. و. داﻧﺶ. ﻋﻤﻮﻣﯽ. در. ﻣﻮرد. [PPT] فرا شناخت - otaghefekr.net www.otaghefekr.net/Power_Pointes/Files/309.ppt‎Cached Similarاستورات وتی (1983 ) در تفاوت بین شناخت و فراشناخت می گویند: شناخت به دانستن ... فراشناختی دانش‌آموزان تا حد زیادی متفاوت است به تواناییهای شناختی، پیشینه فرهنگی و ... انجام فعالیتهای پژوهشی و حل مسئله; افزایش آگاهیهای فراشناختی دانش‌آموزان; مشخص ... نظریه های یادگیری و نظریه فراشناخت در فرایند یاددهی و یادگیری . پرتال جامع علوم انسانی - روانشناسی www.ensani.ir/fa/5500/default.aspx‎Cached Similarتاریخ · تربیت بدنی · جغرافیا · حقوق · روانشناسی · زبان شناسی · علوم اجتماعی .... نظریه خودیابی راجرز'نظریه معنی درمانی فرانکل و روانشناسی رولومی را میتوان جزو ... این پژوهش به بررسی کیفی توانایی نقشه خوانی کودکان می پردازد و در پی پاسخ .... دانش فراشناختی و حل مسأله ریاضی در دانش آموزان: نقش جنسیت و عملکرد تحصیلی. فراشناخت - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/فراشناخت‎Cached Similarتاریخ · زیرشاخه‌ها · شاخه‌های پایه ... فراشناخت (به انگلیسی: Metacognition ) در روان‌شناسی واژه‌ای است که به صورت «شناختنِ شناختن» و یا « دانستنِ دانستن» تعریف شده است. تاملی که انسان بر ... این مفهوم از مفاهیم نظریه ذهن به شمار می‌آید، که به صورت عمومی دارای دو مولفه است: یکی دانش درباره شناخت، و دیگری قاعده بخشیدن به شناخت. فایل و تحقیقات دانشجویی love94.royalfa.com/‎Cached Similarمبانی نظری و پیشینه پژوهش شناخت و فراشناخت. مبانی نظری و پیشینه پژوهش شناخت و فراشناخت. دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش شناخت و فراشناخت. مبانی نظری ...