77. آیا مرحوم نائینی با رأی و نظر مرحوم محقق ثانی در مسئله صحت انجام ضد خاص عبادیبدون داشتن امر موافق است یا نه؟
مرحوم نائینیبا نظر مرحوم محقق ثانی مخالف است و می فرماید: اتیان فرد اول از نماز( در مورد همان مثال) فاسد است و صحیح نمی باشد.
78. با فرض اینکه قدرت شرط تکلیف است اختلاف را در این مورد توضیح دهید.
اشتراط قدرت در تکلیف یعنی اگر مکلف قدرت بر انجام امر و تکلیف نداشت تکلیف از او ساقط است. اختلاف این است که قدرت شرط عقلیتکلیف است یا شرط شرعی؟
79. کسانی که می گویند قدرت شرط عقلیتکلیف است مرادشان چیست با دلیلشان؟
مراد این است که همان جا که مولا امر به صلاه کرد که دارای افراد طولی است ملاحظه نمی کند که کدام افراد این امر مقدور مکلف است و کدام نیست و عقل حکم می کند که فرد اول این نماز به خاطر اجتماع ضدین مقدور نیست و میگوید درست است که امر مولا به همین فرد اول هم تعلق گرفته و وجوب شارع این فرد را هم شامل میشود، اما چون مقدور نیست از عهده مکلف ساقط و خارج است و باید افراد بعدی که مقدور میباشند را انجام دهد.
80. کسانی که می گویند قردت شرط شرعیتکلیف است مرادشان چیست با دلیلشان؟
مراد این است که وقتیمولا فرمود صَلِّ یعنی صَلِّ الصَلاهَ المَقدور پس فرد اول صلاه در فرض مثال قبل چون مقدور مکلف نیست مأمور هم نمیباشد و خود شارع در کنار خطاب صَلِّ قردت را هم اخذ کرده و فرد اول نماز از ابتدا از حکم وجوب خارج است.