هدف از عدالت اجتماعی..........................................................................................1
رابطه عدالت اجتماعی با جهان بینی الهی..................................................................1
عدالت خواهی فطری است......................................................................................2
عدالت شرط اساسی..................................................................................................3
اهمیت عدالت در روایات.........................................................................................3
خدمات اجتماعی......................................................................................................3
مفهوم خدمات اجتماعی در اسلام..............................................................................4
اهداف خدمات اجتماعی..........................................................................................5
هف غائی و اهدام میانی(واسطه ای)در خدمات اجتماعی...........................................5
شرایط و اصول خدمات اجتماعی..............................................................................6
آثار و نتایج خدمات اجتماعی....................................................................................6
تکامل اجتماعی.........................................................................................................7
مؤسسات خدمات اجتماعی و اقسام آن....................................................................11
طبیعت عدالت اجتماعی در اسلام...........................................................................12
فلسفه ی اسلام........................................................................................................13
راه تحقق عدالت اجتماعی.....................................................................................14
جامعه مدنی و اجتماع.............................................................................................18
جامعه مدنی جامعه ی توده وار...............................................................................18
جامعه مدنی و آزادی مدنی....................................................................................19
جامعه مدنی و اقشار اجتماعی..................................................................................20
جامعه مدنی و کنش اجتماعی.................................................................................21
جامعه مدنی ونظم اجتماعی....................................................................................22
جامعه مدنی و پیوند اجتماعی.................................................................................23
جامعه مدنی و قرارداد اجتماعی..............................................................................24
جامعه مدنی و اجبار اجتماعی.................................................................................24
جامعه مدنی ونظارت اجتماعی................................................................................25
جامعه مدنی و طبقات اجتماعی...............................................................................26
==================
هــــــــدف از عدالت مفهومی اصلی در اندیشهء سیاسی است . در طول تاریخ یکی از اساســــی ترین ارزوهای انسان تحقق بخشیدن به این ارمان بوده است. مکتبها و اندیشه های گوناگون بشری و الهـی از دیدگاه تاریخی و نظری راه حلهای متفاوتی برای تبیین و استقرار عدالت پیشنهاد کرده اند. باید گــفت که مفهوم عدالت در طول تاریخ دچار تغییر و تحول شده است. در اندیشه قدیم عدالت از افرینــــش و دار وجود به انسان و مدینه تعمیم داده می شد . در اندیشه سیاسی جدید عدالت صفت اجــــــــتماع در اندیشه های سوسیالیســـتی و وصف رفتار انسان در اندیشه های لیبرال در نــــظر گرفته شده است. برای تحقق عدالت در اندیـــــــشه سوسیالیستی بر برابری اقتصادی و در لیبرالیسم بر برابری سیاسی یا برابری در قدرت تاکیـــد شده است. عدالت یکی از ارمانهایی است که طول تاریخ در ابعاد اخلاقی ـ سیاسی ـ و اجتماعی به ان توجــه داشته است. در دوره های مختلف که انسان نسبتهای گــــــوناگونی با وجود و هستی برقرار می کرده مفـــــــهوم عدالت و نحوهء تحقق ان نیز دچار تحول و تغــییر می شده است اما نسبتهای گوناگونی در هر حال انسان لحظه ای از اندیشیدن به این ارمان عظیم غـــــــــافل نمانده است
ادیان الهی نیز توجهی در خور به این مساله داشته اند تا جایی که قران کـتاب اسمانی مسلمانان هدف از ارسال پیامبران را بر پایی قسط و عدالت دانسته اند. و به انسانها سفارش می کند که در همه حال قائم به قسط باشند. اندیشمندان مسلمان این دعوت قرانی را در طول تاریخ اسلام با توجه به فرهنـگ زمانه های متفاوت به گونه های متفاوتی تفسیر کرده اند.
...
تکـــــامل اجتمـــــــاعی :
تکامل یعنی کفالت کردن،عهده دار شدن امری،به عهده گرفتن چیزی در عوض کسی و تکامل در باب «تفـــاعل» یک امر متقابل و دو طرفه است یعنی مسئولیت ها و تکالیفی که اعضاء جامعه نـــــسبت به هم دارند، به طور کلی تکامل اجتماعی را می توان در موارد زیر متجلی دید:
تأمین نیازمندان،چاره برای بیچاره گان، اشتغال بی کاری توانمند،سرپرستی یتیمان و بی سرپرســـتان،التیام جراحــــــــــت دل مظلومان و.... رساترین معنی برای اصطلاح تکامل اجتماعی کلام رسول الله است که فرمود:«مؤمن برای مؤمن همچون ساختمانی است که پاره ای از آن پاره دیگر را استوار می دارد.» (1)
با انــــجام این مهم است که جامعه از انسجام و وحدت عینی برخوردار شده و در مقابل شدائد و مصائب استوار خواهد ماند و در صورت عدم توجه به این امر،ساختمان اجتــــــماع بر سر اعضاء آن فرو خواهند ریخت. برای تنظیم بحث مفصل و ارزشمند تکـــــــــــامل اجتماغی و ارائه منسجم آن ناگزیر هستیم که مجموعه مطالب در چهار بخش نسبتأ مستقل مورد بحث قرار دهیم.
بخش اول ــ تکامل اجتماعی به صورت فردی
مراد از تکـــامل اجتماعی در بعد فردی این است که هر یک از اعضاء جامعه اسلامی،در قبال نیازمندان و محرومین جامعه چه وظیفه و مسئولیتی را عهده دارند و با توجه به برنامه ها و رهنمود های احکام اسلامی ،اگر در مــسیر زندگی خود با محرومان و دردمندان مواجه شدند و در جهت رفع نیاز آن ها چه نقشی را باید ایــــــفا بکنند و بیشتر نیازمندان مورد توجه قرار می گیرند.