پایان نامه تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل
چکیده
سازمان ها برای حفظ بقاء و پیشرفت به بهبود عملکرد خود نیاز دارند . این پژوهش به منظور بررسی تاثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل انجام شده است. روش تحقیق توصیفی، از نوع همبستگی بود جامعه آماری پژوهش شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل که بنابر آمار91 شرکت بود، تشکیل می داد. از این تعداد، 52 شرکت با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و با روش نمونه گیری تصادفی ساده بدین صورت که اسم همه شرکت ها نوشته شد و داخل کیسه ای انداخته شد و 52 شرکت با چشم های بسته انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه های یادگیری سازمانی باکر،سینکولاونوردویر ، پرسشنامه پویایی محیطی میلر و پرسشنامه عملکرد هسو، جمع آوری شد. روایی صوری پرسشنامه ها توسط متخصصان و اساتید بخصوص اساتید راهنما و مشاور مورد تایید قرارگرفته و ضریب پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 87/.، 83/.، 90/. به دست آمد، سپس دادهها با استفاده از شاخص های آماری توصیفی(میانگین و انحراف استاندارد) و روش های آمار استنباطی (آزمون معناداری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری) تجزیه و تحلیل شد. بر اساس نتایج به دست آمده بین یادگیری سازمانی و پویایی محیطی با عملکرد رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد و نتایج رگرسیون نشان داد که یادگیری سازمانی و پویایی محیطی پیش بین معنادار عملکرد سازمانی می باشند .
کلمات کلیدی: یادگیری سازمانی، پویایی محیطی، عملکرد سازمانی.
مقدمه
تلاش برای عملکرد بهتر موضوعی است که انتظار بزرگ همه افراد ذینفع سازمان اعم از مشتریان، کارمندان و سهامداران است (کرنتیر[1]،2001). عملکرد را می توان به عنوان رفتار ( روشی که سازمان ها، گروه ها و افراد کار را انجام می دهند) تلقی کرد . کمپ بل معتقد است عملکرد رفتار است و باید از نتایج متمایز شود زیرا عوامل سیستمی می توانند نتایج را منحرف کنند در صورتی که عملکرد به گونه ای تعریف شود که هم رفتار و هم نتایج را در بر گیرد، دیدگاه جامع تری حاصل می گردد (نیلی[2] و همکاران، 2002). عوامل زیادی در ارتباط با عملکرد سازمانی می باشد، که یکی از این عوامل یادگیری سازمانی است. یادگیری سازمانی تا حد زیادی با تمایل و جهت گیری بازار یک سازمان مرتبط است و به صورت توانایی سازمان در پردازش اطلاعات بازار تعریف می شود (سنتوس و همکاران[3] ، 2005). به توانایی سازمان در یادگیری به عنوان منبعی از مزیت پایدار رقابتی نگریسته می شود و این هم بدان علت است که « در صورتی که سازمان ها از هر نوعی که باشند توانایی سازگاری مستمر با آینده ی بشدت غیرقابل پیش بینی را کسب نکنند،
[1] -Kirnter[2] - Nili et al[3]- Centos et al
بخشی از متن
تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق:
تعاریف مفهومی:
یادگیری سازمانی: یادگیری سازمانی،توانایی کسب و بهره برداری از دانش ضمنی و صریح، تشریک دانش و استفاده از دانش در سازمان برای حفظ و بهبود عملکرد براساس تجارب گذشته است(مورالس و همکاران،2007).
پویایی محیطی: بی ثباتی و تغییر و تحولات پیش بینی نشده در محیط سازمان را پویایی محیطی می نامند . ( رابینز ، 1943 )
عملکرد سازمانی:
عملکرد سازمانی شیوه ای است که سازمان بتواند کارها و یا وظایف خود را به نحو عالی انجام دهد(استونر،1386،ص 10).
تعاریف عملیاتی:
منظور از یادگیری سازمانی در تحقیق حاضر نمره ای است که آزمودنی از پاسخ گویی به پرسشنامه ی یادگیری سازمانی کسب می کند.
منظور از پویایی محیطی در تحقیق حاضر نمره ای است که آزمودنی از پاسخ گویی به پرسشنامه ی پویایی محیطی کسب می کند.
منظور از عملکرد سازمانی در تحقیق حاضر نمره ای است که آزمودنی از پاسخ گویی به پرسشنامه ی عملکرد سازمانی کسب می کند.
فهرست مطالب
چکیده ...........................................................................................................................1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه...........................................................................................................................3
1-2- بیان مساله.............................................................................................................................3
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق....................................................................................................5
1-4- اهداف تحقیق.......................................................................................................................6
1-5- چارچوب نظری تحقیق.......................................................................................................7
1-6- فرضیات تحقیق...................................................................................................................8
1-7- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق.....................................................................8
1-8- قلمرو انجام تحقیق ............................................................................................................9
فصل دوم: پیشینه تحقیق
2-1- مقدمه.................................................................................................................................11
2-2- بخش اول: مبانی نظری یادگیری سازمانی..........................................................................11
2-2-1- تعریف یادگیری و یادگیری سازمانی.............................................................................11
2-2-2- تعریف سازمان یادگیرنده..............................................................................................12
2-2-3- تفاوت میان یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده.......................................................13
2-2-4- انواع سطوح یادگیری و تفاوت آنها..............................................................................14
2-2-5- سطوح یادگیری سازمانی از دیدگاه پیتر سنگه ............................................................16
2-2-6- قابلیت یادگیری سازمانی...............................................................................................16
2-2-7- عناصر اصلی یادگیری از دیدگاه پیتر سنگه...................................................................18
2-2-8- روش های ارتقاء یادگیری سازمانی از نظر آرمسترانگ.................................................18
2-2-9- مراحل توانمندی یادگیری سازمانی از دیدگاه یونگ و آرتور........................................19
2-2-10- مراحل یادگیری سازمانی از دیدگاه گاروین................................................................19
2-2-11- ابعاد یادگیری سازمانی از دیدگاه ویک و لئون............................................................19
2-2-12- مولفه های یادگیری سازمانی از دیدگاه گومز و همکاران...........................................20
2-2-13- ابعاد یادگیری سازمانی از دیدگاه نیفه.........................................................................21
2-2-14- مؤلفه های یادگیری سازمانی از دیدگاه پیتر سنگه......................................................22
2-3- بخش دوم: مبانی نظری پویایی محیطی.............................................................................23
2-3-1- پویایی محیطی..............................................................................................................24
2-3-2- پویایی گروهی..............................................................................................................24
2-3-3- مدیریت محیط سازمانی................................................................................................27
2-3-4- پیچیدگی محیطی..........................................................................................................28
2-3-5- رابطه محیط و ساختار .................................................................................................29
2-3-6- تحقیقات امری و تریست درباره ی محیط ...................................................................30
2-4- بخش سوم: مبانی نظری عملکردسازمانی..........................................................................32
2-4-1- معنای عملکرد..............................................................................................................32
2-4-2- عملکرد سازمانی .........................................................................................................33
2-4-3- موافقت نامه های عملکرد............................................................................................34
2-4-4- استاندارد های عملکرد.................................................................................................34
2-4-5- معیارهایی برای سنجش عملکرد..................................................................................35
2-4-6- عملکرد شرکت ها از دیدگاه های مختلف...................................................................35
2-4-6-1-عملکرد شرکت از دیدگاه بازار مشتری.....................................................................36
2-4-6-2-عملکرد شرکت از دیدگاه بازارهای عوامل...............................................................37
2-4-6-3-عملکرد شرکت از دیدگاه بازارهای مالی..................................................................37
2-5- سوابق تحقیقات انجام شده مرتبط با موضوع تحقیق........................................................39
2-5-1-تحقیقات انجام شده در داخل کشور..............................................................................39
2-5-2-تحقیقات انجام شده در خارج کشور..............................................................................41
2- 5-3- جمع بندی نتایج تحقیقات انجام شده در رابطه با موضوع تحقیق ..............................42
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1- مقدمه.................................................................................................................................44
3-2- روش تحقیق......................................................................................................................44
3-3- جامعه آماری......................................................................................................................44
3-4- روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه.............................................................................45
3-5- روش و ابزار جمع آوری داده های تحقیق........................................................................45
3-6- روایی و پایایی ابزار تحقیق................................................................................................46
3-7- روش تجزیه و تحلیل آماری داده ها................................................................................46
فصل چهارم :تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه.................................................................................................................................48
4-2- ویژگی های جمعیت شناختی گروه نمونه ........................................................................48
4-2-1- داده های جمعیت شناختی مدیران شرکت کننده در تحقیق..........................................48
4-3- تجزیه و تحلیل داده های مربوط به فرضیات تحقیق.........................................................52
فصل پنجم: نیتجه گیری تحقیق
5-1- مقدمه ................................................................................................................................56
5-2-نتایج آمار توصیفی..............................................................................................................56
5-2-1-توصیف متغیر یادگیری سازمانی....................................................................................56
5-2-2-توصیف متغیر پویایی محیطی........................................................................................56
5-2-3-متغیر عملکرد سازمانی..................................................................................................56
5-3- یافتههای استنباطی............................................................................................................57
5-4- پیشنهادهای کاربردی ........................................................................................................58
5-5- محدودیتها.....................................................................................................................59
5-6- پیشنهادهای پژوهشی.........................................................................................................59
فهرست منابع ..............................................................................................................................60
پیوستها و ضمائم.....................................................................................................................66