خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

محیط زیست و ضرورت حفاظت از آن

محیط زیست و ضرورت حفاظت از آن

بخشهایی از متن:

مقدمه

محیط در فارسی به معنای احاطه کننده و در برگیرندة دنیا بوده و معادل انگلیسی آن Environment ( محیط متغیر و ناپایدار) میباشد . بطورکلی میتوان گفت که محیط اصطلاح جامعی برای تشریح شرایطی از قبیل محل، ‌درجه حرارت ،‌نور، آب و غیره است که موجودات زنده در آن زندگی می کنند . اما محیط زمانی مورد بررسی است که درآن ارتباطات بین عناصر و اجزای تشکیل دهندة آن مد نظر قرار گیرند و به همین خاطر علم اکولوژی یا بوم شناسی این ارتباطات را مورد بررسی قرار می دهد. به عبارت بهتر ،‌اکولوژی دانش بررسی رابطه بین موجودات زنده با یکدیگر و با محیط زیست میباشد (10و6) . زندگی نوع بشر محیطی سالم و استفاده از هوا، خاک و آب غیر آلوده حق طبیعی هر انسانی می باشد و انسان بنا به سرشت خود و سیستم هایی که در خلقت او وجود دارد، نیاز به هوایی پاک و محیط طبیعی سالم، تابش کافی آفتاب ، تامین غذای سالم ، آرامش و آسایش ، درجه حرارت و رطوبت و فشار هوای متعادل و بالاخره شرایط مناسب برای استفاده از ابزار مختلف دارد . با وقوع انقلاب صنعتی و استفاده از انرژی های فسیلی در صنعت و احتراق و نهایتاً بدنبال توسعه شهرها و گسترش و پیشرفت تکنولوژی در دنیا تحولات عظیمی در نوع زندگی انسان و به تبع آن در محیط زیست بشر به وجود آمد که روز به روز این تحولات موجب نگرانی بیش از پیش دانشمندان و طرفداران محیط زیست میشود . صدمه شدید به زیست محیط کره زمین و درگیری بشریت در نبردی برای بقا موجب شده است که تمامی ملل دنیا با هم متحد شوند. این امر نشان میدهد که از بحران زیست محیطی دنیا ‌، شناختی جهانی حاصل شده است ولی هنوز هیچ راهکار اجتماعی مناسبی برای مقابله به این بحران وجود ندارد. بطوری که دانشمندان و رهبران تجاری آمریکا ، طرفداران محیط زیست را آدم های بدعنق میدانند و رهبران سیاسی کشورهای جهان سوم نیر دعاوی این افراد را کوششی برای ممانعت از شرکت این کشورها در روند صنعتی شدن می پندارند. لذا به جرأت میتوان گفت که اکثر جمعیت دنیا درک صحیحی از بحران زیست محیطی ندارند. در این مقاله سعی براین است به مخاطرات زیست محیطی فرا روی بشر هزاره جدید و قوانین ملی و بین المللی مربوط به حفاظت از محیط زیست پرداخته و در خاتمه راهکارهایی برای مقابله با بحران زیست محیطی ارائه گردد .

...

قوانین (راهکارهای )‌ ملی و بین المللی مربوط به حفاظت از محیط زیست

بنا به اهمیت موضوع حفاظت از محیط زیست ، اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و برنامه های توسعه همگی تاکید بر جلوگیری از اختلالات زیست محیطی شهری و روستایی دارند. علاوه بر آن ، قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست (مصوب 28/3/1353 و اصلاحیه 24/8/1371)‌در 21 ماده و چندین تبصره، ‌راهکارهایی را برای کنترل محیط و جلوگیری از تخریب آن ارائه داده است و این مهم را از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست دانسته است . این قانون در ماده نهم تاکید دارد براین که « اقدام به هر عملی که موجبات آلودگی محیط زیست »‌ را فراهم نماید ممنوع است . منظور از آلوده ساختن محیط زیست عبارتست از پخش یا آمیختن مواد خارجی به آب یا هوا یا زمین به میزانی که زیان آور به حال انسان یا سایر موجودات زنده و یا گیاهان و ... می باشد .

آنچه که در این قانون ( ماده 15 ) پیش بینی شده ، این است که مامورین سازمان حفاظت محیط زیست ضابطین دادگستری محسوب میشوند، که نشاندهندة اهمیت موضوع است .

تشدید مشکلات زیست محیطی از سال 1970 میلادی ،‌متخصصین سازمان ملل متحد را وادار کرد که فعالیت گسترده ای را با ابعاد سیاسی ، فرهنگی ،‌اقتصادی ،‌اجتماعی و فنی انجام دهند ،‌ بطوریکه ابتدا در سال 1972 کنفرانسی با عنوان « انسان و محیط زیست » در استکهلم سوئد و بعد در سال 1992 در ریودوژانیرو برزیل با عنوان « سران زمین » برپا گردید . اولین اصل بیانیه ریو چنین بود :‌ « انسان محور اصلی توسعه پایدار و شایسته برخورداری از زندگی سالم ،‌پربار و هماهنگ با طبیعت است »‌ و اصل 25 این بیانیه به صراحت چنین می گوید : « صلح ،‌توسعه و حفاظت از محیط زیست لازم و ملزوم ‌ . در راستای کمک به حفظ محیط زیست کنوانسیون های متعدد بین المللی از جمله کنوانسیون وین در مورد حفاظت از لایه ازن ،‌ کنوانسیون تغییرات آب و هوا و کنوانسیون بین المللی آمادگی ، مقابله همکاری در برابر آلودگی نفتی . ... به اعضای اکثر ممالک دنیا رسیده است که تقریباً در تمامی آنها جمهوری اسلامی ایران عضویت دارد . ...

...

خطر مه دود

صدمات ریوی ناشی از هوای آلوده به اوزون ، خطری است که هر 3 نفر از 5 نفر با آن روبرو هستند. اکثر مردم نمی‌دانند که مه دود به غیر از انسان به سایر موجودات زنده هم آسیب می‌رساند. مه دود ازنی ، مسئول صدمات زیاد به درختان کاج و نابودی محصولات کشاورزی در بسیاری از مناطق کشاورزی است.

هوای آلوده چیست؟

هر ماده‌ای که وارد هوا شود ، خواص فیزیکی ، شیمیایی و زیستی آن را تغییر می‌دهد و به چنین هوای تغییر یافته ، هوای آلوده گویند.

عوامل آلوده کننده هوا

  • عوامل طبیعی: فوران‌های شدید آتشفشان ، وزش توفان ، بادهای شدید و … ، گازها و ذراتی را وارد هوا می‌کنند و سبب آلودگی آن می‌شوند.
  • فعالیت انسان: کارخانجات صنعتی ، کشاورزی ، شهرسازی ، وسایل گرمازا ، نیروگاهها ، وسایل نقلیه و ... ، از عوامل آلوده کننده هوا هستند.

مواد آلوده کننده هوا

  • منوکسید کربن: گاز سمی منوکسید کربن ، بطور عمده مربوط به خودروهایی است که مصرف سوخت آنها بنزین می‌باشد. این خودروها مقدار زیادی گاز CO را از طریق لوله اگزوز وارد هوا می‌کنند.
  • دی‌اکسید گوگرد: عمدتا مربوط به نفت کوره (نفت سیاه) است که در بعضی صنایع و تاسیسات حرارت مرکزی و تولید نیرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • اکسیدهای نیتروژن دار: بطور عمده مربوط به نفت کوره ، گازوئیل و مقدار کمتری مربوط به مصرف بنزین و نفت سفید است.
  • هیدروکربن‌های سوخته نشده: عمدتا مربوط به خودروهایی است که بنزین مصرف می‌کنند. نفت کوره و گازوئیل در این مورد سهم کمتری دارند.

با منابع کامل



خرید فایل



لینک منبع :محیط زیست و ضرورت حفاظت از آن

حفاظت محیط زیست - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/حفاظت_محیط_زیست‎Cached Similarضرورت حفاظت از محیط زیست[ویرایش] ... حفظ زنجیرهٔ حیات: آسیب به محیط زیست، زنجیرهٔ حیات را دچار ... [PDF] محیط زیست ضرورت حفاظت از زنجیره حیات یک گنجینه درمانی یک ... www.uast34.ac.ir/images/9303143.pdf‎Cached Similarضرورت حفاظت از. محیط زیست. ضرورت حفاظت از موجودات زنده ، دست کم به چهار دلیل است . زنجیره حیات. جهان زنده زنجیره حیاتی باور نکردنی. ای است که نابودی حتی یک ... ضرورت حفاظت از محیط زیست - جمعیت سبز ایران gpiran.balande.com/Pages/view.aspx?PostID=245227‎Cached Similarحفاظت از محیط زیست یک وظیفه فردی و اجتماعی است. کشاورزی:حکمت دیرین در عصر نوین - محیط زیست و ضرورت حفاظت از آن sedaghathoor.blogfa.com/post-35.aspx‎Cached Similarمحیط زیست و ضرورت حفاظت از آن. شهرام صداقت حور(1) و یحیی خردمند(2). مقدمه. محیط در فارسی به معنای احاطه کننده و در برگیرندة دنیا بوده و معادل انگلیسی آن ... پایان نامه محیط زیست و ضرورت حفاظت از آن thesisdoc.ir/دانلود/.../پایان-نامه-محیط-زیست-و-ضرورت-حفاظت-از-آن‎Cachedپایان نامه محیط زیست و ضرورت حفاظت از آن مقدمه محیط در فارسی به معنای احاطه کننده و در برگیرندة دنیا بوده و معادل انگلیسی آن Environment ( محیط متغیر و ناپایدار) ... 911، ضرورت حفاظت از محیط زیست 2rooznameh.ir/index/.../10087-911،-ضرورت-حفاظت-از-محیط-زیست‎Cached Similar911، ضرورت حفاظت از محیط زیست. ضرورت حفاظت از محیط زیست. جهت تحقق اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی و به منظور حفظ محیط‌زیست کشور از آثار زیانبار ... محیط زیست و ضرورت حفاظت از آن - دانلود فایلهای روز www.filez.blogsky.com/1395/07/04/post-36059/‎Cached25 سپتامبر 2016 ... فرمت فایل: word(قابل ویرایش)تعداد صفحات113 محیط زیست و ضرورت حفاظت از آنمقدمه محیط در فارسی به معنای احاطه کننده و در برگیرندة دنیا بوده و ... لزوم فرهنگ‌سازی برای حفاظت از محیط زیست - شورای عالی انقلاب فرهنگی www.sccr.ir/Pages/?current=news&gid=3&Sel=1007055‎Cached30 آگوست 2015 ... سلامت و حفاظت محیط زیست ارتباط تنگاتنگ با حیات سالم جامعه دارد. .... در پایان ذکر این نکته ضروری است که نهادینه شدن فرهنگ در هر جامعه مستلزم ... اصلی-سازمان حفاظت محیط زیست/ضرورت حفاظت از کوهستان‌ها در برابر ... www.doe.ir/Portal/home/?news/196210/.../ضرورت-حفاظت-از...‎Cached13 ساعت قبل ... به گزارش ایسنا، کوهستان‌ها همچنین در سرتاسر مناطق قابل توجهی از بستر دریا شکل می‌گیرند. چشم‌اندازهای کوهستانی اگرچه پیچیده، اسرارآمیز و خشن ... محیط زیست و ما - ضرورت حفاظت از محیط زیست mohitziste2020.blogfa.com/post/5‎Cachedحفاظت از موجودات زنده، به دلایل زیر ضروریست: حفظ زنجیرهٔ حیات: آسیب به محیط زیست، زنجیرهٔ حیات را دچار آسیب‌های جبران‌ناپذیری خواهد کرد. گنجینه درمانی: در آمازون ، ...