خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

مقاله مردم سالاری در نظام حقوقی ایران و غرب

چکیده

""مردم سالاری"" از مفاهیم بحث برانگیز در حوزه فلسفه سیاست و حقوق است. با توجه به گرایشی که در کشورهای گوناگون به این نظریه وجود دارد، این پرسش مطرح شده است که آیا می توان مردم سالاری را منطبق با فرهنگ و ارزش های هر ملت بومی ساخت یا مردم سالاری نظریه ای یکپارچه است که نفی مطلق یا تسلیم کامل تنها چاره مواجهه با آن است؟

در کشور ما این پرسش تحت عنوان چگونگی جمع بین جمهوریت و اسلامیت آغاز شده و با طرح نظریه ""مردم سالاری دینی"" ادامه یافته است، این در حالی است که در برابر طرفداران، برخی نیز اساسا منکر چنین ماهیتی شده و حتی آن را بدعت آمیز خوانده اند.

مقاله حاضر در صدد آن است تا پس از بررسی مبانی ونتایج نظریه مردم سالاری در غرب، اثبات نماید که در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، این نظریه به مثابه روش اداره جامعه پذیرفته شده است اما به مثابه یک جهان بینی، نه !

واژه های کلیدی : مردم سالاری، جمهوریت، اعلامیه جهانی حقوق بشر، قانون اساسی، مردم سالاری دینی

...

بخش دوّم: مطالعه موردی؛ نظریه مردم سالاری

داستان مردم سالاری و دموکراسی نیز در کشور و میان اندیشمندان ما حلقه ای از زنجیره همین ماجرای غم انگیز و طولانی است. در حالی که این مفهوم نیز مانند مفاهیم دیگر در زادگاه خود نیز دارای قرائت و معنای واحدی نیست ، طرفداران و مروّجان قرائت های گوناگون و مخالفان سرسخت قرائت رسمی ، تلاش می کنند تا همگان را ناگزیر از پذیرش و پیروی شیوه خاصی از آن نشان دهند و ثابت کنند که "راه سوم وجود ندارد."

این مقاله در صدد آن است که پس از اشاره ای کوتاه به این مفهوم وتلقی فرهنگ غرب از آن ، به تحلیل و ارائه دیدگاه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه پرداخته و به نقد نظیر این ادعا بنشیند که ورود این مفاهیم به قانون اساسی "چالش میان مدرنیته و دین " است و چون "ریشه های این مفاهیم در متون دینی اسلامی وجود ندارد" باید در این چالش، مدرنیته را پیروز و مقدم دانست.

1ـ بستر و دلیل پیدایش

نیاز به حکومت برای اداره زندگی بشر برای هیچ خردمندی قابل تردید و انکار نبوده ونیست. امّا پذیرش این واقعیت،نه تنها مشکلی را حل نمی کند، که آغازگر پیدایش پرسش های فراوان است. پرسش هایی که در طول قرن های متمادی ذهن کنجکاو و اندیشه نقّاد بشر را به خود مشغول داشته و علوم جذّاب و پر دامنه ای چون فلسفه سیاست و حقوق را پدیدار ساخته است.

نخستین و اصلی ترین پرسش ، پس از پذیرش اصل لزوم برپایی حکومت آن است که حاکم کیست و چگونه باید حکومت کند. طبع رهایی طلب و فزونی خواه فرزند آدم؛ گر چه خود را ناچار به قبول محدودیتها و پیروی از قواعد "حاکم" می بیند، امّا همواره از خود پرسیده است که چه کسی و چرا می تواند آزادی های مرا محدود ساخته و با وضع قوانین و لازم الاجرا کردن آن دایره خواست و انتخاب شهروندان را تنگ و کوچک کند. به چه دلیل اراده تقنینی و یا اجرایی کسی به عنوان "حاکم" بر اراده و آزادی فردی مقدم باشد. منبع این قدرت ومنشأ این برتری چیست؟ این پرسش هنگامی که در حوزه تقنیین مطرح می شود، مباحث مربوط به "منابع حقوق" را بنیان می‌نهند و آن گاه که در عرصه سیاست و فلسفه حکومت خود نمایی می‌کند، گفت و گوهایی تحت عنوان "منبع مشروعیت" را در پی دارد و از این رو دیرینه این مباحث به درازا و قدمت تاریخی پیدایی آن پرسشها ، یعنی تفکر انسانی ، است. ...

...



خرید فایل



لینک منبع :مقاله مردم سالاری در نظام حقوقی ایران و غرب

مقاله مردم سالاری در نظام حقوقی ایران و غرب - سیستم همکاری در فروش ... daneshyar.cero.ir/product-352894-مقاله-مردم-سالاری-در-نظام-حقوقی-ایران-و-غرب.aspx‎Cachedمقاله مردم سالاری در نظام حقوقی ایران و غرب دسته: فقه و حقوق اسلامی بازدید: 3 بار فرمت فایل: doc حجم فایل: 36 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 44. مقاله مردم سالاری در ... مقاله مردم سالاری در نظام حقوقی ایران و غرب - فراسوی دانش farasu.blogsky.com/.../مقاله-مردم-سالاری-در-نظام-حقوقی-ایران-و-غرب‎Cachedزیباترین لحظات آرزوی قلبی ما برای شما هموطن عزیز است. از اینکه جهت دریافت مقاله مردم سالاری در نظام حقوقی ایران و غرب وارد سایت ما شده اید سپاسگذاریم. جهت مشاهده ی ... خرید و دانلود مقاله مردم سالاری در نظام حقوقی ایران و غرب – فایل و مقالات www.newfilestant.ir/paper12174.html‎Cached1 نوامبر 2016 ... شما به صفحه اختصاصی مقاله مردم سالاری در نظام حقوقی ایران و غرب وارد شده اید.برای مشاهده توضیحات کامل روی دکمه توضیحات بیشتر کلیک کنید. برترین فایل مقاله مردم سالاری در نظام حقوقی ایران و غرب toranjekhayal.meeblog.ir/post/787‎Cachedبه صفحه دانلود فایل(مقاله مردم سالاری در نظام حقوقی ایران و غرب)خوش آمدید برای دانلود به ادامه مطلب بروید.شما پس از پرداخت هزینه ای ناچیز فایل{مقاله مردم سالاری در نظام ... برترین پکیج مقاله مردم سالاری در نظام حقوقی ایران و غرب - دانلود فایل simorghflye.madblog.ir/post/1626‎Cached16 نوامبر 2016 ... به صفحه دانلود فایل(مقاله مردم سالاری در نظام حقوقی ایران و غرب)خوش آمدید برای دانلود به ادامه مطلب بروید.شما پس از پرداخت هزینه ای ناچیز فایل{مقاله ... فروش دانلودی مقاله مردم سالاری در نظام حقوقی ایران و غرب pichakwi.madblog.ir/post/90‎Cachedبه صفحه دانلود فایل(مقاله مردم سالاری در نظام حقوقی ایران و غرب)خوش آمدید برای دانلود به ادامه مطلب بروید.شما پس از پرداخت هزینه ای ناچیز فایل{مقاله مردم سالاری در نظام ... مقاله مردم سالاری در نظام حقوقی ایران و غرب - علم پرداز elmpardaz.parsiblog.com/Posts/92/‎Cached20 ا کتبر 2016 ... شاددترین دقایق آرزوی ما برای شما دوست گرامی است. از اینکه برای دریافت مقاله مردم سالاری در نظام حقوقی ایران و غرب وبسایت ما را انتخاب نموده اید ... دانلود مقاله مردم سالاری در نظام حقوقی ایران و غرب – خرید آنلاین و دریافت www.risearticle.ir/download/3442‎Cached25 ا کتبر 2016 ... لحظات خوشی را برای شما آرزومندیم نام محصول دانلودی: مقاله مردم سالاری در نظام حقوقی ایران و غرب درجه کیفی و رضایت از دانلود:عالی. مقاله مردم سالاری در ... کویر دانلود » کاملترین فایل مقاله مردم سالاری در نظام حقوقی ایران و غرب kavirdlc.ir/کاملترین-فایل-مقاله-مردم-سالاری-در-نظا/‎Cachedکاملترین فایل مقاله مردم سالاری در نظام حقوقی ایران و غرب. 25 اکتبر 2016 admin دیدگاهتان را بنویسید دیدگاه های این نوشته. از حضور شما عزیزان در سایت بسیار ... مقاله مردم سالاری در نظام حقوقی ایران و غرب danesh_gostar.rzb.ir/post/69‎Cachedاز اینکه جهت دانلود مقاله مردم سالاری در نظام حقوقی ایران و غرب سایت ما را انتخاب نموده اید سپاسگذاریم. جهت مشاهده ی توضیحات محصول ، پیش از دانلود، بر لینک عنوان ...