رشته ی مدیریت ورزشی بیشتر وابسته به تحقیقات پیمایشی است.
پیمایش این امکان را برای محققان مدیریت ورزشی فراهم می کند تا به اطلاعات دلخواه درباره ی یک ویژگی، نگرش یا رفتار در یک نمونه یا جمعیت انتخاب شده، دست یابند
پیمایش ها به ویژه در توصیف ویژگی های یک جمعیت بزرگ مفیدند و امکان جمع آوری داده از نمونه های بزرگ را فراهم می کنند.
پیمایش ها نیاز به استاندارد سازی دارند
محققانی که ازپیمایش استفاده می کنند باید گزینه های خود را گسترش دهند تا پایین ترین وجه مشترک در بین نمونه یا جمعیت هدف را در زمان ارزیابی نگرش های افراد نشان دهند.
پیمایش و پرسشنامه در تحقیق مدیریت ورزشی اغلب به جای هم استفاده می شوند.اما کلمه پیمایش از نظر فنی اشاره به عمل جمع آوری اطلاعات دارد، در حالی که پرسشنامه فقط یک روش جمع آوری داده است که مستلزم پرسیدن مجموعه ای از سوالات است.
مزایا:
1.سهولت دسترسی به تعداد زادی از شرکت کنندگان جمعیتی و فرهنگی مختلف
2.سهولت دسترسی به جمعیت شرکت کنندگان خاص و نادر
3.قابلیت تعمیم یافته ها به محیط ها و موقعیت های بیشتر، زیرا روایی بیرونی در آزمایش های اینترنتی در مقایسه با آزمایش های آزمایشگاهی در سطح بالا می باشد
4.اجتناب از محدودیت های زمانی
5.مشارکت کاملا داوطلبانه
6.سهولت دستیابی به تعداد مطلوب شرکت کنندگان برای دستیابی به قدرت آماری بالا
7.صرفه جویی هزینه بر حسب فضای آزمایشگاه، ساعات کار فردی، تجهیزات ومدیریت
8. توانایی برای ارزیابی تعداد افراد غیر شرکت کننده از طریق مقایسه بینندگان وب با شرکت کنندگان
مقاله آسیب ها و انحرافات اجتماعی
مقدمه
ﺍﺯ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﺍﺳﺎﺳﻲ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺟﺎﻧﺒﻪ، ﺗﻮﺟﻪ ﻭﻳﮋﻩ ﺑﻪ ﺟﻤﻌﻴﺖ ﺟﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﻭﻳﮋﻩ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﻳﺎﻥ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻗﺸﺮ ﺻﺎﺣﺐ ﺗﻔﻜﺮ ﻭ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﺍﺳﺖ. پرورش ﺍﺳﺘﻌﺪﺍﺩﻫﺎ ﻭ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﻫﺎﻱ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮ ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﺑﺎ ﻧﻴﺎﺯﻫﺎ ﻭ ﺗﺤﻮﻻﺕ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺗﺤﻘﻖ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﺷﺪﻩ ﺁﺭﻣﺎﻧﻬﺎﻱ ﻳﻚ ﻣﻠﺖ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﺳﺎﺯﺩ.
ﻣﺘﺄﺳﻔﺎﻧﻪ ﺩﺭ ﺳﺎﻟﻬﺎﻱ ﺍﺧﻴﺮ ﻣﺸﻜﻼﺕ ﻋﺎﻃﻔﻲ ﻭ ﺭﻭﺍﻧﻲ ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﻳﺎﻥ ﺭﻭﻧﺪ ﺻﻌﻮﺩﻱ ﻧﮕﺮﺍﻥ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺍﻱ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺗﺎ ﺟﺎﺋﻲ ﻛﻪ ﭘﺪﻳﺪﻩ ﻫﺎﻱ ﻧﺎﺑﻬﻨﺠﺎﺭﻱ ﻧﻈﻴﺮ ﺧﻮﺩﻛﺸﻲ، ﮔﺮﺍﻳﺶ ﺑﻪ ﺳﻮء ﻣﺼﺮﻑ ﻣﻮﺍﺩ، ﺍﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﻭ ... ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻮﺍﻧﻊ ﺟﺪﻱ، ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺭﺍ ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﻣﺸﻜﻼﺕ ﻣﺬﻛﻮﺭ، ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻋﻠﻤﻲ ﻭ ﺩﻗﻴﻖ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎﻱ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺕ ﻭ ﭘﮋﻭﻫﺸﻬﺎﻱ ﺻﺎﺣﺒﻨﻈﺮﺍﻥ ﻭ ﺍﻧﺪﻳﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﺍﺟﺘﻨﺎﺏ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﺍﺳﺖ.
بیان مساله
خانواده یکی از نهادهای بنیانی جامعه انسانی است که همواره به اشکال گوناگون در طی تاریخ وجود داشته است.خانواده با کارکردها و نقش های مختلفی که بر عهده دارد در تنظیم زندگی اجتماعی انسان نقش مهمی را ایفا می کند.انسان در درون خانواده متولد می شود رشد می یابد و بسیاری از امور را در خانواده فرامیگیرد و همواره با آن سروکار دارد بنابراین مهمترین تجربیات هر انسانی که اساسی ترین عوامل شکل دهنده شخصیت محسوب می شود.
عوامل اجتماعی به عنوان موثرترین عامل در بروز و پیدایش مسئله و آسیب های اجتماعی نقش دارند. فرد خانواده و جامعه یک مثلث را تشکیل می دهند که اختلافات رفتاری در هر یک از آنها سبب ایجاد آسیب های پیدایش مسائل بسیاری در جامعه می گردد. دروغ گفتن ، ستیز و درگیری، عدم احساس مسئولیت ، انحرافات اخلاقی و عدم دلبستگی طلاق و اعتیاد را می توان از عوامل مسئله ساز در بستر جامعه و خانواده دانست.
مشکل اقتصادی
مشکل اقتصادی از جمله مسائلی است که همواره دامن گیر خانواده ها در زندگی روزمره شان می باشد.بیکاری برای سرپرست خانواده باعث عدم تامین مخارج خانواده و به ویژه فرزندان می گردد.
بعضی وقتا والدین برای تامین مخارج مجبور می شوند چند شغل را انتخاب کنند که این کار با عدم رسیدگی به تربیت فرزندان همراه است.
مقاله مقدمه ای بر پرورش بوقلمون
مقدمه:
منشع اصلی بوقلمون از آمریکای لاتین و مکزیک بوده و در حال حاضر نیز بوقلمونهای وحشی که قادر به پرواز هستند در مناطق جنگلی وجود دارند . اصلاح نژاد بوقلمون از چندین دهه گذشته در کشورهای صاحب نام صورت گرفته و در حال حاضر به اسامی تجاری مختلفی در نقاط مختلف دنیا عرضه میگردد که هر کدام دارای خصوصیات جداگانه میباشد و عموما به سه دسته متوسط ،نیم سنگین و سنگین تقسیم میشوند .
پرورش بوقلمونهای گوشتی و رسانیدن به وزن ایده ال در زمان مقرر مستلزم ارائه مدیریت صحیح،جیره بالانس شده از حیث سطح انرژی و پروتئین و مکمل های ویتامین و معدنی متناسب با سن پرنده میباشد .
بوقَلَمون گونهٔ بزرگی از پرندگان است از جنس ملیگریس (Meleagris) و بومی شمال آمریکا میباشد. بوقلمونها در راسته ماکیانسانان (Galliformes) قرار دارند.
در حال حاضر مراجع در مورد بوقلمونها بررسی بیشتر کرده اند ، بوقلمونها با یک ریش گوشتی که از زیر نوک آویزان شده متمایز گردییده اند ، و برآمدگی گوشتی را که از زیر نوک آویزان شده است اسنود (snood) می نامند. گونه ماده این پرنده بسیار کوچکتر از گونه نر آن است . همچنین گومه ماده رنگارنگ است و طول بالهایشان 1.5 تا 1.8 متر است . بوقلمونه پرندگان بسیار بزرگی هستند که در جنگل زندگی می کنند و از سایر گونه های کمتر هستند .
نامیدن
در ایران بخاطر صدای عجیبی که از خود در می آورند بوقلمون نامیده شده است
زمانی که اروپاییان برای نخستین بار با بقلمون در شمال آمریکا برخورد کردند آن را به طور اشتباه پرنده گینی نامیدند . همچنین مشخص شد که بوقلمون نر از راه ترکیه وارد مرکز اروپا شد و نام این کشور بر روی این پرنده باقی ماند(به زبان انگلیسی) . و این اشتباه همچنین موجب شد که نام علمی شود : ملیگریس (نام پرنده گینی در یونان است ) . همچنین نامهای زیادی در زبانهای دیگر برای بقلمونها که خاستگاه غیر بومی دارند ، دیدگاهایی از زمان قدیم درباره این پرنده دیده شده است و باید اضافه کرد که معلوم نیست که بقلمونها واقعا از کجا آمده اند.
پرواز
بوقلمونهای بزرگ محلی قادر به پرواز ( پریدن ) نیستند اما بقلمونهای کوچک وحشی توانایی پریدن تا چند متر را دارد . آنها می توانند با این پرشها که تا شاخه ای از دخت که تقریبا به طول 1.0 تا 2 متر است خود را از دست شکارچیان نجات دهند . بوقلمنها تا دو هفته بعد از بیرون آمدن از تخم نمی توانند پرواز کنند .
تاریخچه اهلی شدن :
بوقلمون بزرگترین و سنگینترین پرنده خانگی است . برخی مبدا اصلی این پرنده را آمریکای شمالی و مرکزی ذکر می کنند و برخی دیگر ساکنین مکزیکو یعنی سرخپوستان آزتک و مایا را مسئول اهلی شدن آن می دانند .
اولین شخصی که به طور مکتوب در شال 1499 به بوقلمون اشاره کرده و در مورد آن بحث نموده است پدروالونسونینو می باشد . ضمنا او را اولین فردی می دانند که در سال 1500 میلادی بوقلمون را به اروپا برد .
دلیل اساسی افزایش تولید و مصرف گوشت بوقلمون در ار.پا و آمریکا چنین توجیه می گردد . گوشت بوقلمون از لحاظ چربی و کالری فقیرو ازنقطه نظرکارکردی درتغذیه بسیاربا اهمیت و ارزش غذایی آن شبیه گوشت گوساله های بسیار جوان بدون چربی است.
امکان عرضه گوشت بوقلمون به اشکال متنوع وجود داشته و می توای آنها را به حالت لاشه کامل یا قطعات ران و سینه و یا به صورت کالباس و سوسیس و غیره وارد بازار مصرف نمود .
نگهداری بوقلمونها تنها به چهار دیواری سالنها محدود نشده بلکه این امکان حتی در مزرعه و فضای باز برای آنها بیشتر ممکن است .
تاریخچه نگهداری در ایران :
این پرنده درزمان شاه عباس صفوی توسط تعدادی از تجار ارمنی که به ایتالیا رفته بودندبه ایران وارد شد و از آن به بعد ارامنه مامور تکثیر و پرورش آن گردیدند .
به نظر می آید که چون جنس نر این پرنده می تواند همانند دیبای رومی رنگ چهره و فرم پرهای خود را هر لحظه به گونه ای درآورد و ضمن ترسو و کودن بودن بسیار لذا بهترین نام برای او می توانسته همین بوقلمون باشد . نگهداری سنتی بوقلمون در نواحی خراسان گیلان و مارندران آذربایجان غربی، شرقی مرکزی ، فارس ، اصفهان و کرمان متداول است .
طبقه بندی بوقلمون از نظر جانور شناسی :
بوقلمونهادرطبقه بندی جانوری جز راسته گالی فرمیس زیر راسته گالی تیره فازیانیده تحت تیره مله اگریدین و جنس مله اگریس گالوپا می باشد .
در تحت تیره مله اگریدین دو نوع بوقلمون بنامهای اگریو خازیس و اوسلاتاو مله اگریس گالوپا شناسایی شده است .
تقسیم بندی بر حسب وزن :
به سه دسته سبک وزن و میان وزن و سنگین وزن تقسیم می شوند که از نظر نر و ماده و همچنین مسن یا جوان بودن نیز به دسته های زیر تقسیم بندی می شوند :
مختصری از فیزیولوژی بوقلمون :
تعداد کروموزومهای آن 82 عدد می باشد . تعداد ضربان قلب 200 تا 250 در دقیقه است ، دستگاه گوارش بوقلمون شبیه به ماکیان بوده فقط در انداره متفاوت است ، دستگاه تولید مثل بوقلمون شباهت زیادی با ماکیان داشته و با غاز و اردک در عدم وجود قضیب اختلاف دارد . اسپرم ها 5تا7 روز در مجرای تناسلی جنس ماده زنده باقی می ماند ، شروع تخمگذاری دربوقلمونها 230 تا240 روزگی است ، از طرز گرفتن شاهپرها در بال می توان به نر و ماده بودن بوقلمونها پی برد ، قطع بال در بوقلمون از 1 تا10 روزگی انجام می گیرد ، نوک چینی جهت جلوگیری از کانیبالیزم در 2تا 5 هفتگی انجام می گیرد .
تیپ ظاهری :
سر :
سر لخت یا بدون پر با رنگی متمایل به آبی حاوی گره های متراکم گوشتی قرمز است .
چشمها :
در بوقلمونها عنبیه قرمز مایل به قهوهای و مردمک سیاه زنگ است چشمها دادای سه پلک داخلی و خارجی هستند .
پرسشنامه تیم محوری (مقیاس لیکرت)
پرسشنامه تیم محوری
روایی و پایایی این پرسشنامه گرفته شده و آلفای کرونباخ آن 86/0 براورد شد.
مقیاس لیکرت
هفت مولفه استاندارد ارتباطات، هماهنگی، پشتیبانی متقابل، همبستگی، رهبری شایسته، تصمیم گیری، اهداف مشخص
خواجه اناری، زهرا(1388). بررسی رابطه نوع فرهنگ با کیفیت کار تیمی در تیم های توسعه نرم افزار یزد.پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.
تحقیق سخت افزار : کامپیوترهای شخصی
تحقیق جامع درباره سخت افزار کامپیوتر های شخصی تعداد 291 صفحه به همراه تصاویر مختلف از سخت افزار کامپیوترها
اغلب مردم زمانیکه با واژه " تکنولوژی " برخورد می نمایند ، بی اختیار "کامپیوتر" برای آنها تداعی می گردد. امروزه کامپیوتر در موارد متعددی بخدمت گرفته می شود. برخی از تجهیزات موجود در منازل ، دارای نوع خاصی از " ریزپردازنده" می باشند. حتی اتومبیل های جدید نیز دارای نوعی کامپیوتر خاص می باشند. کامپیوترهای شخصی ، اولین تصویر از انواع کامپیوترهائی است که در ذهن هر شخص نقش پیدا می کند. بدون شک مطرح شدن این نوع از کامپیوترها در سطح جهان، باعث عمومیت کامپیوتر در عرصه های متفاوت بوده است .
کامپیوتر شخصی وسیله ای "همه منظوره " بوده که توان عملیاتی خود را مدیون یک ریزپردازنده است. این نوع از کا مپیوترها دارای بخش های متعددی نظیر : حافظه ، هارد دیسک، مودم و... بوده که حضور آنها در کنار یکدیگر به منظور انجام عملیات مورد نظر است . علت استفاده از واژه " همه منظوره " بدین دلیل است که می توان بکمک این نوع از کامپیوترها عملیات متفاوتی ( تایپ یک نامه ، ارسال یک نامه الکترونیکی، طراحی و نقشه کشی و ...) را انجام داد .
بخش های اصلی کامپیوترهای شخصی
◄ پردازشگر مرکزی (CPU)
ریزپردازنده بمنزله " مغز" کامپیوتربوده و مسئولیت انجام تمامی عملیات ( مستفیم یا غیر مستقیم ) را برعهده دارد. هر چیزی را که کامپیوتر انجام می دهد با توجه به وجود " ریز پردازنده " است .
◄ حافظه
این نوع از حافظه ها با سرعت بالا، امکان ذخیره سازی اطلاعات را فراهم می نمایند. سرعت حافظه های فوق می بایست بالا باشد چراکه آنها مستقیما" با ریزپردازنده مرتبط می باشند. در کامپیوتر از چندین نوع حافظه استفاده می گردد:
● ( Random-Access Memory(RAM از این نوع حافظه ، بمنظور ذخیره سازی موقت اطلاعاتی که کامپیوتر در حال کار با آنان است، استفاده می گردد.
● ( Read Only Memory (ROM یک حافظه دائم که از آن برای ذخیره سازی اطلاعات مهم در کامپیوتر استفاده می گردد.
● (Basic Input/Output System (BIOS یک نوع حافظه ROM ، که از اطلاعات آن در هر بار راه اندازی سیستم استفاده می گردد.
● Caching حافظه ای سریع که از آن برای ذخیره سازی اطلاعاتی که فرکانس بازیابی آنان بالا باشد، استفاده می گردد.
● Virtual Memory فضای موجود بر روی هارد دیسک که از آن برای ذخیره سازی موقت اطلاعات استفاده و در زمان نیاز عملیات جایگزینی در حافظه RAM انجام خواهد شد
◄ برد اصلی (MotherBoard). برد اصلی کامپوتر بوده که تمام عناصر داخلی به آن متصل خواهند شد. پردازشگر و حافظه بر روی برد اصلی نصب خواهند شد.برخی از عناصر سخت افزاری ممکن است مستقیما" و یا بصورت غیر مستقیم به برد اصلی متصل گردنند. مثلا" یک کارت صدا می تواند همراه برد اصلی طراحی شده باشد و یا بصورت یک برد مجزا بوده که از طریق یک اسلات به برد اصلی متصل می گردد
◄ منبع تغذیه (Power Supply) یک دستگاه الکتریکی که مسئول تامین و نتظیم جریان الکتریکی مورد نیاز در کامپیوتر است .
◄ هارد دیسک (Hard Disk) یک حافظه با ظرفیت بالا و دائم که از آن برای نگهداری اطلاعات و برنامه ها استفاده می گردد.
◄ کنترل کننده (Integrated Drive Electronics(IDE . اینترفیس اولیه برای هارد ، CD-ROM و فلاپی دیسک است .
◄ گذرگاه Peripheral Component Interconnect)PCI) . رایج ترین روش اتصال یک عنصر سخت افزاری اضافه به کامپیوتر است .PCI از مجموعه ای اسلات که بر روی برد اصلی سیستم موجود می باشد، استفاده و کارت های PCI از طریق اسلات های فوق به برد اصلی متصل خواهند شد.
◄ اینترفیس Small Computer System Interface)SCSI) روشی برای اضافه کردن دستگاه های اضافه در سیستم نظیر : هارد و اسکنر است .
تحقیق نظریه درماندگی آموخته شده در بین دانشجویان
مقدمه:
از میان اختلالات روانی شاید بتوان گفت که افسردگی یکی از شایعترین اختلالات جوامع امروزی میباشد که انسانهای زیادی از آن رنج میبرند هر انسانی ممکن است در دوره ای از زندگی خود آن را تجربه کند طوری که امروزه آن را سرماخوردگی روانی مینامند . اختلالاتی که این بیماری در زندگی روزمره ایجاد میکند بر کسی پوشیده نیست. گستره بیماری طوری میباشد که تمام حیطه های کارکردی شغلی ، خانوادگی و اجتماعی را مختل میکند. تا اواسط قرن حاضر اطلاعات اندکی در رابطه با افسردگی در دسترس بود و تحقیقات محدودی در جهت شناسایی آن به عمل آمده بود و تبیین و توصیف آن همواره در چهارچوب پزشکی و مدل تکعاملی صورت میگرفت. اما امروزه شاهد تغییراتی در نحوه نگرش به این بیماری از لحاظ سبب شناسی ، سیر شکل گیری و درمان آن هستیم نتیجه این تغیرات دگرگونیهای مختلفی بود که عمدتاً در عرصه روان شناسی مرضی، روان شناسی تجربی و روان شناسی شناختی پدید آمد و به دنبال همین دگرگونی ها بود که نظریه پردازان به بررسی ابعاد این بیماری پرداختند و مکاتب مختلف و درمان های متعددی شکل گرفت . از بین این مکاتب روانشناسی شاید بتوان گفت که مکتب شناختی پیشرفت قابل ملاحظهای را در سبب شناسی و درمان اختلالات خلقی داشته است اخیراً افسردگی به عنوان یک اختلال شناختی مطرح شده است همچنین برخی از نظریه پردازان اعتقاد دارند که بهتر است علایم مرضی افسردگی را به حساب اسنادهای علی که درباره حوادث زندگی توسط بیماران افسرده ارائه میشود، گذاشته شود. نظریه درماندگی آموخته شده یکی از نظریات نسبتاً جدیدی است که در این زمینه به تحقیقات روان شناختی وسیعی میدان داده است این نظریه حوزه رفتاری ـ شناختی را به هم ربط میدهد به عقیده سلیگمن درماندگی آموخته شده در انسان ها میتواند به صورت افسردگی تجربه شود و این هنگامیاست که شخص بر این باور باشد که کنترلی بر مسیر رویدادهای زندگی ندارد.
...
بنا به گفته کلب و فرای ( نقل از سیف ، 1380) یادگیرنده ای که شیوه یادگیری تجربه عینی دارد از تجارب خاص میآموزد ، با دیگران ارتباط برقرار مینماید و نسبت به احساس خود و افراد دیگر حساس است. شخص دارای شیوه مفهوم سازی انتزاعی بر تحلیل منطقی از اندیشه ها تاکید میورزد درکارهای خود طرح ریزی نظامدار را به کار میبندد و با توجه به درک و فهم اندیشه مندانه از امور عمل میکند، شیوه آزمایشگری فعال شامل توانایی انجام دادن امور، خطر کردن و تاثیر گذاشتن بر دیگران از راه عمل کردن است و سرانجام اینکه شیوه مشاهدةتاملی بر مشاهده دقیق پیش از داوری دیدن امور از زوایای مختلف و جستجو برای کسب معانی امور استوار است. تفکر همگرا از دو شیوه یا دومرحله یادگیری مفهوم سازی انتزاعی و آزمایشگری فعال تشکیل میشود. افراد دارای این سبک یادگیری در یافتن موارد استفاده عملی برای اندیشه ها و نظریهها کارآمدند و به سخن دیگر کسانی که از این سبک یادگیری بهره مند ند در حل مسائل و تصمیمگیری بر اساس راه حل هایی که برای مسائل مییابند توانا هستند سبک یادگیری واگرا از ترکیب تجربه عینی و مشاهدة تاملی حاصل میشود و افراد دارای این سبک یادگیری موقعیت های عینی را از زوایای مختلف میبینند. رویکرد آنان نسبت به موقعیت مشاهده کردن است تا عمل کردن این گونه افراد از قدرت تخیل و احساس برخوردارند سبک یادگیری جذب کننده از ترکیب مفهوم سازی انتزاعی و مشاهده تاملی به دست میآید افراد دارای این سبک یادگیری در کسب و درک اطلاعات گسترده و تبدیل آن صورتی خلاصه ، دقیق و منطقی توانا هستند سبک انطباق یابنده از اجتماع دو شیوه یادگیری تجربه عینی و آزمایشگری فعالی به دست میآید افراد دارای این سبک از تجارب دست اول میآموزند و از اجرای نقشه و درگیر شدن با اعمال چالش انگیز لذت میبرند. این افراد بیشتر از آنکه به تحلیل های منطقی بپردازند. امور محسوس ترجیحی میدهند
...
نظریه یادگیری
نظریه پردازان یادگیری معتقدند که اختلالات روانی به طور کلی بر اثر آموختن پاسخ های ناکافی برای روبرو شدن با مسائل زندگی و نیاموختن پاسخ های لازم برای حل مشکلات زندگی به وجود میآیند. علت اصلی بیماری افسردگی در انسان، کاهش تقویت[1] و فعالیت فرد است. ( شاملو، 1382).
این نظریهپردازان معتقدندکه انسان هنگامیکه دچار اختلالات عاطفی به ویژه افسردگی میشود که در زمان یادگیری مراحل زیر طی شود:
1ـ وقتی که رفتار فرد از جانب محیط تقویت و تشویق نمیشود.
2ـ به علت این عدم تشویق و تقویت کمیت رفتار و فعالیت فرد به نحو چشمگیری کاهش مییابد و این امر خود را باز هم از تقویت و تشویق میکاهد.
3ـ مقدار تقویت و تشویقی که فرد در برابر پاسخ های خود دریافت میکند تابع عوامل زیر هستند:
الف ـ خصوصیات فرد ( مانند سن، جنس، زیبائی، زشتی و مانند آن از نظر دیگران).
ب ـ نوع محیطی که در حال حاضر، شخص در آن زندگی میکند مانند خانه، زندان بیمارستان و مانند آن
ت ـ استعداد ها و امکانات فردی برای به دست آوردن ،تقویت و تائید محیط ،مانند هوش شغل، سواد، قدرت جسمیامکانات مالی ، قدرت سازگاری و مانند آن ( شاملو، 1382).
گرچه پاره ای از افراد میتوانند با کمبود تقویت به خوبی مقابله کنند و خلاء ناشی از این دگرگونیها را با انواع پاداش ها یا ارضاهای دیگر جبران نمایند اما گروهی دیگر که این توانایی را ندارند دچار دلسردی و یاس میشوند و در اتخاذ رفتارهای سازنده ناتوانند. بر اثر کاهش سطح فعالیت تقویتهای مثبت نیز بیشتر کاهش مییابند و همین امر باز هم رفتارهای مثبت کمتری را در پی دارد و بدین ترتیب فرد به سوی افسردگی گام بر میداد
به منظور بررسی تاثیر تقویت های اجتماعی در ایجاد افسردگی تحقیقات متعددی انجام شده و نشان داده اند که از یکسو فراوانی تقویتهای رفتاری در افراد افسرده کمتر از گروه کنترل یعنی افراد غیر افسرده است و از سوی دیگر فراوانی تقویتهای مثبت به موازات بهبود بالینی، افزایش مییابد ( دادستان، 1379).
[1] . Reinforcement
...
اهداف طرح
1ـ اهداف کلی: هر چند که نظریه اسناد در آغاز اختصاص به افسردگی داشت اما دامنه آن روز به روز گسترده تر شده و موضوعات بیشتری را در بر گرفته است، به گونه ای که بعد از گذشت سه دهه از عمر آن موضوعات دیگری از قبیل موقعیت شغلی زوجین ،تندرستی و حتی مرگ نیز در این زمینه مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است تحقیق حاضر میتواند گامیمقدماتی در جهت گسترش زمینههای تحقیق در این موقعیتها باشد.
هدف کلی طرح: آزمون نظریه درماندگی آموخته شده در بین دانشجویان میباشد بدین معنی که آیا دانشجویان افسرده از الگوی درماندگی آموخته شده در برخورد با رویدادها تبعیت میکنند یا نه؟
2_ اهداف جزئی و کاربردی
مشخص کردن سبک اسناد دانشجویان افسرده و کمک به رواندرمانی این اختلال از طریق فرایند بازآموزی سبک اسناد نمیتواند یکی از اهداف این طرح باشد نتایج میتواند در رابطه با تعلیم و تربیت و آموزش خانواده موثر باشد با توجه به این امر که شکست مداوم میتواند در رشد سبک اسنادی ناجور و متعاقب آن بروز رفتارها و عواطف ناخوشایند موثر باشند میتوان فرزندان و دانش آموزان را به نحوی تربیت کرد که پیامد های رفتاری خود را به نوعی تبیین کنند که در جهت رشد و سلامت رفتاری و عاطفی خود گام بردارند و از اسنادهای ناجور اجتناب کنند. اگر چه دانشجویان در مقطعی از سن خود قرار دارند که ممکن است سبک های اسنادی در آن شکل گرفته باشد اما هر فردی میتواند با آگاهی از نحوه اسنادی خویش در جهت تغیر اسنادهای نامطلوب خود، اقدام کند.
سوالها و فرضیات تحقیق
سوالات:
1ـ آیا تفاوتی بین اسناد دانشجویان افسرده و اسناد دانشجویان عادی برای رویدادهای منفی و مثبت وجود دارد؟
2ـ آیا دانشجویان افسرده بیشتر از سبک های تفکر همگرا برای یادگیری های خود استفاده میکنند؟
3ـ آیا دانشجویانی که تفکر همگرا دارند در مقایسه با دانشجویانی که تفکر واگرا دارند از اسنادهای درونی پایدار و کلی برای حوادث بد بیشتر استفاده میکنند؟
فرضیات :
1ـ اسناد دانشجویان افسرده در مقایسه با اسناد دانشجویان عادی برای رویدادهای منفی به طور معنی داری درونی تر است.
2ـ اسناد دانشجویان افسرده در مقایسه با اسناد دانشجویان عادی برای رویدادهای منفی به طور معنی داری کلی تر است.
3ـ اسناد دانشجویان افسرده در مقایسه با اسناد دانشجویان عادی برای رویدادهای منفی به طور معنی داری پایدار تر است.
4ـاسناد دانشجویان افسرده در مقایسه با اسناد دانشجویان عادی برای رویدادهای مثبت به طور معنی داری بیرونی تر است.
5ـ اسناد دانشجویان افسرده در مقایسه با اسناد دانشجویان عادی برای رویدادهای مثبت به طور معنی داری اختصاصی تر است.
6ـ اسناد دانشجویان افسرده در مقایسه با اسناد دانشجویان عادی برای رویدادهای مثبت به طور معنی داری ناپایدارتر است.
7ـ دانشجویان افسرده در مقایسه با دانشجویان عادی بیشتر از تفکر همگرا استفاده میکنند.
8ـ دانشجویان عادی در مقایسه با دانشجویان افسرده بیشتر از تفکر واگرا استفاده میکنند.
9ـ دانشجویان دارای تفکر همگرا در مقایسه با دانشجویان دارای تفکر واگرا از اسنادهای درونی، پایدار و کلی برای حوادث بد استفاده میکنند.
تحقیق انگیزش در کلاس درس
بخشهایی از متن:
دانش آموزان دارای انگیزش:
معلمان به طور معمول دانش آموزانی را که سخت کوش، ساعی و علاقهمند به دروس باشند، در زمره دانش آموزان خوب قرار میدهند و یا به طور خلاصه میگویند: دانش آموزان خوب، آنهایی هستند که در دروس خود انگیزه دارند. احیاناً منظور ایشان دانش آموزانی است که در فعالیتهای آموزشی خود موفق هستند. به طور کلی همه انسانها به جز بیماران روحی – روانی برای برخی کارها انگیزه دارند و برای برخی دیگر هیچ انگیزهای ندارند. همواره دیدهایم که بعضی از جوانان به طور مثال برای بازی فوتبال انگیزه دارند، برخی دیگر فرضا برای خرید موتور سیکلت و برخی هم برای اینکه دیگران ناراحتیهای مختلف را به وجود آورند، انگیزه دارند. در واقع همگی برای کای انگیخته شدهاند، و دلیل ندارد که این کار همواره تکالیف مدرسه باشد.
در شرح فوق در زمینه ویژگیهای دانش آموزان خوب می بینیم که نوعا معلمان برهوش تاکید نسبتا کمی دارند. و بیش از هوش به عنوان یک کیفیت خوب، انگیزش دارای اهمیت است. همواره دانش آموزان سخت کوشی هستند ک در کارهای خود پیشرفت هرچند کند اما یکنواختی دارند و همچنین دانش اموزان باهوشی هستند که از تواناییهای خود به خوبی بهره نمیگیرند. معلمان به طور معمول داشتن دانش آموزان نوع اول را بر نوع دوم ترجیح میدهند. این معلمان بر این باورند که دانش اموزان دارای انگیزش، حتی اگر از پیشرفت اندکی برخوردار باشند، در محدوده توانایی خود عمل می کنند. بنابراین تلاش برای افزونی انگیزش تحصیلی از اهمیت بسزایی برخوردار است. دیگر آن که نظارت برکلاسی که دانش آموزان دارای انگیزش دارد، با دشواری چندانی روبرو نمیشود. چنین دانشآموزانی به برنامه انضباطی نیازی ندارند و به توصیه های معلم توجه میکنند و در موارد لازم به بحث و گفتگو با معلم می پردازند. معلم نیز ترغیب میشود تا برای بهبود کیفیت آموزش خود تلاش بیشتری کند.
...
اجتناب از روابط وابستگیزا:
شرح:
در حالی که روابط محبت آمیز و همراه با اعتماد و احترام میان معلم و دانشآموزان در حفظ و گسترش انگیزش دانشآموزان مهم است، دشواریهای بالقوهای را نیز به همراه دارد. حادترین این دشواریها عبارت از وابستگی بیش از اندازه برخی از دانشآموزان به تایید و تمجید معلمان است. پیش از آن که چنین دانشآموزانی بتوانند درباره خودشان احساس خوبی داشته باشند، لازم است معلم پیشرفتهای آنها را شناسائی وآنها را تحسین کند. متاسفانه این گونه دانشآموزان، معیارهای درونی خود را که بتوان از آن طریق در مورد خود و کار هایشان داوری کنند، از دست دادهاند، یا از آغاز، چنین معیارهایی در آنها رشد نکرده است. بنابراین معلمانی که به وضوح برای برقراری ارتباط مثبت با دانشآموزان خود تلاش میکنند باید مراقب این گونه وابستگی دانشآموزی باشند.
...
امروزه چه چیزی در مدارس ما به جز امتحان گرفتن با اهمیت تلقی میشود؟ در حالی که نظر معلمان در مورد امتحانهای کوتاه فقط ارزیابی ساده با یادگیری دانشآموزان نیست، بلکه اهرم فشاری محسوب میشود تا دانشآموزان را به فعالیت بیشتر وادارد. برای مثال دیده میشود که معلم بارها دانشآموزان را از وقوع امتحانی که خواهد گرفت، می ترساند. به علاوه بیشتر اوقات معلم میخواهد با گرفتن یک امتحان کوتاه صرفا بفهمد، که آیا دانشآموزان درس را مرور کرده اند یا خیر و هرگز در این اندیشه نیست، که دریابد آیا دانشآموزان مطلب را ادارک کردهاند یا خیر.
اگر معلم به انگیزش درونی دانش آموز می اندیشید می باید از هرگونه امتحانی که به ارزیابی حقیقی و معنادار یادگیری آنان نپردازد، اجتناب ورزد. در واقع معلمان نباید از امتحان گرفتن برای برانگیختن دانش آموزان به مطالعه استفاده کنند، بلکه باید از آن برای فعالیتهای سود جست که با یان نوع ارزیابی مناسب داشته باشد. معلمان بدون تردید از آزمونهای استاندارد استفاده میکنند، اما همواره هم چنین نیست. این آزمونها در اوایل سال برای شناسایی توانایی دانشآموزان و درپایان سال نیز برای مستند کردن پیشرفتهای آنان برگزار میگردد. اما امتحانهای میان سال می تواند نتایج مطلوبی را به دنبال داشته باشد. برای آنها امتحان گرفت عبارتاند از: یادگیری فهرست لغات هجی، فهرست لغات واژگان، و مجموعهای از محاسبات ریاضی. این فعالیتها همواره پاسخهای ثابت و خاصی دارند، که به دست آوردن شاخص عینی از عملکرد دانشآموز به شکل امتحان در مورد آنها بجاست.
جامعه شناسی
جامعه شناسی مطالعه قوانین و فرایندهای اجتماعی است که مردم را نه تنها به عنوان افراد و اشخاص بلکه به عنوان اعضاء انجمنها ،گروهها و نهادهای اجتماعی شناسانده و مورد بررسی قرار می دهد .جامعه شناسی مطالعه زندگی اجتماعی گروهها و جوامع انسانی است.مطالعه ای هیجان انگیز و مجذوب کننده که موضوع اصلی آن رفتار خود ما به عنوان موجودات اجتماعی است .دامنه جامعه شناسی بینهایت وسیع است و از تحلیل برخوردهای گذرا بین افراد در خیابان تا بررسی فرایندهای اجتماعی جهانی را در بر می گیرد.
• مقدمه
• تاریخچه
• شاخه های اصلی جامعه شناسی
• حوزه های تخصصی جامعه شناسی
• مفاهیم کلیدی جامعه شناسی
• روشهای تحقیق و پژوهش در جامعه شناسی
• ارتباط جامعه شناسی با علوم دیگر
• جامعه شناسی و اسلام
• متفکران و بزرگان جامعه شناسی
• نظریه جامعه شناسی
• جامعه شناسی در ایران
• مقالات مطرح در مورد جامعه شناسی
• خطوط خارجی
مقدمه
انسانها بیشتر عمرشان را در گروهها زندگی می کنند؛آنها به عنوان اعضای خانواده ، ساکنان یک محله یا شهر، اعضای یک گروه خاص اجتماعی یا اقتصادی و یا مذهبی و قومی نیز به عنوان شهروندان یک ملت با یکدیگر رابطه دارند. ...
...
جامعه شناسی خانواده
مقدمه
مطالعه خانواده و ازدواج یکی از مهمترین حوزه های جامعه شناسی است.عملا در تمام جوامع ،هر کس در زمینه ای خانوادگی پرورش می یابد، و در هر جامعه اکثریت عظیم بزرگسالان متأهل هستند یا بوده اند .ازدواج نهاد اجتماعی بسیار فراگیری است. با وجود این مانند سایر جنبه های زندگی اجتماعی تفاوتهای زیادی در در الگوهای خانواده و ازدواج در میان فرهنگهای گوناگون وجود دارد .اینکه چه چیزی خانواده محسوب می شود،ارتباطش با خویشاوندان دیگر ،با چه کسانی می توان ازدواج کرد،زن و شوهر چگونه انتخاب می شوند،ارتباطات میان ازدواج و تمایلات جنسی__همه اینها در فرهنگهای گوناگون بسیار متفاوت اند.
ازدواج
خانواده گروهی از افراد است که با ارتباطات خویشاوندی مستقیما پیوند یافته اند،و اعضای بزرگسال آن مسئولیت مراقبت از کودکان را به عهده دارند. پیوندهای خویشاوندی ارتباطات میان افراد است که که یا از طریق ازدواج برقرار گردیده اند،یا از طریق تبار که خویشاوندان خونی (مادران ،پدران،فرزندان دیگر،پدربزرگها و ...)را با یکدیگر مرتبط می سازد. ...
چکیده
در این مقاله یک دسته بندی از انواع پژوهش در «پژوهش در عملیات» ارائه میشود و مراحل و روش انجام هر یک از انواع پژوهش شرح داده می شود. انواع پژوهش در پژوهش در عملیات، روش پژوهش در حل مسائل واقعی، استخراج مسئله، مدلسازی، تعریف مدل، هدف استفاده از مدل، دلایل استفاده از مدل، هدف از مطالعه سیستمها و عملیات از طریق مدل، انواع مدلها، اصول مدلسازی، مدلهای کلاسیک پژوهش در عملیات، روش مدلسازی، سادهسازی مدلها، حل مدل، اعتبارسنجی مدل، پیادهسازی مدل، روش پژوهش در توسعه مدل یا روش حل برای مسائل کلاسیک، توسعه روش حل برای مسائل کلاسیک، روش پژوهش در توسعه تئوریها و فنون عمومی از جمله مباحث این مقاله هستند.
کلیدواژه : پژوهش در عملیات؛ پژوهش عملیاتی؛ تحقیق در عملیات؛ روش پژوهش؛ مدلسازی؛ توسعه مدل؛ اعتبارسنجی؛ حل مسائل واقعی؛ توسعه تئوری
1- مقدمه
این مقاله به روش پژوهش در حوزه پژوهش در عملیات اختصاص دارد. در این مقاله کلیات روش پژوهش مدنظر قرار میگیرد و از جزئیات فنون سخنی به میان نمیآید و خواننده میتواند برای مطالعه بیشتر در زمینه فنون پژوهش در عملیات، به موضوعات مربوط مراجعه کند. آنچه که در این مقاله مورد تأکید است انواع پژوهش و خصوصیات آنان در حوزه پژوهش در عملیات است و روشهای جمعآوری دادهها، آزمونهای آماری و مهارتهایی که هر پژوهشگر باید کسب نماید شرح داده نمیشوند و به جای آن ابزار اصلی پژوهش در عملیات، مدلها، مورد بررسی قرار میگیرند.
2- انواع پژوهش در پژوهش در عملیات
در یک دستهبندی عمومی، اگر پژوهش برای حل مسائل مشخص و موجود انجام شود نوع پژوهش از جهت خروجی، کاربردی خواهد بود و اگر توسعه تئوریها و روشهای عمومی برای تولید دانش هدف باشد نوع پژوهش، محض خواهد بود. ...
...
3-2-6- اصول مدلسازی (فیلیپس، راوین داران و سولبرگ 1987، 4)
این اصل اغلب فراموش میشود. دلیل آن قابل درک است؛ افراد دوست دارند که تواناییهای خود را به معرض نمایش گذارند. حتی با وجود بهترین انگیزه در حل مؤثر مسئله ممکن است فرد خود را درگیر یک مسئله مشکل نموده و به موجب آن زمان و هزینه زیادی را صرف مدلسازیی کند که ارزش خود مسئله کمتر از زمان و هزینه صرف شده باشد.
برای مثال ممکن است فردی تمام متغیرهایی را که دارای اهمیت احتمالی برای یک سیستم خاص باشند را فهرست نموده و سپس تحلیل رگرسیون پیچیدهای را برای استخراج یک معادله بکار برد یا یک تحلیلگر سیستم ممکن است شبیهسازیهای زیادی را با در نظر گرفتن هر پارامتر قابل درک اجرا نماید. در مدلسازی، بزرگتر و پیچیدهتر ضرورتاً به معنی بهتر نیست.
همچنین این اصل به نظر متناقض با قاعده کلی و مشهور در خصوص تحلیل ریاضی است. این قاعده میگوید که ابتدا یک مسئله را باید با در نظر گرفتن مفروضات لازم ساده نمود بطوری که ریاضی آن قابل بررسی شود، سپس واقعنگری مدل را از طریق حذف مفروضات به روش ماهرانه قوت بخشید بطوری که ریاضیات آن دیگر قابل بررسی نباشد. چنین رویهای همواره قدرتمندترین و عمومیترین مدل را تولید مینماید اما قدرت و عمومیت مدل نقشی کمی در مفید بودن آن در حل یک مسئله خاص دارد. در بعضی موارد، قویترین مدل ساخته شده میتواند فاقد چیزی باشد که آن را به یک مدل مفید تبدیل نماید. در دیگر موارد، ممکن است بیش از آنچه که میارزد وارد جزئیات شده باشد. ساخت مدلهای قوی و عمومی عموماً اصل راهنما برای ریاضیدانانی است که میخواهند نظریهای را تعمیم دهند یا تکنیکهایی توسعه دهند که وسعت کاربرد بیشتری داشته باشند. اما در ساخت مدلهای مورد نیاز برای مقاصد مشخص، بهترین اندرز اینست که مدل ساده بسازید.
ترجمه مقاله تجزیه تغییرات رقابتی در بازار برق هلند با استفاده از شاخص تغذیه باقی¬مانده
تجزیه تغییرات رقابتی در بازار برق هلند با استفاده از شاخص تغذیه باقیمانده
چکیده
ارزیابیتاثیرتعدادی ازرویدادها بصورت رقابتیدربازار برق عمده فروشیهلند در دوره زمانی 2006-2011را با استفاده از یک روشتجزیهبراساسشاخص تغذیه باقیمانده ارائه میکنیم. رویدادهایادغام بازارنظارتی،رویدادها سطح-شرکت، و تغییرات درسطح تقاضای باقی مانده را تشخیص میدهیم. نتیجه میگیریم که معیارهای اتصال بازاربهمنظور بهبودرقابتموثر بوده است، اما آن تغییراتدر تقاضای باقیماندهبه همان اندازه مهم باقی مانده است. رویدادهایسطح-شرکتتنها اثر جزئیبر شدترقابت داشته است.
واژگانکلیدی
بازار برق، رقابت، تنظیم، شاخص تغذیه باقیمانده.
چکیده
ارزیابی تاثیر تعدادی از رویدادها بصورت رقابتی در بازار برق عمده فروشی هلند در دوره زمانی 2006-2011 را با استفاده از یک روش تجزیه براساس شاخص تغذیه باقیمانده ارائه میکنیم. رویدادهای ادغام بازار نظارتی، رویدادها سطح-شرکت، و تغییرات در سطح تقاضای باقی مانده را تشخیص میدهیم. نتیجه میگیریم که معیارهای اتصال بازار بهمنظور بهبود رقابت موثر بوده است، اما آن تغییرات در تقاضای باقیمانده به همان اندازه مهم باقی مانده است. رویدادهای سطح-شرکت تنها اثر جزئی بر شدت رقابت داشته است.
واژگان کلیدی
بازار برق، رقابت، تنظیم، شاخص تغذیه باقیمانده.
بطور کلی شدت رقابت در بازارها بخاطر تغییر شرایط رقابتی که ممکن است در طول زمان رخ دهد ثابت نیست. شرکتها ممکن است بیشتر توان بازار را بهعنوان مثال با افزایش ناهمگونی تولیداتشان، افزایش هزینههای سوئیچینگ مصرفکننده یا یکیکردن (ادغام) یا مالکیت شرکتها بگیرند. توان بازار هم ممکن است در نتیجهی سرمایهگذاری در ظرفیت اضافی توسط شرکتها یا تغییرات در سطح تقاضا تغییر یابد. علاوه براین، در برخی از بازارها، دولتها اقداماتی را اتخاذ میکنند که باعث ادغام بازارهای منطقهای بصورت بازارهای جغرافیایی بزرگتر میشود، که ممکن است تعداد رقبا را افزایش دهد و از اینرو قدرت بازار کاهش مییابد ( فارل و شاپیرو، 1990). اثر خالص نهایی این تأثیرات نحوه تکامل رقابت را تعیین میکند.
به منظور درک بهتر ایجاد رقابت در طول زمان، نخست باید سهم نسبی عوامل موثر بر شرایط رقابتی آنالیز شود. در این مقاله یک روش برای این آنالیز تجزیه ایجاد میکنیم و آن را برای بازار برق (عمده فروشی) هلند اعمال میکنیم. در این بازار، تمرکز ما بر دوره زمانی 2006-2011 است، زیرا تعدادی از رویدادها در این دوره رخ داده است. پیشنهاد ما ارزیابی قدرت نسبی چندین اثر بر رقابت در این بازار از طریق یک روش تجزیه براساس شاخص تغذیه باقیمانده (RSI) است. RSI بطور گستردهای بهعنوان معیار مناسبی برای قدرت بازار بالقوه در بازارهای برق در نظر گرفته میشود (برگمن، 2006؛ گیانفردا و گروسی، 2012؛ شفرین 2012؛ سوئیناند و همکاران، 2008؛ توومی و همکاران، 2005). میتوان نشان داد که RSI مربوط به شاخص لرنر است که بطور خیلی مستقیم راندمان تخصیصی را اندازهگیری میکند (نیوبری، 2009). با اینحال، نمیتوان شاخص لرنر را بطور مستقیم به عواملی تجزیه کرد که در توسعه آن سهیم بودهاند همانطورکهدر مورد RSI نقش داشته است. RSI یک شرکت برابر است با نسبت مجموع ظرفیت تغذیه باقیمانده در بازار پس از کسر کردن ظرفیت شرکت، نسبت به تقاضای کل. اگر RSI یک شرکت کمتر از 1 باشد، لازم است تا شرکت تقاضا را تامین کند، که آن را تبدیل به یک بازیکن محوری میکند.
مقالهی ما مربوط به مطالعاتی است که از شاخصهای ساختاری برای آنالیز تاثیر عوامل خاص بر رقابت استفاده میکند. بسیاری از این پژوهشها پیشرونده هستند، که سناریوها را در رویدادهای بیرونی فرمولبندی میکنند. بهعنوان مثال، کوپر و همکاران نحوه تاثیر افزایش مورد انتظار در ظرفیت انتقال برون مرزی بر تغییر شاخص هرفینداهل- هیرشمن و RSI را برآورد میکنند. به باور ما، مقالهی ما برای اولین بار است که جنبهی عقبرونده بار بر رقابت در بازارهای برق با ارزیابی تاثیر همهی رویدادهای مهم گذشته بر رقابت از طریق برآورد توسعهی RSI در تعدادی از شرایط غیر مرسوم بکار میبرد.
با استفاده از دادههای ساعتی، میتوانیم چگونگی وقوع رویدادهای مختلف RSI در بازار برق هلندی را در طول دوره 2006-2011 تعیین کنیم. دادهها مربوط به سطوح تولید، ظرفیتها و هزینههای حاشیهای تمام واحدهای تولید متمرکز هستند (NMa، 2007). پس از تعیین مرتبه ارزش ساعتی، قادر به تعیین نیروگاه سیستم مرزی هستیم، یعنی نیروگاهی با بالاترین هزینههای مرزی که برای تولید مقدار برق مورد تقاضا توسط مشترکین برق لازم است. برای شرکتی که دارای نیروگاه سیستم مرزی است، RSI را محاسبه میکنیم، که آن را RSI بازار مینامیم. سپس، تعیین میکنیم که اگر رویدادها خاص رخ ندهد این RSI بازار چگونه تغییر خواهد کرد. سه نوع از رویدادها را تعریف میکنیم: رویدادهای ادغام بازار، رویدادهای سطح-شرکت و تغییرات در سطح تقاضای باقیمانده. رویدادهای ادغام شرکت شامل توسعههای فیزیکی ظرفیتهای بین مرزی، اتصال و خالصسازی بازار است. رویدادهای سطح-شرکت متشکل از ترکیبکنندهها و اکتسابها و همچنین تغییرات در مجموعه نیروگاه شرکتهای تشکیل شده است. رویدادهای تقاضا، نه تنها تقاضای مجموع خانگی را شامل میشود، بلکه تغذیه واحدهای تولید غیرمتمرکز را نیز در برمیگیرد. آنالیز برای ساعات فوق پیک انجام شده است، زیرا در این ساعات توان بازار ایفای نقش میکند (بورنشتاین و همکاران، 2002). ساعتهای فوق پیک از 10 صبح تا 7 بعد از ظهر در طول روزهای کاری تعریف میشوند.
با حفظ همهی چیزهای دیگر بصورت برابر، در مییابیم که اثر رویدادهای ادغام بازار بر RSI بازار برق هلند حدودا پنج برابر (در شرایط مطلق) بزرگتر از تاثیر رویدادهای سطح-شرکت بود. علاوه بر این، به این نتیجه رسیدیم که یکی دیگر از عوامل مهم در پشت رقابت، کاهش تقاضای باقیمانده بود، که تا حدودی ناشی از رشد تولید غیرمتمرکز بود.
ساختار مقاله به شرح زیر است. بخش 2 بازار برق اروپا را تشریح میکند. بخش 3 رویکرد تئوری را ارائه میکند، در حالیکه بخش 4 به تشریح رویدادهایی که در بازار برق هلند رخ داده است میپردازد. بخش 5 نتایج را ارائه میکند، در حالیکه نتیجهگیری در بخش 6 ارائه میشود.