پایان نامه بررسی و تحلیل ارتعاشات در فونداسیون ماشین های ابزار در 156 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
چکیده:
اگر یک ماشین به طور صلب به کف پیچ شود. اگرچه ممکن است حرکت ارتعاشی خود ماشین کاهش یابد اما ارتعاش منتقل شده به کف خیلی بزرگ خواهد بود. این امر ممکن است اثرات زیانباری راحتی در فاصلههای دور داشته باشد. از طرف دیگر اگر یک تکیهگاه انعطاف پذیر زیر ماشین یا فونداسیون تعبیه شود اگر چه ممکن است ارتعاشات منتقل شده به کف به طور قابل توجهی کاهش یابد، اما ممکن است باعث ارتعاشات قابل توجه ماشین طی عملکرد پایا یا در مراحل راهاندازی و متوقف شدن شود. پس باید مصالحهای بین این دو مورد حاصل شود.
برای اجتناب از ارتعاشات شدید ناشی از کار ماشین نکات زیر باید در مراحل طراحی در نظر گرفته شود:
انتخاب مکان مناسب
بالانس بارهای دینامیکی
به کارگیری فونداسیونهای مناسب
ایجاد ایزولاسیون
طراحی فونداسیون ماشین پیچیده تراز طراحی فونداسیونی است که فقط بارهای استاتیکی را باید تحمل کند. در فونداسیون ماشین، طراح علاوه بر بارهای استاتیکی، باید نیروهای دینامیکی ایجاد شده در اثر کار ماشین را نیز در نظر بگیرد. این نیروهای دینامیکی به ترتیب به فونداسیون نگهدارنده ماشین منتقل میشوند، بنابراین طراح باید از طرق انتقال بار از ماشین علاوه بر مسائل مرتبط با رفتار دینامیکی فونداسیون و خاک زیر فونداسیون به خوبی آگاه باشد.
اینکه دانش در این زمینه از سایر شاخههای تکنولوژی عقب مانده است، تا حدودی به خاطر این است که مسؤولیت عملکرد رضایتبخش ماشین بین طراح ماشین که معمولاً مهندس مکانیک است و طراح فونداسیون که وظیفهاش طراحی فونداسیون مناسب و سازگار با شرایط مکانیکی و منطبق بر تلورانسهای مقرر است، تقسیم شده است. بنابراین مطلوب است مهندسان عمران و مکانیک از مرحله برنامهریزی تا نصب ماشین روی فونداسیون همکاری نزدیکی داشته باشند. تا همین اواخر، کار در دفاتر برای طراحی فونداسیونهای ماشین تقریباً به طور کلی بر پایهی قوانین تجربی بود. زیرا دربارهی رفتار فونداسیونهای در معرض بارهای دینامیکی خیلی کم میدانستند. اصول طراحی بدون اتکا به روشهای تجربی محض به تدریج بنا نهاده شد هدف این مقاله ارائه این معیارهای طراحی به طریقی است که طراح به راحتی آنها را در مسائل عملی به کار برد.چکیده:
اگر یک ماشین به طور صلب به کف پیچ شود. اگرچه ممکن است حرکت ارتعاشی خود ماشین کاهش یابد اما ارتعاش منتقل شده به کف خیلی بزرگ خواهد بود. این امر ممکن است اثرات زیانباری راحتی در فاصلههای دور داشته باشد. از طرف دیگر اگر یک تکیهگاه انعطاف پذیر زیر ماشین یا فونداسیون تعبیه شود اگر چه ممکن است ارتعاشات منتقل شده به کف به طور قابل توجهی کاهش یابد، اما ممکن است باعث ارتعاشات قابل توجه ماشین طی عملکرد پایا یا در مراحل راهاندازی و متوقف شدن شود. پس باید مصالحهای بین این دو مورد حاصل شود.
برای اجتناب از ارتعاشات شدید ناشی از کار ماشین نکات زیر باید در مراحل طراحی در نظر گرفته شود:
انتخاب مکان مناسب
بالانس بارهای دینامیکی
به کارگیری فونداسیونهای مناسب
ایجاد ایزولاسیون
طراحی فونداسیون ماشین پیچیده تراز طراحی فونداسیونی است که فقط بارهای استاتیکی را باید تحمل کند. در فونداسیون ماشین، طراح علاوه بر بارهای استاتیکی، باید نیروهای دینامیکی ایجاد شده در اثر کار ماشین را نیز در نظر بگیرد. این نیروهای دینامیکی به ترتیب به فونداسیون نگهدارنده ماشین منتقل میشوند، بنابراین طراح باید از طرق انتقال بار از ماشین علاوه بر مسائل مرتبط با رفتار دینامیکی فونداسیون و خاک زیر فونداسیون به خوبی آگاه باشد.
اینکه دانش در این زمینه از سایر شاخههای تکنولوژی عقب مانده است، تا حدودی به خاطر این است که مسؤولیت عملکرد رضایتبخش ماشین بین طراح ماشین که معمولاً مهندس مکانیک است و طراح فونداسیون که وظیفهاش طراحی فونداسیون مناسب و سازگار با شرایط مکانیکی و منطبق بر تلورانسهای مقرر است، تقسیم شده است. بنابراین مطلوب است مهندسان عمران و مکانیک از مرحله برنامهریزی تا نصب ماشین روی فونداسیون همکاری نزدیکی داشته باشند. تا همین اواخر، کار در دفاتر برای طراحی فونداسیونهای ماشین تقریباً به طور کلی بر پایهی قوانین تجربی بود. زیرا دربارهی رفتار فونداسیونهای در معرض بارهای دینامیکی خیلی کم میدانستند. اصول طراحی بدون اتکا به روشهای تجربی محض به تدریج بنا نهاده شد هدف این مقاله ارائه این معیارهای طراحی به طریقی است که طراح به راحتی آنها را در مسائل عملی به کار برد.