پایان نامه بررسی تعهد طبیعی در حقوق موضوعه ایران و فقه امامیه
این پایان نامه باعنوان و هدف کلی بررسی تعهدات طبیعی در حقوق موضوعه ایران و فقه امامیه انجام یافته است.اهداف جزئی پایان نامه بررسی تعهدات طبیعی در حقوق موضوعه ایران، بررسی تعهدات طبیعی در فقه امامیه، بررسی مبانی حقوقی تعهدات طبیعی، مقایسه تعهدات طبیعی با تعهدات مدنی و تعهدات اخلاقی می باشد. در تمامی نظامهای حقوقی دنیا،مبانی و اصول اخلاقی به عنوان مهمترین منبع قواعد حقوقی نقش تعیین کنندهای در عالم قانون و مقررات ایفا میکند.برآیند اصولی وجود مبانی اخلاقی در سیستمهای قضایی نیز مفهوم متعالی (عدالت) است که نظم،انصاف و برابری را در جوامع مختلف تضمین می نماید.دراین راستا و همگام با سایر قانونگذاران، مقنن ایرانی نیز در پسِ وضع مقررات گوناگون همواره ملکه عدالت را در نظر داشته است. یکی از موادی که به جرأت میتوان تنها فلسفه وجودی آن را همین مهم دانست، مادۀ 266 قانون مدنی ایران است. که اشعار می نماید. در مورد تعهداتی که برای متعهد له قانوناً حق مطالبه نمی باشد اگر متعهد به میل خود آن را ایفا نماید دعوی استرداد او مسموع نخواهد بود.
واژگان کلیدی: تعهد طبیعی، تعهد قانونی، حقوق موضوعه، فقه امامیه
مفاهیمی چون حق، تعهد و تکلیف برای هر حقوقدانی آشنا و ملموس است اما فقط آن دسته از حقوق و تعهدات واجد ضمانت اجرا هستند که برخاسته از متون قانونی باشند.با این وجود، حقوق و تکالیف ناشی از قواعد اخلاقی که در ذهن و وجدان احساس میشوند آنچنان زیاد وآمیخته با زندگی انسانهاست که غیرقابل بیاعتنایی و نادیده انگاشتن است.اجرای این تعهدات یکسره به اراده مدیون وابسته است البته به شرطی که مخالف با وجدان اجتماعی وافکارعمومی نباشد.رویه قضایی در کشورهای غربی اینگونه تعهدات را تحت عنوانتعهدات طبیعیدر مقابل تعهدات مدنی شناسایی نموده است.
اهمیت این پدیده را بیتردید باید در زیربنای اخلاقی آن و نقش مهمی که در کاستن از خشکی قواعد حقوقی دارد جستجو کرد.بیتردید هدف نهایی کلیه قواعد حقوقی رسیدن به عدالت است و تعهد طبیعی میتواند در انتقال این عدالت به جهان حقوق مؤثر باشد.تعهدی که مشمول مرور زمان شده،دعوایی که به جهت اتیان سوگند قاطع دعوی یا شمول اصل اعتبار امر قضاوت شده خاتمه یافته است،درخواست نفقه از جانب خویشاوند معلول و نیازمند که قانوناً لازمالانفاق نیست،جملگی غیرقابل مطالبه قانونی هستند.اما اگر مدیون بدون وجودالزام قانونی؛چنین تعهدی را ایفا کند،ادای دین محسوب میشود نه ایفای ناروا ماده 266 ق.م. و این همان عدالتی است که حقوق سعی در رسیدن به آن دارد (بروجردی، 1380). محور اصلی این مبحث، یافتن مبانی اینگونه تعهدات است.
برای رسیدن به این مقصود ضمن بررسی تفاوت ها و تشابهات این تعهدات با تعهدات مدنی نقد و تحلیل نظریه های مختلفی که در این باب مطرح شده پرداخته است.یکی از مقرراتی که در نگاه اول هر خواننده ای را به تامل واداشته و او را به یافتن مبنا، علت و فلسفه ی قانونی وضع آن راغب می سازد ماده 266 قانون مدنی است.در این مقرره آمده است: در مورد تعهداتی که برای متهد له قانوناٌ حق مطالبه نمی باشد اگر متعهد به میل خود آن را ایفا نماید دعوی استرداد او مسموع نخواهد بود.حکم این ماده با معادلات اولیه مدنی و اصول شناخته شده آن همخوانی چندانی ندارد.چه این که مطابق اولیات حقوق مدنی،هرگاه دین قابل مطالبه باشد می توان بدهکار را به پرداخت آن و مالاٌ جبران خسارت الزام کرد.
بر این اساس پس از تادیهی دین بدهکار حق استرداد آن را نخواهد داشت.مفهوم مخالف قاعده فوق این است که به موجب قاعده ایفای نا روا و یا قواعد دیگر،مدیون حق استرداد وجوه و اموال تادیه و تسلیم شده بابت پرداخت دینی که از آن حمایت قانونی نمی شود،را خواهد داشت. به بیان ساده تر، دین و بدهی و مالاٌ الزام و تعهد وجود دارد ویا آن که وجود ندارد در فرض وجود دین باید ادا شود و پس از تادیه دعوی استرداد آن مزاحی بیش نیست.اما در فرض فقدان دین پرداخت آن معنایی نمی یابد.لذا در صورت تادیه و تسلیم وجه یا مالی تحت اصول و قواعد مسلم مدنی،مانند ایفای نا روا ویا اکل مال به باطل،باز پس گیری آن عقلانی،حقوقی و موافق انصاف و عدالت است.
قانونگذار ایران در مادهی مذکور صرفاً به نحو اجمال حکم مصداقی از تعهدات طبیعی و ویژگیها و آثار این گونه تعهدات را آورده است؛بدون آنکه حتی برای این نهاد مهم نام و عنوانی اختیار کند. برخلاف دیدگاه برخی نویسندگان حقوق که اوصاف مشترک تمام تعهدهای طبیعی را نداشتن حق مطالبه برای متعهدلٌه و مسموع نبودن دعوای استرداد پس از پرداخت پنداشتهاند(کاتوزیان، 1385).
باید تعهدهای طبیعی را متضمن سه ویژگی دانست؛نخست آنکه، تعهد بما هو تعهد است؛ دیگر آن که، قانوناً برای متعهدٌله حق مطالبه وجود ندارد و سرانجام اینکه،دعوای استرداد پس از تأدیهی داوطلبانه ی دین از جانب مدیون، قابل استماع و پذیرش نمیباشد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
مقدمه 2
الف) بیان مساله 2
ب) سوالات تحقیق 4
ج) پیشینه تحقیق 4
د) فرضیات تحقیق 6
ه) اهداف و ضرورت تحقیق 6
و) روش تحقیق 7
ز) ساماندهی تحقیق 8
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مفهوم تعهدات طبیعی 9
1-2- مصادیق تعهدات طبیعی 11
1-2-1- دین مشمول مرور زمان 11
1-2-2- دین انکار شده با سوگند 11
1-2-3- نفقه گذشته اقارب 11
1-2-4- دین مشمول قرارداد ارفاقی 11
1-2-4-1- تعریف قرارداد ارفاقی 12
1-2-4-2- آثار قرارداد ارفاقی 13
1-2-4-3- ابطال قرارداد ارفاقی 13
1-3- تعهدات طبیعی در آیینه رویه قضایی 13
1-3-1- دادگاه صالح در دعوای استرداد 14
1-3-2- ارکان دعوای استرداد 14
1-4- تحلیل اقتصادی تعهدات طبیعی 15
1-4-1- مقدمهای بر رابطه حقوق و اقتصاد 15
1-4-2- جایگاه کارآیی و عدالت در تحلیل اقتصادی حقوق 16
1-5- چگونگی نفوذ تعهدات طبیعی به جهان حقوق 17
فصل دوم: مبنای نظری تعهدات طبیعی و مقایسه آن با تعهدات مدنی و اخلاقی
2-1- مبنای حقوقی تعهدات طبیعی 20
2-1-1- سه نظریه مهم 20
2-1-1-1- نظریه تعهد مدنی ناقص 20
2-1-1-2- نظریه تعهد اخلاقی اجرا شده 21
2-1-1-3- نظریه تعهد ناشی از اراده مدیون 21
2-1-2- سایر نظریه ها 21
2-1-2-1- نظریه فرد گرایان 21
2-1-2-2- نظریه حاکمیت اراده 23
2-1-2-3- نظریههای اجتماعی 28
2-1-2-4- نظریه ریپر 30
2-1-2-5- ماهیت حقوقی تعهدات طبیعی 31
2 -1-2-6- نظریه مطلوب و انتخاب شده 32
2-1-2-7- ایرادات وارده به نظریه انتخابی وپاسخ به آنها 33
2-2- مقایسه تعهدات طبیعی با تعهدات مدنی 35
2-2-1- وجوه اشتراک تعهدات طبیعی با تعهدات مدنی 35
2-2-1-1- وحدت مبنای تعهدات طبیعی با تعهدات مدنی (نظریه کلاسیک و نئوکلاسیک) 36
2-2-1-1-الف نظریه کلاسیک 36
2-2-2- وجوه افتراق تعهدات طبیعی با تعهدات مدنی 39
2-2-2-1- تفاوت مبنای تعهدات طبیعی با تعهدات مدنی(اخلاقی و اداری) 40
فصل سوم: جایگاه تعهد طبیعی در فقه امامیه و حقوق موضوعه
3-1- فقه امامیه 45
3-1-1- مکتب اصولی 46
3-1-2- مکتب اخباری 47
3-2- مصادیق تعهد طبیعی در فقه امامیه 48
3-2-1- بیمه 48
3-2-2- پرداخت وجه مازاد میزان قرض 48
3-3- حقوق موضوعه 49
3-3-1- منابع حقوق موضوعه 50
3-3-1-1- قانون 50
3-3-1-2- قانون اساسى 50
3-3-1-3- قانون عادى 50
3-3-1-4- عهدنامهها 51
3-3-1-5- آئیننامهها و تصویبنامهها 51
3-3-1-6- عرف 51
3-3-1-7- رویه قضائى 52
3-3-1-8- دکترین 52
نتیجهگیری 52
پیشنهادات 54
منابع 55
چکیده انگلیسی............................................................................................................................................59