پایان نامه بررسی کارائی نسبی بانک کشاورزی با استفاده از تحلیل پوششی دادهها
چکیده
کوششهای اقتصادی انسان همواره معطوف بر آن بوده که حداکثر نتیجه را با کمترین امکانات و عوامل موجود به دست آورد. این تمایل را میتوان دستیابی به کارایی بالاتر نامید. اندازهگیری کارایی اساسیترین گام جهت ارتقای سطح آن است. سیستم بانکداری در اقتصاد ایران، همچون سایر کشورها نقش بسیار پراهمیتی را ایفا میکند ولی به دلایل مختلف این احتمال وجود دارد که این سیستم کارا عمل نمیکند. هدف از این مطالعه برآورد کارایی شعب بانک کشاورزی استان اردبیل و راههای ارتقای کارایی در این شعب میباشد.
تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی است. این تحقیق به برآورد کارایی در شعب بانک کشاورزی استان اردبیل در قلمرو زمانی سال 1390 میپردازد. برای این منظور روش تحلیل پوششی دادهها (DEA) به کار رفته است. همچنین این پژوهش از نظر جمعآوری آمار و اطلاعات، اسنادی است. جامعة آماری این تحقیق شعب بانک کشاورزی استان اردبیل بوده و اطلاعات مورد نیاز از ادارة آمار بانک کشاروزی استان جمعآوری و تهیه شده است.
نتایج به دست آمده از روش DEA نشان میدهد که از مجموع بررسی کارایی 39 شعبة بانک کشاورزی استان اردبیل تنها 14 شعبه در سطح استان کارا و مابقی ناکارا هستند. همچنین یافتههای تحقیق نشان میدهد که؛
1- میانگین کارایی فنی در شعب منتخب بانک کشاورزی استان 78% میباشد.
2- میانگین کارایی مقیاس در شعب منتخب بانک کشاورزی استان 68% میباشد.
واژههای کلیدی: کارایی، تحلیل پوششی دادهها، بانک کشاورزی
مقدمه
در اقتصاد مبتنی در بازار، نظام بانکی مسئولیت بسیارسنگینی بر عهده دارد و یکی از مهمترین اجزای اقتصادی کشور است. بانکها میتوانند با فراهم آوردن سرمایة مالی برای بخشهای اقتصادی، شرایط مناسبی را برای سرمایهگذاری فراهم آورند و باعث افزایش اشتغال و تولید ملی شوند. بانکها حتی با تأمین اعتبار برای متخصصان میتوانند باعث ایجاد فرصتهای شغلی جدید و توزیع بهتر درآمد در سطوح جامعه شوند. افزون بر این، بانکها با نگهداری پول نقد و تسهیل در نقل و انتقال آن حافظ اموال شخصی، دولتی و مبادلات داخلی و خارجی هستند.
بخشی از متن
تعریف مفهومی واژهها و اصطلاحات
کارائی:
کارائی[1] به معنای انجام درست کار و رسیدن به یک سطح خروجی مورد انتظار از یک ورودی مشخص میباشد. بعبارتی کارائی به معنای تولید کمترین مقدار ضایعات و صرف کمترین میزان هزینه میباشد بطوریکه کمیت و کیفیت ثابت نگه داشته شود (کسایی و خبازحسینی، 1384).
کارائی فنی:
در کارایی فنی رابطه بین نهاده و محصولات و چگونگی تبدیل نهادهها به محصولات بحث میشود(طلوعی اشلقی و حسینی خضری، 1386).
کارائی تخصیصی:
در کارایی تخصیصی به اطلاعات قیمتی در مورد نهادهها و محصولها برای حداکثرسازی درآمدها و حدأقل کردن هزینهها و حداکثر کردن سود نیاز داریم (طلوعی اشلقی و حسینی خضری، 1386).
تحلیل پوششی دادهها[2]:
روش DEA از تکنیک برنامهریزی خطی و انجام یکسری بهینهسازی جهت تعیین کارائی هر واحد استفاده و به منظور الگو برداری در افزایش کارائی، برای هر یک از واحدها، یک مجموعه مرجع برای واحد ناکارا تعیین و کارائی واحدهای مختلف را نسبت به واحدهای کارا مقایسه مینماید. این روش معمولاً برای ارزیابی عملکرد سازمانهای دولتی و غیر انتفاعی که اطلاعات مربوط به قیمت عوامل تولید یا محصولات آنها به راحتی در دسترس نیست کاربرد قابل ملاحظهای داشته زیرا در DEA نیازی به هم دیمانسیون نمودن واحدها وجود ندارد، چون این مدل از ساختار چند بعدی استفاده نموده و هر عامل را در بعد خود در محاسبات وارد مینماید (احمدی، 1384).
1 Efficiency[2] Data Envelopment Analysis
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده........................................................................................................................................................................................1
فصل اول :کلیات طرح
1-1 مقدمه.........................................................................................................................................................................3
1-2 بیان مسئله .................................................................................................................................................................3
1-3 هدفهای تحقیق ..........................................................................................................................................................5
1-4 سؤالات تحقیق...........................................................................................................................................................5
1-5 فرضیههای تحقیق.......................................................................................................................................................5
1-6 اهمیت موضوع تحقیق و انگیزش انتخاب آن..............................................................................................................5
1-7 قلمرو پژوهش............................................................................................................................................................6
1-8 کاربرد تحقیق.............................................................................................................................................................6
1-9 محدودیتها و مشکلات تحقیق ...................................................................................................................................6
1-10 تعاریف عملیاتی متغیرها و واژههای کلیدی ...............................................................................................................7
1-11 ساختار تحقیق ...........................................................................................................................................................8
فصل دوم: مطالعات نظری
2-1 مقدمه.......................................................................................................................................................................10
2-2 تاریخچة بانکداری در جهان.....................................................................................................................................12
2-3 تاریخچه بانکداری در ایران......................................................................................................................................13
2-4 ابعاد بانکداری الکترونیک در ایران...........................................................................................................................21
2-5 ترویج پرداخت اینترنتی برای مقابله با صفهای طولانی بانکها....................................................................................37
2-6 مفهوم و شاخصهای اثربخشی و کارآیی...................................................................................................................38
2-7 جهانی شدن و توسعة فنآوری اطلاعات و الزام بهبود کارآیی...................................................................................40
2-8 کارایی.....................................................................................................................................................................41
2-9 روشهای مختلف اندازهگیری کارائی.........................................................................................................................52
2-10 ساختار و اندازهگیری کارایی در روش تحلیل پوششی دادهها...................................................................................54
2-11 پیشینه تحقیق............................................................................................................................................................60
فصل سوم : روششناسائی تحقیق (متدولوژی)
3-1 مقدمه...............................................................................................................................................................................66
3-2 روش تحقیق ...................................................................................................................................................................66
3-3 جامعه آماری....................................................................................................................................................................67
3-4 حجم نمونه و روش اندازهگیری........................................................................................................................................67
3-5 ابزار جمعآوری اطلاعات ................................................................................................................................................67
3-6 روش تجزیه و تحلیل دادهها ...........................................................................................................................................68
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق
4-1 مقدمه...............................................................................................................................................................................74
4-2 توصـیف آماری نمونة تحقیق...........................................................................................................................................74
4-3 تجـزیه و تحلیل استنباطی دادههای آماری (آزمون فرضیههای تحقیق)..............................................................................75
فصل پنجم : نتیجهگیری وپیشنهادات
5-1 مقدمه...............................................................................................................................................................................84
5-2 نتیجهگیری ......................................................................................................................................................................85
5-3 پیشنهادات .......................................................................................................................................................................87
-پیشنهادات در راستای تحقیق..........................................................................................................................................87
-پیشنهادات برای محققین بعدی.......................................................................................................................................89
منابع و مأخذ............................................................................................................................................................................92
چکیده انگلیسی .......................................................................................................................................................................96
پیوست...................................................................................................................................................................................