خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

مبانی نظری و پیشینه یادگیری خودتنظیمی (خود نظم داده شده)

مبانی نظری و پیشینه یادگیری خودتنظیمی (خود نظم داده شده)

در 80 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx

توضیحات: فصل دوم پایان نامه (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : فارسی وانگلیسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx

قسمتهایی از متن مبانی نظری و پیشینه

یادگیری خودتنظیمی (خود نظم داده شده)

خودتنظیمی سازه­ای است که در دهه­ی 1967 از سوی بندورا مطرح شد. یکی از مفاهیم مورد تاکید نظریه شناختی- اجتماعی[1]­ بندورا، مفهوم خودسامانی یا خودنظم دهی است. منظور از خودسامانی «تولید و هدایت اندیشه­ها، هیجانات و رفتارها توسط خود فرد به منظور رسیدن به هدف است» (سانتروک[2]، 2004)

بندورا، یادگیری خودتنظیمی را این گونه تعریف می­کند: «توانایی شروع کردن و دست کشیدن از فعالیت­های مطابق یا مقتضیات موقعیت­های اجتماعی، آموزشی و توانایی به تعویق انداختن کارها با هدف دلخواه» خودتنظیمی، نقطه ثقل کارکرد موثر در زمینه­های کنترل تکانه، مدیریت زمان و مقابله با فشار روانی است. (زیبازاده، 1386).

بنا بر عقیده زیمرمن(1995) یکی از مهارت­های خودتنظیمی مهارت مدیریت و برنامه­ریزی زمان است. مدیریت زمان، به معنی مدیریتی است. هم چنین به معنی اختیار گرفتن زمان و کار خویش و اجازه ندادن به اینکه امور و حوادث شما را هدایت کند. (همان منبع).

گرین و آزودو[3](2007) می­گویند: «اگرچه بر سر تعریف نظریه خودسامانی در میان صاحب­نظران اختلاف وجود دارد، اما همه­ی آنان بر این باورند که یادگیرندگان خود سامانگر فعالند و به کمک نظارت و راهبرد، یادگیری خود را به طور موثر سامان می­دهند» (سیف،1388)، پینتریج (1999) یادگیری خود نظم داده شده را به عنوان راهبردهایی که دانش­آموزان استفاده می­کنند تا شناخت خود را تنظیم کند، تعریف می­کند. یادگیری خود نظم داده شده یک فرایند فعال و سازنده است که طی آن یادگیرنده برای خود هدف تعیین می­کند و با توجه به اهداف و شرایط موجود در محیط سعی در ارزیابی، تنظیم و کنترل فرایندهای شناختی، انگیزه­ای و رفتاری­اش می­کند.

زیمرمن (1995) یادگیری خود نظم داده شده را به عنوان نوعی از یادگیری که در آن افراد تلاشهای خود را برای فراگیری دانش بدون تکیه به معلم و دیگران شخصا شروع کرد، و جهت می­بخشند، توصیف می­کند. و در تعریف دیگری (زیمرمن، 1998) یادگیری خود تنظیم شده عبارت است از فرایندی که دانش­آموزان را وادار به درگیری خلاقانه در تلاش‌های فکری، رفتاری و شناختی می­کند تا بتوانند به اهداف مهم و باارزش آموزش تحقق بخشند. این تعریف حاکی از این است که:

1- اهداف، دانش­آموزان را در جهت سازگاری هدایت می­کند. ...

...


[1]. Social Cognitive

[2]. Santrack

[3].Green & Azevedo

...

2-2-2- انواع خودتنظیمی

زیمرمن و ماتینز، (2002) بین چند نوع خود تنظیمی در حیطه­ی تحصیلی تفاوت قائل شده­اند که این انواع خودتنظیمی براساس میزان درونی شدن آن­ها تقسیم­بندی شده است.

2-2-2-1- نظم­دهی بیرونی:

در پایین­ترین سطح پیوستار درونی سازی قرار دارد در این حالت، شخص منحصراً براساس وقایع بیرونی مورد انتظار، دست به انجام عمل می­زند یا از انجام یک رفتار بازداری می­کند.

2-2-2-2- نظم­دهی درون­فکنی شده:

در این سطح، شخص خود را با تائید یا عدم تائید خود، نظم می­بخشد. دانش­آموز درون فکنی کرده، تکلیف خود را انجام خواهد داد و در صورت عدم انجام آن احساس گناه خواهد کرد. بندورا در بررسی یادگیری خودتنظیمی، دانش­آموزان را به عنوان شرکت کننده­ای فعال از نظر فراشناختی، انگیزشی و رفتاری در فرایند یادگیری می­داند. از نظر فراشناختی فراگیران خود تنظیم افرادی هستند که روحیه­ی طراحی سازماندهی، خودآموزی و خودارزیابی دارند. از نظر انگیزش فراگیران خود تنظیم در تمام مراحل مختلف یادگیری خود را افرادی لایق، خودکار آمد و مستقل می­یابند. از نظر رفتاری فراگیران خود تنظیم، محیط­هایی را انتخاب می­کنند که یادگیری را افزایش دهد. (فتاحی، 1389).

2-2-3- فرایندهای خودتنظیمی

متخصصان روان­شناسی، یادگیری خود تنظیمی را در برگیرنده، چندین فرایند می­دانند. عمده­ترین این فرایندها از سوی روان­شناسانی چون بندورا، زیمرمن و همکاران آن­ها مطرح شد.

بندورا یادگیری خود تنظیمی را علیت متقابل بین سه فرایند تاثیرگذار، محیطی، رفتاری و شخصی فرض می­کند. (امینی، 1387). ...

...

پژوهش­ های انجام شده در خارج از کشور

آلیسون، کرین، لیبور میرسکی[1] (2003) در پژوهش ارتباط بین شناخت، انگیزش و شادکامی را روی 224 دانش­آموز دوره راهنمایی بررسی کردند و به این نتایج دست یافتند، دانش­آموزانی که در موقع مطالعه از باورهای انگیزشی قوی برخوردارند از راهبردهای شناختی و فراشناختی بیشتری بهره می­گیرند و احساس شادکامی بیشتر می­کنند.

اتر و همکاران[2] (1992) در مطالعه روی دانش­آموزان دبیرستانی به این نتیجه رسیدند که بین نظارت فراشناختی بر درک مطلب با معدل کل و بامعدل نمرات دروس علوم و علوم انسانی همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد.

استرام و ویترس[3] (2005) در تحقیق بر روی دانشجویان با یک تاریخچه شکست، روابط بین انگیزش و خودتنظیمی را مورد بررسی قرار دادند. آن­ها مشاهده کردند با بالا بودن انگیزش و آموزش راهبردهای خودتنظیمی می­توان شادکامی را افزایش داد و بین انگیزش و خودتنظیمی رابطه مثبت معنی­داری وجود دارد.

اکسان (2009) در پژوهش خود دریافت که ضعف در مهارت­های خودتنظیمی باعث انگیزش پایین و کاهش یادگیری می­شود. این مهارت­ها به دانش­آموزان برای انتخاب راهبردهای یادگیری مناسب برای اهداف­شان و استفاده از روند کار کمک می­کند.

پژوهش­های برانسور (1986)، استرنبرگ (1985)، و زیمرمن (1990) نشان می­دهند که میان خودآگاهی شناختی و یادگیری ارتباط مثبت وجود دارد و خودآگاهی شناختی لازمه یادگیری است.

برو سارد[4] (2002) در پژوهشی بر روی 263دانش آموز دبیرستانی به این نتیجه رسید که بین انگیزش درونی و پیشرفت تحصیلی آنان ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.

پژوهش­های برانسور (1986)، استرنبرگ (1985)، و زیمرمن (1990) نشان می­دهند که میان خودآگاهی شناختی و یادگیری ارتباط مثبت وجود دارد و خودآگاهی شناختی لازمه یادگیری است.

بونگ[5] (2004) در مطالعه­ای تحت عنوان ابعاد خودتنظیمی، انگیزش و یادگیری آموزشگاهی دریافت که باورهای انگیزشی و خودتنظیمی باعث پیشرفت اساسی عملکرد علمی دانش­آموزانی می­شود که خودکارآمدی پایین، اضطراب امتحان زیاد، تلاش و کوشش کمتر دارند و از راهبردهای شناختی و فراشناختی کمتر استفاده می­کنند.

بوکارتز و کورنو (2005) در پژوهشی تحت عنوان خودتنظیمی در کلاس که بر روی 130 نفر دانشجو انجام دادند. مشاهده کردند که وقتی در کلاس درس، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی آموزش داده می­شود. باورهای دانشجویان درباره میزان کنترل که بر فرایند و پیامد یادگیری خود دارند افزایش می­یابد که نقش تعیین کننده­ای در یادگیری و سطح پردازش اطلاعات آن­ها دارد.

پاریس و همکاران[6] در سال­های 1984 و 1986 به دانش­آموزان کلاس­های سوم و پنجم مهارت­های شناختی و فراشناختی آموزش دادند. نتایج نشان داد که گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه در توانایی خواندن و فهمیدن مطالب جلوتر بودند.

پالنیک و براون (1981) در پژوهشی که انجام دادند. تاثیر آموزش مهارت­های فراشناختی را در بهبود کیفیت خواندن و فهمیدن دانش­آموزان متوسطه بررسی کردند نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش­های فراشناختی هم یادگیری و هم انتقال یادگیری را در آن­ها افزایش داد. ...

...


[1]

[2] Oter & oak

[3] Straume & Vitters

[4]Broussard

[5] Boung

[6] Paris & Oak

...

عناوین اصلی:

یادگیری خودتنظیمی (خود نظم داده شده)

2-2-2- انواع خود تنظیمی

2-2-3- فرایندهای خودتنظیمی

2-2-4- مدل­های یادگیری خودتنظیمی:

2-2-5- راهبردهای یادگیری خودتنظیمی:

2-2-6- نظریه ­های یادگیری خودتنظیم:

پژوهش ­های انجام شده در خارج از کشور

2-3-2- پژوهش­ های انجام شده در داخل کشور

منابع فارسی

منابع لاتین



خرید فایل



لینک منبع :مبانی نظری و پیشینه یادگیری خودتنظیمی (خود نظم داده شده)

مبانی نظری و پیشینه یادگیری خودتنظیمی (خود نظم داده شده) www.bestofday.ir/reader/text/201610250948265678‎Cached25 ا کتبر 2016 ... مبانی نظری و پیشینه یادگیری خودتنظیمی (خود سامان داده شده) مبانی نظری و پیشینه ... مبانی نظری و پیشینه یادگیری خودتنظیمی (خود نظم داده شده) ... مبانی نظری و پیشینه یادگیری خودتنظیمی (فصل دوم تحقیق) sidonline.ir/product-16232-RVANSHEVASI.aspx‎Cachedمبانی نظری و پیشینه یادگیری خودتنظیمی (فصل دوم تحقیق) ... مبانی نظری و پیشینه یادگیری خودتنظیمی (خود نظم داده شده) ... فایل های مرتبط ( 15 عدد انتخاب شده ). بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی وباورهای انگیزشی با ... mihandocs.com/41012-بررسی-رابطه-راهبردهای-یادگیری-خودتنظیمی-وباورهای-انگیزشی-با-پیشرفت-تحصیلی-دانش¬آموزان.html‎Cached26 جولای 2016 ... فصل دوم : پیشینه ی تحقیق. 2-1- مقدمه: 20. 2-2- بخش اول: مبانی نظری- 21. 2-2-1- الف: یادگیری خودتنظیمی (خود نظم داده شده) 21. 2-2-2- انواع ... [PDF] دریافت فایل www.iranculture.org/UserFiles/.../Issue_Rahbord_Farhang_No12-13.pdf‎Similar23 ژانویه 1974 ... نیز مبناپردازی برای دانش های مربوط به فرهنگ و ایجاد بستر نظری .... آنجا که مبانی و قواعد بس یاری از پژوهش های دینداری در ایران، متأثّر از .... وحیانی خود قرآن ندا داده است که: »فیهِ تِبیان کُلّ شَیء« و لذا در تبیین خود غافل نبوده و ... شــجاعی زند )52 : 1384( پس از بررســی انتقادی، نظر جمع بندی شده خود را در دینداری در. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی www.iauctb.ac.ir/fa/thesis/‎Similar22 ا کتبر 2014 ... 198, تحلیل دیوارنگاره های موزاییکی تهران بر اساس نظریه یاکوبسن (از دهه 80 به ..... 346, بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی و اثر بخشی سازمانی در مدارس دخترانه ..... 508, آثار شرط فعل اجراشده در عقد فسخ شده و باطل و بررسی تطبیقی آن, سپیده ... 509, رابطه ذهن آگاهی بر خود نظم دهی تحصیلی دانش اموزان با واسطه گری ... پرسشنامه - پرسشنامه، تست و آزمون‌های روان‌شناسی azmonyar.persianblog.ir/tag/پرسشنامه‎Cached Similarپرسشنامه خود مفهومی توسط ساراسوات (1992) طراحی شده است. .... نتیجه تحلیل عامل تاییدی نشان داده که این آزمون از یک مقیاس کلی تفکر ارجاعی و سه زیرمقیاس: ... پرتال جامع علوم انسانی - روانشناسی www.ensani.ir/fa/5500/default.aspx‎Cached Similarنظریه خودیابی راجرز'نظریه معنی درمانی فرانکل و روانشناسی رولومی را میتوان جزو جریان ... در مقاله حاضر دیدگاههای این دو جریان در مورد تفاوتهای فردی بررسی و مقابله شده است. ... شناختی و دریافت روابط فضایی را برای نقشه خوانی محیط پیرامون خود دارند؟ .... و ارزشیابی تبحری اثر مستقیم معناداری بر یادگیری خودتنظیم ریاضی دارند، و ... پروژه و مقالات روانشناسی psychologyprojrct.samenblog.com/‎Cached Similarکتاب چگونه هرکسی را عاشق خود کنیم ، بر اساس روانشناسی عشق نگارش شده است. شما با مطالعه ... مبانی نظری و یافته های پژوهشی. عزت نفس در .... ب- پیشینه تحقیق iran cpa - انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران www.irancpa.com/NewsByCategory.aspx?cat=2&type=archived‎Similarآشنایی با تاریخچه مداخلات معنوی-مذهبی در روان درمانی و مشاوره ..... نظام روانشناسی و دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان-انستیتو روانپزشکی تهران داده می شود. ... کوتاه به شماره 30006270707070 که در متن آن نام و نام خانوادگی و نام کارگاه ذکر شده باشد. ...... مدرسه، افسردگی، اضطراب، خود تنظیمی پایین 2- ریزفاکتور خانواده که شامل غفلت و دیده ... مرکز مشاوره متفکران | بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و ... bankproje.ir/downloads/بررسی-رابطه-راهبردهای-یادگیری-خودتنظ/‎Cachedفصل دوم : پیشینه ی تحقیق. ۲-۱- مقدمه: ۲۰. ۲-۲- بخش اول: مبانی نظری 21. ۲-۲-۱- الف: یادگیری خودتنظیمی (خود نظم داده شده) 21. ۲-۲-۲- انواع خودتنظیمی 27. ۲-۲-۲-۱- نظم ...