پایان نامه تعیین اهمیت نسبی مولفه های بازار گرایی درعملکرد بانک
بیان مسأله اساسی تحقیق به طور کلی (شامل تشریح مسأله و معرفی آن، بیان جنبههای مجهول و مبهم، بیان متغیرهای مربوطه و منظور از تحقیق) :
بازارگرایی به عنوان کاربرد و مفهوم عملیاتی بازاریابی از آن رو مورد توجه سازمانهای عصر حاضر قرار دارد که مشتری، اکنون به دلیل پیشیگرفتن تولید و خدمات بر تقاضا و افزایش رقابت میان تولیدکنندگان و عرضهکنندگان انتخابگر شده است .(نیکومرام و حیدرزاده، 1385)
امروزه شناخت و پیشبینی نیازهای مشتریان برای بنگاههای اقتصادی جهت کسب مزیت رقابتی و بخشبندی بازار ضروری است. مشتری عامل کلیدی و محوری در تقویت چابکی سازمان قلمداد میشود و جهتگیری کلیه اهداف استراتژیها و منابع سازمان حول محور جذب و نگهداری مشتری میباشد. تقویت وفاداری مشتریان برای شرکتهایی که دغدغه حفظ و توسعه جایگاه رقابتی خویش را در بازار دارند چالشی استراتژیک محسوب میشود. به این معنا که با افزایش وفاداری مشتریان میتوان انتظارداشت سهم بازار وسوددهی بنگاهاقتصادی ارتقامییابد. درک بازار با برنامهریزی واتخاذ استراتژیهای مناسب جهت وفادارکردن مشتریان وافزایش نرخ وفاداری آنها، منافع بلندمدت برای بنگاه اقتصادی را سبب میشود. (حمیدزاده و غمخواری، 1388)
افزایش روزافزون رقابت، تبدیل بازارهای محلی به بازارهای جهانی، تنوع نیازها و خواستههای مشتریان، تنوعفرهنگی و اجتماعی و... در بازارهای مختلف، تغییر رویکردهای بازاریابی تاکتیکی فروش به رویکردهای بازاریابی استراتژیک را یک ضرورت ساخت (تغییر افق زمانی کوتاه مدت به بلند مدت). اینکه یک بنگاه چگونه میتواند توان رقابتی خود را افزایش داده و به مزیتی رقابتی دست یابد نیازمند عملیاتیسازی مفهوم بازاریابی بود. لذا در جهت عملیاتیسازی آن بازارگرایی به عنوان یکی از موضوعات اصلی پژوهش در بازاریابی استراتژیک مطرح شد.