فایل حاضر حاوی دو مقاله با مواد مخدر و اعتیاد و اثرات آن می باشد که مجموعا دارای 25 می باشد.
قسمتی از مقاله نخست:
اعتیاد ، وابستگی به مواد dependence Addict in Substans
در سال 1964 سازمان جهانی بهداشت وابستگی را جایگزین اعتیاد ( Addiction) نمود . چون اعتیاد یک کلمه با بار منفی و جنبه طبی این مشکل را در بر می گیرد . اعتیاد دامنۀ گسترده ای در فرهنگ عمومی پیدا کرد و در خصوص اعتیاد به پول ، کامپیوتر و غیره بکار برده شد . اگر چه کلمه اعتیاد در محافل علمی بکار برده نمی شود اما اساس نور و شیمیایی همۀ آنها مثل اعتیاد به پول ، مواد مخدر ، خوردن ، قمار بازی و غیره یکسان است .
وابستگی به مواد مخدر
به الگوی غیر تطابقی از مصرف مواد که منجر به آسیب بالینی ، دسیترس می گردد و حداقل سه مورد از معیارهای زیر را باید داشته باشد :
...
قسمتی از مقاله دیگر:
مواد مخدر و بررسی اثار ان بر بدن انسان
به تمامی ترکیبات شیمیایی گفته می شود که مصرف آنها باعث دگرگونی در سطح هوشیاری مغز شود. مثل حالت سرخوشی و لذت، خواب آلودگی و سستی.
انواع: 1)depressant
مواد مخدری که واکنش های مغز را اهسته میکند.
اثرات: - کم شدن سرعت تنفس و ضربان قلب - کم شدن فشارخون - خواب اور
مثال: هروئین - تریاک - مورفین
Top of Form
Bottom of Form
مواد مخدری که به سیستم عصبی بدن سرعت میبخشد.
اثرات:
- بیشتر شدن سرعت تنفس و ضربان قلب - بیشتر شدن فشارخون
*برای ایجاد احساس هیجان و جلوگیری از خواب استفاده میشود.
مثال: کوکائین - نیکوتین
3)hallucinogen
مواد مخدری که باعث حالتهایی مثل هذیان میشود.
اثرات:
- از دست دادن حافظه - لرزش - حالت استفراغ - عوض شدن اخلاق
مثال: LSD - PCP
4)inhalnt
مواد مخدری که از طریق استنشاق (توسط دماغ) استفاده میشود.
اثرات: - اهسته شدن فرایند مغز - بیشتر شدن ضربان قلب - سردرد
مثال: ماریجوانا
برخی سرعت مسمومیت توسط مواد مخدر:
- خوردن: بین 20 تا 30 دقیقه
- تزریق کردن
a) رگ: بین 15 تا 30 ثانیه
b)ماهیچه: بین 3 تا 5 دقیقه
- استنشاق: بین 5 تا 8 ثانیه
- ریختن در چشم: بین 3 تا 5 دقیقه
مقدمه
1- هوش چیست ؟
2- تعریف هوش
3- انواع تعریف هوش
4- تاریخچه مطالعات مربوط به هوش
5- ارزشیابی هوش
6- ارزشیابی هنجاری و میزان کردن
7- هوش و سازگاری زیستی
8- مقام هوش در سازمان ذهنی
9- ماهیت سازگار کننده ی هوش
10- استقلال یا اشتقاقات مستقیم
11- حرکات کورمالی ( آزمایش و خطا )
12- تاریخچه آزمون های هوش
13- اعتبار آزمون
14- کیفیت و چگونگی آزمون های هوش
15- آزمون های هوشی
16- عملکرد هوشی و ظرفیت هوشی
17- طرز اجرای آزمون هوش استانفورد – بینه
18- اندازه گیری بهره هوشی بوسیله آزمون استانفورد – بینه
19- پایایی آزمون
20- عوامل تعیین کننده رشد هوش کودک کدامند؟
21-آیا می توان رابطه بین هوش والدین و کودکان برقرار کرد یا برعکس
22- سهم عاطفه در رشد کودک چقدر است ؟
23- فعالیت ذهنی ، حسی و حرکتی و پیدایش هوش در کودک
24- عوامل ژنتیکی و سرشتی
25- فقر محیطی و تاثیر محیط بر کودک
26- انزوای اجتماعی و رشد شناختی
27- تفسیر تفاوتهای نژادی و طبقه اجتماعی در عملکرد شناختی
28- کاربرد هوش و استعداد
29- رابطه هوش و استعداد
30- سنجش هوش و استعداد
31- سؤال اساسی درباره علت هوش انسان
32- هوش ماشینی و هوش انسانی
33- هوش هیجانی را بشناسیم
34- مؤلفه های هوش هیجانی
35- هوش مصنوعی چیست ؟
36- تاریخ هوش مصنوعی
37- افق های هوش مصنوعی
38– برای افزایش هوش
39- چگونه هوشی دارید ؟
40- هیجانی هوش
41- هیجانی هوش علمی و هوش عاطفی
منابع و مؤاخذ:
=======================
مقدمه
پدیده هوش بارزترین فعالیت توان ذهنی در بشر می باشد که قدرت سازگاری او را در محیط میسر می سازد.
از نظر فیزیولوژی : هوش پدیده ای است که در اثر فعالیت یافته های قشر خارجی مغز آشکار می گردد و از نظر روانی نقش انطباقی و سازگاری موجود را با شرایط محیطی و زیستی خود بر عهده دارد.
اساس انتقال آن وسیله توارث و از راه ژن ها است ولی عوامل تربیتی در شکوفا شدن آن نقش دارد. ...
...
27- تفسیر تفاوتهای نژادی و طبقه اجتماعی در علکرد شناختی
برای توضیح درباره ی تاثیر تفاوت های قومی و طبقه ی اجتماعی در عملکرد هوشی سه دلیل عمده ذکر شده است :
1- در دیدگاه اول بر نامناسب بودن آزمون ها برای کودکان طبقه پایین و کودکان گروه های اقلیت تاکید می شود .
2- در دیدگاه دوم بر عوامل ژنتیکی تاکید می شود .
3- در دیدگاه سوم به عوامل محیطی اهمیت داده می شود .
سوداری آزمون و هوشبهر – طرفداران دیدگاه نخست چنین استدلال می کنند که بیشتر آزمون های هوش برای گروه های اقلیت میزان نشده اند و دیگر این که ماده آزمون های مربوط به آزمون های فوق ، مقیاس صحیحی برای ارزشیابی توانایی سازگاری یا توانایی مساله گشایی در شرایطی که در آن کودکان طبقه ی پایین و بعضی گروه های قومی زندگی می کنند محسوب نمی شود .
محتوای آزمون های هوش معمولی تا اندازه ای با زبان ، واژگان ، تجربه و ارزش های طبقه متوسط سفید پوست قرابت دارد . با این حال ، ارزشیابی و پرداختن به موضوع سوگیری محتوای آزمون دشوارتر از آن است که در ظاهر پیداست .
به تازگی در یک مطالعه ( سندووال و میلی ، 1980 ) برای تعیین میزان سوگیری آزمون دانشجویان سیاهپوست ، اسپانیولی ، و انگلیسی از روی پرسشهای آزمون هوشبهر که به آنان داده شد ، درجه بندی شدند .
نه تنها درباره اینکه کدام ماده آزمون ها سودار بودند ، توافقی وجود نداشت ، بلکه عجیب تر از همه اینکه آن ماده آزمون هایی را که به عنوان ماده آزمون های سودار تعیین کرده بودیم همه کودکان گروه اقلیت پاسخ گفتند . از طرفی تلاش برای کنترل سوگسری هم در آزمون و هم در شرایط برگزاری آزمون موفقیت آمیز نبوده و بعضی از راه حل های پیشنهاد شده بیش از حد ساده به نظر می رسند .
اگر فرض را بر این بگذاریم که ماده آزمون ها نامناسبند راه حل معقول این نخواهد بود که برای از بین بردن این قبیل سوگیری های فرهنگی بیاییم هنجارهای پست تری را برای سیاهان براساس عملکرد گروه های وسیعی از آنان در یک آزمون معیار همچون آزمون استانفورد – بینه تهیه کنیم و یا این ماده آزمون های سودار را به لهجه سیاهان برگردانیم .
فایل حاضر دارای یک فایل ورد در 56 صفحه و یک فایل پاورپوینت با 46 اسلاید می باشد . در زیر قسمتهایی از متن مقاله ورد و مطالب آن آورده می شود.
حوزه ی فرهنگی و اجتماعی
تخلفات فرهنگی ( یک مثال)
روان شناسی شخصیت فرهنگی چیست؟
سه رویکرد عمده ی فرهنگی
فرهنگ فراخوانده
همکاری فراخوانده
روش های جفتگیری فراخوانده و تجارب اولیه
احترام، توهین و تجاوز و تعرض فراخوانده
فرهنگ انتقال یافته :
تفاوت های فرهنگی در ارزش های اخلاقی :
تفاوت های فرهنگی در خودپنداره
تفاوت های فرهنگی در تکامل نفس
تغییرات شخصیت در فرهنگ
عمومیت های فرهنگی
باورهایی درباره ویژگی های شخصیتی زنان و مردان
ابراز احساسات
ابعاد توصیف و ارزیابی شخصیت
مدل پنج عامل شخصیت
=======================
قسمتهایی از متن:
حوزه ی فرهنگی و اجتماعی
سرخپوستان یانوماهوی ونزوئلا سرپناهی موقتی برپا می کنند که از آنجا به دنبال غذا گشت زنی می کنند و به شکار حیوانات می پردازند. وقتی این پناهگاه ها خالی از غذا می شود، حرکت کرده و در جای دیگری ساکن می شوند. در یک روز خاص مردان در هنگام سحر جمع شده و تدارکات حمله به یک دهکده ی مجاور را فراهم می سازند. گروه دلواپس و نگران هستند. مردان طرف مهاجم در خطر آسیب هستند و یک مرد ترسو ممکن است سرباز زند و با گفتن اینکه خار در پایش فرو رفته است از حمله شانه خالی کند. مردانی که اغلب این کار را زیاد انجام می دهند شهرت خود را به خطر می اندازند. برای یک یانوماهو هیچ چیز بیشتر از عمل نامردی و ترسویی نمی تواند شهرت و اعتبارش را خراب کند.
اما مردان یانوماهو همه مثل هم نیستند، حداقل دو گروه قابل تشخیص وجود دارد که فوق العاده در شخصیت متفاوت هستند. مردان یانوماهوی زمین های پست بسیار پرخاشگر هستند. آنها در زدن زنان خود با چوب به خاطر تخلفاتی مانند دیر آوردن چایی درنگ نمی کنند. آنها اغلب مردان دیگر را برای جنگ با گرز یا تبر به مبارزه می طلبند. و گاهی به دهکده های مجاور اعلان جنگ می کنند و سعی می کنند تا مردان دشمن را بکشند و زنان را به تصرف درآورند. این مردان یانوماهویایی بالای سرشان را می تراشند تا زخم های حاصل از مبارزه را با غرور نشان دهند وگاهی جای زخم شان را با رنگ قرمز رنگ می کنند تا آن را به عنوان نشانه ی شهامت و استقامت نشان دهند. در میان مردان یانوماهویایی زمین های پست پرخاشگر ترین مردان بیشترین تعداد زنان را دارند. در واقع کسی یک مرد واقعی تلقی نمی شود مگر اینکه مرد دیگری را کشته باشد و افتخار بودن یک یانومای را به دست آورده باشد. مردانی که یانومای هستند، بیشترین زنان را دارند. ...
...
تفاوت های فرهنگی در تکامل نفس
تکامل نفس گرایش به توصیف و معرفی خود با استفاده از ویژگیهای اجتماعی با ارزش یا مثبت مثل مهربان، فهمیده، باهوش و کوشا هست. تمایل به سوی تکامل نفس با گذشت زمان ثابت میشود و از این رو ویژگی های بادوام شخصیت هستند. مطالعات متعدد نشان داده اند که امریکایی های شمال یک ارزیابی معمولا مثبت از خود دارند. مثلا مطالعه ای نشان می دهد که خودپنداره های بزرگسالان امریکایی به اندازه چهاربرابر ویژگی های منفی حاوی ویژگی های مثبت است. در مقایسه با امریکایی ها، ژاپنی ها، اظهارات خود انگیخته مثبت خیلی کمتری درباره خود دارند. ژاپنی ها در تفسیر مقیاس های خود حرمتی (عزت نفس) نمرات کمتری از امریکایی ها می گیرند. بعلاوه مخاطبین ژاپنی توصیفات منفی تری از خودشان ارائه می دهند. مثل «من خیلی زیاد فکر میکنم» و «من تا حدی آدم خودخواهی هستم» حتی توصیفات خود مثبت پاسخگویان ژاپنی بصورت منفی است. مثل «من تنبل نیستم» پاسخگویان امریکایی احساسی مشابه این عبارت ابراز می کنند. «من آدم با پشتکار و زحمت کشی هستم» تفاوت های فرهنگی مشابه بین پاسخگویان کره ای و امریکایی مشاهده شده است. پاسخگویان امریکایی اظهارات مثبت را تائید می کنند. این تفاوت ها در تکامل نفس در توصیفات خود والدین درباره کیفیت روش های انجام وظایف والدین شان نیز بچشم می خورد. در حالیکه والدین امریکایی، شیوه های والدینی خود را با عبارات معمولا پرحرارت توصیف می کنند. والدین کره ای، ارزیابی های خود تقریبا منفی ارائه میکنند.
....
مقاله خشم و استرس و علل و کنترل آنها
فهرست مطالب
شرح بیماری استرس....................... 1
علایم شایع استرس........................ 1
علل استرس.............................. 1
عوامل افزایش دهنده خطر استرس........... 2
پیشگیریاز استرس ....................... 2
عوارض احتمالی استرس ................... 3
درمان استرس ........................... 3
خشم چیست............................... 4
بیان خشم............................... 4
مدیریت خشم............................. 6
چرا برخی افراد عصبانیتر از دیگرانند.... 6
آیا بیرون دادن خشم خوب است............. 8
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
قسمتی از متن:
عوارض احتمالی :
استرس مزمن میتواند در بسیاری از مشکلات مربوط به سلامت شامل حوادث، آرتریت ، آسم ، سرطان ، سرماخوردگی ، کولیت ، دیابت ، اختلالات غدد درونریز ، خستگی، سردرد، کمردرد، مشکلات گوارشی، اختلالات پوستی، بیماری قلبی، فشار خون بالا، بیخوابی، دردهای عضلانی، اختلال کارکرد جنسی و زخمها نقش بازی کند.
درمان :
آزمونهای تشخیصی ممکن است شامل موارد زیر باشند
مشاهده علایم توسط خود شما
شرح حال طبی و معاینه فیزیکی به وسیله یک پزشک در صورت لزوم
برخی از روشهایی که به کاهش استرس کمک میکنند:
یک روش را یاد بگیرید و به طور منظم و در صورت امکان هر روز آن را تمرین کنید. روشهای بسیاری وجود دارند.
به مدت کوتاهی از هر وضعیت پر استرسی که در طول روز به آن برمیخورید، دور شوید.
یک روش سفت و شلکننده عضلات را یاد بگیرید و آن را تمرین کنید.
مقاله اعتیاد انواع مواد و مبارزه با مواد مخدر
فهرست مطالب
آنچه در مورد اعتیاد باید بدانیم
مراحل اعتیاد.....................
مواد سستی زا ...................
مواد توهم زا ...................
مواد توان افزا.................
توصیه پیشگیرانه به والدین ...
توصیه پیشگیرانه به جوانان و نوجوانان
4. عوامل گرایش به مواد مخدر ....................
عوامل فردی .................
عوامل خانوادگی .............
عوامل اجتماعی ..............
5.علائم استعمال مواد مخدر......................
6. آثار و عوارض اعتیاد .......................
عوارض جسمی ...................
عوارض روانی ...................
عوارض خانوادگی ................
عوارض اجتماعی..................
عوارض اقتصادی..................
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
قسمتهایی از متن:
اعتیاد
اعتیادچیست ؟
اعتیادیک «بیماری اجتماعی»است که عوارض جسمی وروانی دارد وتا زمانی که به علل گرایش« بیمار»توجه نشوددرمان جسمی وروانی فقط برای مدتی نتیجه بخش خواهد بود و فرد معتاد دوباره گرفتار « مواد اعتیادآور » میگردد .
اعتیادبه موادمخدریکی ازمهمترین مشکلات اجتماعی ،اقتصادی وبهداشتی است که عوارض ناشی را آن تهدیدی جدی برای جامعه بشری محسوب شده و موجب رکود اجتماعی در زمینه های مختلف می گرددهمچنین ویرانگری های حاصل ازآن زمینه ساز سقوط بسیاری از ارزشهای و هنجارهای فرهنگی اختلای شده وبدین ترتیب سلامت جامعه را بطور جدی به مخاطظره می اندزد .
پدیده دوم قاچاق مواد مخدر بیش از آنکه فعالیتی سوداگرانه ،تجاری واقتصادی در عرصه مافیای اقتصادبین المللی باشد ، بازاری کارآمد،موثر وراهبردی درگسترش نظام سلطه صاحبان قدرت جهان برکشورهای توسعه نیافته است . ...
...
توصیه پیشگیرانه به والدین
1. درباره مواداعتیادآور(علل وعوامل موثردرمصرف مواد ،خطرات،عوارض وعلائم آن )اطلاعات کافی کسب کنید.
2. مهارت های تربیتی خود را افزایش دهید .
5. به صحبتهای فرزندانتان خوب گوشکنیدبا لبخند،تکان دادن سر.استفاده ازجملات مثبت نظیر« چقدرخوب »، « من این رانمی دانستم» و...آنها را به گفتن بیشترتشویق کنید .
6. شرایطی ایجاد کنیدکه خود شمارا محرم اسرار خود بدانند.
7. از فرزندانتان انتظارنداشته باشیدآرزوهای بر آورده نشده شما راتحقق بخشند.
ازقبل،خو درا برای پاسگویی به سوالات کنجکاوانه فرزندانتان آماده نمائید. مکن است روزی از شمابپرسندکه آیا تا کنون موادمصرف کرده اید ؟ این فرصت خوبی است که علت عدم مصرف خود را به زبان سال های جوانی به آنهامنتقل کنید ،یا اگر احیاناً قبلاً مصرف کرده ایدعلت گرایش خودبه مواد و سپس کنارگذاشتن آن رابه ایشان بگوئید واینکه حالا چرامی خواهید ایشان اشتباه شما راتکرار نکنند .بیاد داشته باشیدکه نباید مسائل رابیش از اندازه تشریح کنیدمباداکنجکاوی آنها برانگیخته شود .
قسمتهایی از متن:
- بند 20 ماده 55 قانون شهرداریها (اصلاحی 27/11/1345)
جلوگیری از ایجاد و تاسیس کلیه اماکنی که به نحوی از انحاء موجب بروز مزاحمت برای ساکنین یا مخالف اصول بهداشت در شهرهاست شهرداری مکلف است از تاسیس کارخانه ها ،کارگاه ها ،گاراژهی عمومی ،تعمیرگاه ها و دکان ها و هم چنین مراکزی که مواد محترقه می سازند و اصطبل چهار پایان و مراکز دامداری و به طور کلی تمام مشاغل و کسب هایی که ایجاد مزاحمت و سر و صدا کنند و یا تولید دود و یا عفونت و یا تجمع حشرات و جانوران نماید جلوگیری کند و در تخریب کوره های آجر و گچ و آهک پزی و خزینه گرمابه های عمومی که مخالف بهداشت است اقدام نماید و با نظارت و مراقبت در وضع دود کشهای اماکن و کاخانه ها و وسائط نقلیه که کار کردن آنها دود ایجاد می کند از آلوده شدن هوای شهر جلوگیری نماید. و هرگاه تاسیسات فوق قبل از تصویب این قانون به وجود آمده باشد آنها را تعطیل کند و اگر لازم شود آنها رابه خارج از شهر انتقال دهد. ...
....
- ماده 103 قانون شهرداریها (مصوب 27/11/1345)
کلیه وزارت خانه ها و موسسات دولتی و خصوصی موظفند قبل از هر گونه اقدامی نسبت به کارهای عمرانی واقع در مناطق مندرج در ماده 97و98 از قبیل احداث شبکه تلفن و برق و آب و سایر تاسیسات و هم چنین اتصال راههای عمومی و فرعی ، رعایت نقشه جامع شهر سازی را نمایند این قبیل اقدامات باید با موافقت کتبی شهرداری انجام گیرد و موسسه اقدام کننده مکلف است هر گونه خرابی و زیانی را که در اثر اقدامات مزبور به آسفالت یا ساختمان معابر عمومی وارد آید در مدت متناسبی که با جلب نظر شهرداری تعیین خواهد شد ترمیم نموده و به وضع اول در آورد .والا شهرداری خرابی و زیان وارده را ترمیم و به حال اول در آورده هزینه تمام شده را با ده درصد اضافه از طریق اجرای ثبت اسناد وصول خواهد کرد.
- ماده 110 قانون شهرداریها(مصوب 27/11/1345)
نسبت به زمین یا بناهایمخروبه و غیر مناسب با وضع محل و یا نیمه تمام واقع در محدوده شهر که در خیابان یا کوچه و یا میدان قرار گرفته و منافی با پاکی و پاکیزگی و زیابیی شهر و یا موازین شهر سازی باشد ....
...
مقاله دیوان عدالت اداری
مطالب:
فصل اول ـ تشکیلات
فصل دوم ـ صلاحیت و اختیارات دیوان
آئیننامه اجرائی این ماده
فصل سوم ـ ترتیب رسیدگی در دیوان
آئیننامه اجرائی این ماده
::::::::::::::::::::::::::::::::/
بخشی از متن:
فصل سوم ـ ترتیب رسیدگی در دیوان
ماده21ـ رسیدگی در دیوان مستلزم تقدیم دادخواست است که به زبان فارسی و بر روی برگههای چاپی مخصوص نوشته میشود. دادخواست و تصویر مصدق کلیه مدارک و مستندات پیوست آن، باید به تعداد طرف دعوی به علاوه یک نسخه باشد.
تبصره1ـ در مورد پروندههاییکه با قرار عدم صلاحیت از مراجع قضائی دیگر ارسال میشود، نیاز به تقدیم دادخواست نیست.
تبصره2ـ هزینه دادرسی در شعبه دیوان پنجاه هزار (50،000) ریال و در شعبه تشخیص یکصدهزار (100،000) ریال میباشد.
تبصره3ـ چنانچه دادخواست تسلیم شده به دیوان فاقد امضاء یا یکی از شرایط مقرر در قانون آئیندادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب (در امور مدنی) باشد، مدیردفتر شعبه مطابق قانون مزبور عمل مینماید.
ماده22ـ دادخواست توسط رئیس دیوان به یکی از شعب ارجاع میشود. دفتر شعبه یک نسخه از دادخواست و ضمائم آن را به طرف شکایت ابلاغ مینماید. طرف شکایت موظف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ، نسبت به ارسال پاسخ اقدام کند. عدم وصول پاسخ، مانع رسیدگی نبوده و شعبه با توجه به مدارک موجود، به پرونده رسیدگی و مبادرت به صدور رأی مینماید.
ماده23ـ وکالت در دیوان وفق مقررات قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب (درامورمدنی) است.
ماده24ـ شعبه رسیدگی کننده میتواند هرگونه تحقیق یا اقدامی را که لازم بداند انجام دهد یا انجام تحقیقات و اقدامات لازم را از ضابطین قوه قضائیه و مراجع اداری بخواهد و یا به سایر مراجع قضائی نیابت دهد. ضابطین و مراجع مزبور مکلفند ظرف مهلتی که شعبه دیوان تعیین میکند، تحقیقات و اقدامات خواسته شده را انجام دهند. تخلف از این ماده حسب مورد مستلزم مجازات اداری یا انتظامی است.
ماده25ـ مرجع رسیدگی به تقاضای دستور موقت موضوع ماده (16) قانون، شعبهای است که به اصل دعوی رسیدگی میکند لکن در مواردی که ضمن درخواست ابطال مصوبات از هیأت عمومی، تقاضای دستور موقت شده باشد، ابتدا پرونده جهت رسیدگی به تقاضای مزبور به یکی از شعب ارجاع میشود و در صورت صدور دستور موقت در شعبه مرجوعالیه، پرونده در هیأت عمومی خارج از نوبت رسیدگی خواهد شد.
مقاله ازدواج و طلاق در ماوراء مرزهای کشور
قانون حمایت خانواده یک قانون ماهوی است ...
- آیا ازدواج و طلاق و رجوع ایرانیان مقیم خارج بدون اجازه دادگاه قابل ثبت است ؟
بخشهای از متن:
1ـ قانون حمایت خانواده یک قانون ماهوی است و قطعی بودن احکام و قرار ها مانع رسیدگی قانون دیوان کشور نخواهد بود .
2ـ آیا ازدواج و طلاق رجوع ایرانیان مقیم خارج بدون اجازه دادگاه قابل ثبت است ؟
1ـ هر زمان که پدیدة مرز در روابط حقوقی افراد ظاهر شود بدون تردید یک مسئله حقوق بین المللی خصوصی مطرح می گردد و چون موضوع مورد بحث ازدواج و طلاق در ماوراء مرزهای کشور است بنابراین مواجه با یک مسئله حقوق بین الملل خصوصی بوده و ناگزیر از رعایت فنون . خاص این رشته از حقوق می باشیم و نمی توان مسئله را در چهارچوب حقوق مدنی فقط حل نمود و باید از مفصل ها و پل های خاص حقوق بین المللی خصوصی استفاده نمود ـ از نظر حقوق بین الملل خصوصی باید بین شرایط صوری ازدواج و طلاق و شرائط ماهوی آن قائل به تفکیک گردید چه هر یک از این دو تابع قانون خاصی می باشند . شرائط صوری تابع قانون محل وقوع عقد و شرایط ماهوی به تابعیت طرفین ازدواج و طلاق بستگی دارد و به عبارت دیگر تابع قانون شخصی است و حال آنکه شرائط صوری تابع قانون محلی است . ...
...
در مورد فسخ نکاح آقای دکتر سید حسن امامی می گوید « فسخ نکاح اگر چه عقد را مانند طلاق از زمان اعلام برهم می زدند ولی تأسیس جداگانه غیر از طلاق است و بدین جهت طبق ماده 1132 قانون مدنی در فسخ نکاح رعایت ترتیباتی که برای طلاق مقرر است شرط نیست فسخ نکاح بدون تشریفات صوری که در طلاق رعایت آن لازم می باشد از قبیل نبودن در مطهر مواقعه و در عادت زنانگی و حضور دو شاهد عادل محقق می گردد فسخ نکاح مانند فسخ معاملات به وسیله قصد انشاء تحقق پیدا می نماید و احتیاج به رسیدگی دادگاه و اثبات وجود حق مزبور نمی باشد » .
23ـ رجوع نیز یک تأسیس حقوقی غیر از ازدواج است و به همین جهت نیازی به شرائط تحقق ازدواج ندارد مؤید این نظر نص صریح ماده 1149 قانون مدنی است به علاوه قانونگزار ایرانی در قانون ازدواج علاوه بر نکاح و طلاق از رجوع نیز همه جا جداگانه نام برده است و برای روشن شدن مطلب به یک رأی مستدل دیوان کشور اشاره می نمائم :
24ـ زنی درخواست گواهی حصر وراثت نسبت به دختر متوفی خود نموده و در خلال امر مردی به طرفیت او اعتراضی به حصر وراثت نموده که شوهر بانوی متوفات بوده است و به علت اختلاف زوجیت قرار ارجاع امر به دادگاه شرع صادر گردیده و دادگاه شرع در تاریخ 6/7/50 زوجیت بین معترض و بانوی متوفی را مسلم تشخیص داده است که این حکم در دادگاه تجدید نظر شرع نیز تأیید شده است ....
...
قسمتهایی از متن مقاله:
1. قاعده غرور: فریب خورده (برای درافت غرامت) به کسی که فریبش
داده رجوع می کند.
2.از موجبات و مسببات ضمان همین غرور (فریب خوردگی) است.
جمله « المَغرورُ یَرجِعُ إِلی مَن غَرَّهُ » هر چند در متن حدیثی به عینه نیامده است اما بین فقها مشهور است. آری در کتاب مستدرک الوسائل از کتاب دعائم الاسلامدر حدیث امام علی(ع) آمده است که: «مرد برایمهریه به کسیرجوع می کند که او را فریب داده است». همچنین در روایت جمهور از امام علی(ع) چنین آمده است: «مغرور برای مهریه به کسیکه فریبش داده برمیگردد».
قبل از ورود به بحث از قاعده غرور وغرر تحقیق در ماده غرور و غرر و همچنین کلمه « تدلیس» وارتباط آن با غرور مناسب است.
می گوییم: به دلالت کتابهای لغوی، معنی غرور انخداع و فریب خوردگی است. از قاموس: غَرَّهُ غَرواً و غَرّاً و غِرَّهً، مغرور وغریر یعنی: او را نیرنگ داد و به باطل تطمیعش کرد او هم نیرنگ را پذیرفت وگول خورد و غافل شد. در المنجد: هرکس خدعه را بپذیرد پس مغرور است. در مفردات گفته شده: غَرَرتُ فلاناً یعنیبه او نیزنگ ریختم وبه آنچه میخواستم از او رسیدم. وغِرَّه ناآگاهیو غفلتی است که در بیداریاتفاق می افتد. و اصل آن از غُرّ است که در چیزی آشکار میشود. و از همین ماده است غِرّه الفَرَس و الغُرور. هر چیزیانسان را فریب دهد من جمله مال و جاه و شهوت و شیطان و ... گاه آن را به شیطان تفسیر کرده اند چون شیطان خبیث ترین فریب دهندگان است. و گاه به دنیا تفسیر شده چون گفته شده: دنیا می فریبد و ضرر می زند و می گذرد. ...
...
ضامن بودن آمر
یعنی تو به دیگریبه اتیان عملی امر کنی که عرفا اجرت و دستمزد دارد
و از موجبات ضمان این است که تو دیگری را به اتیان عملی امر کنی که عرفا دستمزد دارد.
سید در عروه الوثقی می گوید: وقتی به اتیان عملی امر کند و مأمور آن را انجام دهد اگر به قصد تبرع انجام دهد به خاطر آن کار استحقاق دستمزد ندارد هرچند قصد آمر دادن دستمزد باشد. و اگر با قصد دستمزد انجام دهد و آن عمل از چیزهایی باشد که دستمزد به آن تعلق میگیرد، عامل استحقاق دستمزد را دارد هرچند قصد آمر تبرعی انجام دادن آن باشد، خواه گرفتن دستمزد در شأن عامل باشد و خودش را برایآن آماده کرده باشد یا نه. حتی اگر نه قصد تبرع کرده باشد و نه قصد گرفتن دستمزد، باز هم عمل مسلمان محترم است.
اگر بعد از آن در اینکه عامل قصد تبرع کرده باشد یا نه نزاع کردند، قول عامل مقدم است زیرا اصل، عدم قصد تبرع است و پس از محترم بودن عمل مسلمان بلکه اگر از جریان اصل عدم تبرع چشم بپوشیم اقتضایاحترام عمل مسلمان اینچنین است. و فرقینیست که عامل شأن و شغلش گرفتن دستمزد باشد یا نه. مگر اینکه انصراف یا قرینه ای بر تبرعی بودن قصد عامل یا اشتراط آن وجود داشته باشد. ...
...
برخی دیگر از مطالب موجود :
مستند قاعده غرور:
ضامن بودن آمر
قاعده غرر
مستند قاعده
مقاله فقر و طلاق و آثار آن
مطالب:
فقر
علت ها
بیکاری
طلاق و تاثیرات آن بر فرزندان
تأثیر طلاق بر فرزندان چیست؟
جنبههای مختلف طلاق
اثرات طلاق
کنار آمدن با طلاق
::::::::::::::::::::::::::::::::::::: قسمتهایی از متن:
فقر
درک مفهوم این اصطلاح و جوانب مختلف آن حایز اهمیت است ،زیرا ما را با یکی از مقولات مهم اقتصادی که با ماهیت دوران اقتصادی - اجتماعی مربوطه دارای ارتباط است، آشنا میسازد. سطح زندگی اصطلاحی است که برای نشان دادن حدود مصارف مادی و معنوی اهالی یک کشور به کار میرود. سطح زندگی به میزان و چگونگی برآوردن نیازهای مادی و معنوی بستگی داشته و در فرماسیونهای اقتصادی - اجتماعی و در مراحل مختلف رشد تاریخی و بر حسب کشورهای مختلف فرق میکند. سطح زندگی مستقیما به تولید اجتماعی، درآمد اهالی، میزان مصرف کالاهای بلند مدت و کوتاه مدت و چگونگی ارضای حوایج فرهنگی و بهداشتی وابسطه است . ...
...
طلاق و تاثیرات آن بر فرزندان
طلاق یک از پیامدهای ناگوار و تلخ زندگی است که طبعا برای گروهی کثیری از انسانها اجتناب ناپذیر می باشد. اگر چه در این پروسه جدایی والدین بعضا کمک می کند تا آینده ای دگرگون داشته باشند اما متاسفانه اغلب فرزندان در این راه صدمه دیده و حتی خود را مقصر و محکوم می بینند. بهمین خاطر در اینجا بطور اختصار به این موضوع اشاره شده و سعی داریم تا با بازنگری آن دریابیم که چگونه والدین می توانند علی رغم جدایی شان کمک حال فرزندان خود باشند قبل از اینکه فرزندان دچار صدمات جدی روحی و روانی گردند.
تأثیر طلاق بر فرزندان چیست؟
تأثیر مستقیم آن تزریق عواطف رنجور از جمله ترس، خشم، گیجی و بهتزدگی است. اما باید اذعان داشت که کودکان میتوانند پس از مدتی به حیات طبیعی خود بازگردند. البته در این رابطه نقش والدین بسیار اساسی است. آنان باید کودکان خود را زیر چتر حمایت خود قرار دهند و هدایت صحیح را از آنان دریغ نکنند. طلاق بهخصوص بر کودکان در دوران ابتدایی تحصیل تأثیر عمیقتری میگذارد. حس عدم امنیت کودکان را بهشدت آزار میدهد و آنها از بازگو کردن شرایط خانوادة خود احساس شرمساری دارند. حتی پس از مدتی ممکن است که بچهها خود را سرزنش کنند. در این باره، واکنش بچهها متفاوت است. برخی غم و دردنهان خود را ابراز میکنند و بعضی دیگر آن را پنهان میکنند. ...