مطالب:
نقش زن در زندگی مشترک
بیکاری و اشتغال زنان
سهم زنان دیپلمه در اشتغال
نرخ بیکاری بالاتر است
تعداد زنان جویای کار بیشتر از زنان بیکار
ماندگاری زنان در بیکاری و اشتغال
مشاغل انتخابی زنان
دسترسی کمتر زنان به سرمایه
نرخ مشارکت ایران از سطح جهانی پایینتر است
پایین بودن نرخ مشارکت زنان
نرخ بیکاری کمتر زنان نسبت به مردان تا سال 55
جور دیگر باید دید
دوره میانسالی و نقش روابط اجتماعی و محیط های شغلی
دوره های تولید مثل
نقش عوامل نژادی ، اجتماعی و فرهنگی
زنان در عرصه مدیریت
کنکاشی در عوامل خودکشی زنان
کمبود اعتماد به نفس و افسردگی
منـابـع :
=====================
بخشهایی از متن:
نقش زن در زندگی مشترک
خانواده یک سازمان کوچک و بسیار دقیق و حساس است که به حضور کامل زن و مرد به عنوان دو فرد کامل که دارای رشد فکری و شخصیتی باشند نیازمند است. هرگز مفهوم ازدواج و زندگی مشترک ، پنهان شدن یکی در ذیل عنوان و مشخصات و اهداف دیگری نیست. آنچه که لازمه یک زندگی زناشویی موفق است احترام متقابل و تساوی حقوق زندگی بین زن و مرد است. حال اگر زنی بخواهد در هر مورد شانه از زیر بار مسئولیت ها خالی کند هر گونه امکان رشد و پرورش فکری را از خود سلب کرده است. گروهی دیگر از زنان هم همواره مردان را مورد ستایش قرار می دهند. آنچه که لازم است در اینجا یادآور شویم این است که ستایش کردن مردی برای محاسن اخلاقی وی ، هم منطقی است و هم زیبا. اما اگر بخواهیم مردان را مورد ستایش قرار دهیم فقط به این دلیل که آنها موجوداتی از نوع مخالف ما هستند نه تنها منطقی و پسندیده نیست بلکه کاری بس احمقانه می باشد. اینگونه رفتارها یک وابستگی مداوم و سلطه کامل را برای ما می آفریند و سبب می شود همانند یک کودک در انتظار شنیدن یک کلمه ستایش آمیز او بمانیم که شاید او هرگز به زبان هم نیاورد. اگر زنی بدون علت و بی هیچ شناخت شخصیتی زبان به ستایش یک مرد گشود دیگر نمی تواند از حقوق مساوی و آزادی و سازندگی شخصیتی برای خودش دم بزند. ...
...
زنان در عرصه مدیریت
در این مقاله به اشتغال زنان به عنوان مدیر در کشور پرداخته شده است. برخی اطلاعات آماری در این زمینه ارائه میشود و دو پرسش در خصوص اشتغال زنان در عرصه مدیریت مطرح میگردد و براساس پژوهشهای انجام شده به آنها پاسخ داده میشود. در پایان تعدادی راهکار برای فراهم آوردن زمینه اشتغال زنان در پستهای مدیریتی ارائه میشود.
تاریخ جهان شاهد نقش بسیار عظیم و غیرقابل انکار زنان در حوادث گوناگون است. امروزه که مباحث توسعه کشورهای جهان مطرح میباشد، نقش زنان در این فرآیند به شدت مورد توجه قرار گرفته است. برگزاری جلسات، سمینارها و کنگرههای متعدد در خصوص جایگاه زنان و نقش آنان در توسعه حکایت از این موضوع حیاتی دارد.
با کمی دقت میتوان دریافت که برگزاری این گونه برنامهها نشان از موضوع نه چندان خوشایند دیگری نیز دارد و آن این است که تاکنون یا حداقل در سدههای اخیر نقش زنان به عنوان نیمی از جمعیت جهان در حال توسعه نادیده گرفته شده که این امر نشان از وجود تبعیضات و نابرابریهای جنسیتی در زمینههای گوناگون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و غیره دارد. ...
...
پاورپوینت اندازه گیری ریسک و مدیریت آن
فرهنگ وبستر: در معرض خطر قرار گرفتن فرهنگ لغات سرمایه گذاری: زیان بالقوه سرمایه گذاری که قابل محاسبه است. در زبان چینی: ◦علامت اول به معنی خطر و علامت دوم به مفهوم فرصت میباشد.
دیدگاه اول: ریسک به عنوان هر گونه نوسانات احتمالی بازدهی اقتصادی در آینده دیدگاه دوم: ریسک به عنوان نوسانات احتمالی منفی بازدهی اقتصادی در آینده
ریسک واقعی ◦زمانی که احتمال ضرر وجود دارد ولی احتمال سود وجود ندارد ◦مالک خودرو در معرض تصادف و زیان، حتی اگر تصادف نکند سودی دریافت نمی نماید. ◦ ریسک سوداگرانه (برد و باخت) ◦هم احتمال برد و هم احتمال باخت وجود دارد، دارای جذابیت بالقوه میباشد. ◦عقد قرارداد تجاری
پاورپوینت برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی
qارکان برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی vرکن اول: تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری گذشته و آینده vرکن دوم: تخمین سود بالقوه آتی شرکت vرکن سوم: تهیه استراتژی.
vدامنه فعالیت در صنعت: شرکت می تواند در یک صنعت یا در مجموعه ای از صنایع مشابه فعالیت کند. مثل شرکت تری ام که در هر صنعتی که پول ساز است فعالیت میکند. vدامنه فعالیت در بازار: شرکت می تواند به بازار ها و مشتریان مختلفی خدمت ارائه کند. مثلاً شرکت اتومبیل سازی پورشه اتومبیل های گران قیمتی برای مشتریان خاص تولید می کند. vدامنه عمودی: میزان تولید مورد نیاز در منابع داخلی شرکت. مثل شرکت فورد که تمام مواد مورد نیاز برای محصول نهایی خود، نظیر لاستیک و شیشه را از منابع داخلی خود تهیه می کند. vدامنه جغرافیایی: مثلاً شرکت های چند ملیتی نظیر کاتر پیلار، از مؤسساتی هستند که در اکثر کشورها فعالیت می کنند.
qتجزیه و تحلیل و ارزیابی وضعیت سرمایه گذاری ها vهدف از شناسایی دامنه فعالیت واحد های خود گردان، تهیه برنامه استراتژیک و اعتبار لازم برای آنهاست. شرکت اصلی همواره وضعیت واحدها را می سنجد تا نسبت به رشد، حفظ، برداشت کردن یا اختتام عمر آن ها تصمیم گیری کند. دو ابزار برای این کار عبارتند از: Øروش گروه مشاوران بوستون. Øروش جنرال الکتریک.
qاین ماتریس به چهار بخش تقسیم شده است: vعلامت های سؤال: واحد های خود گردان این بخش اغلب واحد های جوانی هستند که شرکت برای بالا بردن سهم بازار آن ها نسبت به رقبا باید سرمایه گذاری زیادی انجام دهد واین کار هزینه می برد. vستاره ها: اگر مرحله علامت سؤال یک واحد با موفقیت سپری شود، این واحد به ستاره تبدیل می شود. ولی این بدان معنا نیست که جریان مثبت نقدینگی از این واحد به سوی شرکت در جریان باشد. شرکت باید سرمایه گذاری زیادی برای مقابله با رقبا انجام دهد. این واحد ها در صورت موفقیت به گاو های شیرده تبدیل شده، سود آور می شوند.
پاورپوینت ارزیابی متوازن
qتاریخچه ارزیابی متوازن vارزیابی متوازن در سال 1992 به وسیلة کاپلان و دیوید نورتون به منظور تبدیل چشم انداز واستراتژی به هدفها ارائه شد. استراتژی چگونگی انطباق ظرفیتهای یک سازمان با فرصتهای موجود در بازار به منظور تحقق بخشیدن به هدفهای کل سازمان را تبیین می کند . بنابراین مقصود از اجرای استراتژی، دستیابی به هدفهای از پیش تعیین شده است. به نظر آقای کاپلان و نورتون هدف اصلی واحد اقتصادی ماندگاری در بازار است. در بحث ماندگاری نیز چیزی که به چشم می خورد کیفیت محصول است میزان رضایت مندی مشتری نیز کیفیت را تعیین می کند. v
vارزیابی متوازن با تمرکز بر روی اندازه گیری عملکرد وتطابق آن با استراتژی، نقش مهمی را در پیشرفت سازمان ارائه می دهد . این نوآوری تفکر بسیاری از مدیران را نسبت به نحوه مدیریت سازمانها تغییرداده است. اکنون آنها استرا تژی رابا دقت بیشتر و با صراحت ارائه می کنند و سازمان را به عنوان مجموعه ای یکپارچه و متناسب از فعالیتها می دانند واستراتژی را با دستگاه اندازه گیری عملکرد مرتبط می شناسند.
vارزیابی متوازن تلفیقی است از معیارهای ارزیابی عملکرد که شاخصهای عملکرد جاری، گذشته و نیز آتی را شامل می شود و معیارهای غیرمالی را درکنار معیارهای مالی قرار می دهد. vدر واقع ارزیابی متوازن چراغ روشنی در هدایت شرکت بهسوی سودآوری بیشتر با همان راه و امکانات قبلی ولی براساس هزینهیابی برمبنای فعالیت و ارائه صحیح هزینههای شرکت است. vارزیابی متوازن رویکردی است که بااندازه گیری واقعی عملکرد هم از بعد مالی و هم ازبعد غیرمالی و مقایسه آن با هدفهای از پیش تعیین شده به ما نشان می دهدتا چه حد استراتژیهای برگزیده شده ما را به سمت هدفهای شرکت گرایش داده است و استراتژیهای مقدم و در اولویت را برای رسیدن به هدفهای از پیش تعیین شده به ما معرفی می کند و حتی چارچوبی را جهت اجرای استراتژیهای سازمان فراهم می آورد. در واقع ارزیابی متوازن ابزار مدیریت جهت دستیابی به هدفهاست.qچهار دیدگاه ارزیابی متوازن vمنظر مشتری vفرآیند داخلی vیادگیری و رشد و رضایت کارکنان vمنظر مالی v
مطالب:
نقص در گفتار
علل نقص گفتاری
انواع نقص در گفتار
1ـ اشتباه در گفتار
2ـ اختلال در گفتار
الف ـ در هم کردن واژه ها :
ب ـ لکنت زبان
شیوع لکنت
علت های لکنت
لکنت زبان
سبب شناسی :
================
بخشهایی از متن:
نقص در گفتار
نقض در گفتار ، هنگام آموختن زبان گفتاری ، پیوسته کودک را تهدید می کند . مشکلات کودک در تسلط یافتن بر دستگاه گفتاری خود ، به آسانی می تواند به نقض در گفتار منجر شود. از این نظر ، توجه و مراقبت پدر و مادر در این مرحله بسیار ضروری است نقص در گفتار خطرات و عواقبی در پی دارد . اول آنکه ، با طولانی شدن آن درمان آن نیز مشکل تر می شود . دوم آنکه ، نقص در گفتار اثرات منفی بر سازگاری اجتماعی کودک به جا می گذارد . چنانچه نقص در گفتار تا سن شش یا هفت سالگی ، سن ورود به مدرسه ، ادامه یابد کودک به اندیشیدن درباره ی چگونگی برخورد کودکان دیگر با نقص خود می پردازد و همین امر موجب وحشت و نگرانی فراوان وی می شود. معمولا دانش آموزان ، دانش آموزی را که واژه ها را درست تلفظ نمی کند . ...
...
لکنت زبان
یکی از حادترین مشکلات دانش آموزان در کلاس درس ، لکنت زبان است بدین دلیل که نه تنها خود شاگرد در رنج و عذاب از داشتن این مشکل به سر می برد ، بلکه معلم نیز اغلب اوقات نمی داند با او چگونه برخورد نماید .
تعریف : لکنت زبان یک نوع یک نوع اختلال گویایی است که فرد مبتلا بریده بریده سخن می گوید و با تکرار یا توقف های غیر ارادی کلمات بیان او همراه است .
این گونه شاگردان گاهی در شروع جمله دچار تکرار یا مکث در بیان اولین حرف یا کلمه می شوند و یا ممکن است در اواسط جمله دچار چنین مشکلی بگردند یک نوع دیگر کشیدگی بیش از حد اصوات و یا سیلاب ها می باشد و در هر صورت بیان آنها به گونه أی است که نظر شنونده را جلب می نماید .
متاسفانه گاهی معلمین لکنت زبان را با اشکالات تلفظی حروف اشتباه می کنند . ...
...
فهرست
نو آوری در برنامه ریزی درسی
شقوق متفاوت آموزش دبیرستانی برای آماده سازی پس از فراغت از تحصیل از دبیرستان
دبیرستان میان دانشگاهی
شیوه های یادگیری حرفه مدار
گام علمی
منابع و ماخذ
==============
قسمتهایی از متن:
دبیرستان هایی که تجارب یادگیری عمیق و مرتبط با شغل (حرفه) خارج از مدرسه را برای دانش آموزان خود فراهم می کنند، مهارت هایی را که برای دانش آموزان خود فراهم می کنند، مهارت هایی را که برای موفقیت در تحصیل و دنیای کار و زندگی پس از دبیرستان آنها مورد نیاز است به آنها می آموزند.
تعداد زیادی از دانش آموزان پیش از آن که دیپلم خود را بگیرند ،می توانند از عهده کار همزمان با رفتن مدرسه بر آیند ،زیرا بعضی از آنها به کارهایی داوطلبانه ویا در ازای مزد می پردازند که خود مسئولیت های بزرگسالی را به دوش آنها می گذارند.
بعضی از آنها در طول تحصیل در دبیرستان ،برای کار به این جا و آن جا می روند و بعضی دیگر چند سال است که مسئول تامین امور رفاهی زندگی خویش هستند .بعضی دیگر از آنها به دلیل این که پذیرش دانشکده یا دانشگاه ها را دوست دارند ،ادامه تحصیل در دبیرستان را بی فایده و نا مربوط نمی پندارند . ...
...
شیوه های یادگیری حرفه مدار
تمام دانش آموزان آرگون در آغاز کلاس دهم ، در آزمون هایی شرکت می کنند تا مشخص شود که آیا آنها معیارهایی لازم برای دریافت گواهی مهارت مقدماتی را کسب کرده اند یا خیر . به علاوه ، هیات آموزش آرگون اخیرا چارچوبی را برای دریافت گواهی درجه پیشرفته در نظر گرفتند که دانش آموزان می توانند در طی دو سال پایانی دبیرستان آن را اخذ کنند .
دانش آموزان برای اخذ چنین مدرکی باید :
1- یک طرح آموزشی بر پایه علاقه های حرفه ای خود طراحی کنند و مدارکی مستند برای اثبات پیشرفت و موفقیت خود بدست دهند .
2- درک مهارت های کلیدی علمی را از طریق بکار گرفتن آنها در موقعیت های بی دلیل و بی نظیر نشان دهند و هم چنین بسط و کاربردها را در خلال مجموعه ای از شئاهد و مدارک به اثبات برسانند .
3- مهارت ها و دانش آموزان مربوط به حرفه ای معین را در یکی از رشته های شغلی نشان دهند .
4- در یک تجربه کاری مربوط به حرفه ای معین شرکت کنند و از طریق گذراندن آزمون هایی در درس زبان انگلیسی و ریاضی به معیارهای مشخص علمی مربوط به اخذ مدارک مهارت مقدماتی در آن حرفه نایل آیند . ...
...
رویکردی اجتماعی به مطالعه ی ورزش
نیاز ورزش به پیوند با علوم اجتماعی
طبیعت اجتماعی ورزش
پیدایش و تکامل مسائل اجتماعی ورزش
پیدایش جامعه شناسی ورزش
عوامل ظهور دیر هنگام پژوهش اجتماعی در ورزش
رویکردهای تحقیق و کوشش برای نظریه سازی
1-گرایش معیاری(Normative)
2-گرایش غیر معیاری
وضعیت کنونی جامعه شناسی ورزش
شکلهای اجتماعی فعالیت بدنی
فعالیت بدنی(Physical Activity)
بعد اجتماعی بازی
گیمها یا بازیهای ورزشی(Games)
الف-رفتار توصیفی
ب-احساسات و روح این فعالیت
گیمها و سازمان اجتماعی
جنبه های روان شناسی اجتماعی گیمها
ورزش به مثابه ی تکامل فرهنگی بازی و گیمها
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
قسمتهایی از متن:
رویکردی اجتماعی به مطالعه ی ورزش
گرایش فزاینده به ورزش باعث پیدایش مسائل و موضوعاتی شده است که ذاتاً ماهیت اجتماعی دارند. از آن جا که نیازهای حقیقی مردم، در واقع از لابلای شرایط اجتماعی و اقتصادی سرچشمه می گیرد و این امر بویژه در پی دگرگونی های ناشی از رهیافتهای تغییر اجتماعی ،عوامل انتقال فرهنگی ،پیشرفت شگفت انگیز فناوری و تکامل شیوه های اطلاع رسانی نمایان تر است، از طرف دیگر، شکی نیست که میان ورزش و نیروهای گوناگون اجتماعی تأثیرات متقابلی وجود دارد ؛بنابراین مسئولان ورزش و تربیت بدنی منطقه باید ابعاد اجتماعی -فرهنگی ورزش را بفهمند و نقشها و تأثیرهای حیاتی این پدیده را درک کنند .همچنین ،باید بکوشند تا با تقویت نظام تربیت بدنی و ورزش ،به سان یک نظام اجتماعی -فرهنگی مهم، معیارها و ملاکهای نوینی را وضع کنند که بتواند پاسخگوی نیازهای کنونی و آینده ی مردم باشد؛ زیرا ماهیت اجتماعی -فرهنگی ما را وا می دارد تا میان ورزش و شاخه های گوناگون علوم اجتماعی پیوند دهیم و مفاهیمی را وضع کنیم که از طریق پی ریزی مبانی نظامهای فرعی نو مانند «جامعه شناسی ورزش»،زمینه این پیوند و ارتباط فراهم شود ،به گونه ای که این مباحث و نظامهای فرعی تمامی مسائل اجتماعی و فرهنگی ورزش را تحت پوشش قرار دهد. ...
...
گیمها یا بازیهای ورزشی(Games)
گیمها یکی از اشکال پدیده ی حرکت یا فعالیت بدنی است و در قیاس با پدیده ی بازی و ورزش جایگاه میانهای دارد؛زیرا از بازی سازمان یافته تر است،اما نسبت به ورزش از نظم و سازمان کمتری برخوردار می باشد.علاوه بر این،گیمها تنها تا حدی نیاز به مهارت حرکتی دارند،حال آن که ورزش بالاترین حد مهارت حرکتی را می طلبد.
گیمها شکل پیشرفته ای از بازی هستند؛چرا که وقتی پدیده ی بازی پاره أی خصیصها و شناسه ها را به خود بگیرد ،آن گاه به صورت گیمها(Games)در می آید.مهمترین این خصیصه ها عبارتند از:
-تکرار پذیری(یعنی یک فعالیت را می توان چند بار تکرار کرد).
-انجامیدن به یک نتیجه ی مشخص(شکست یا پیروزی).
-تا حدی از نظم و سازمان برخوردارند(مانند تقسیم بازیکنان به دو گروه یا تیم).
به گفته ی کایوا (Caillois) مهمترین خصیصه های اصلی گیمها در دو امر خلاصه می شود:
یعنی می توان گیمها را برای کسی که با آنها آشنا نیست توصیف و معرفی کرد ،تا این که بشود چندین بار تکرارشان نمود.این توصیف طبعتاً قواعد گیمها را نیز در بر می گیرد.
به این معنا که هر یک از گیمها با احساسهایی همراه است که بازیکنان انتظارش را دارند،به طوری که آن بازی با روح خاصی که آن را تشکیل می دهد از دیگر بازیها متمایز می گردد. ....
...
نیازهای اجتماعی نوجوانان
جامعه ستیزی و بزه کاری
رشد شخصیت نوجوانان
نقش و پایگاه اجتماعی نوجوان
ارتباط نقش با رشد در نوجوانی
رشد هیجانی یا عاطفی
عوامل مؤثر بر شکل گیری هویت
====================
بخشهایی از متن:
نیازهای اجتماعی نوجوانان
نوجوانان به جلب محبت و دوستی همتایان بیش از هر چیزی اهمیت می دهند ؛ می کوشند افراد گروه مورد علاقه شان آنان را بپذیرند یا به اصطلاح قبول داشته باشند. به این جهت غالباً مانند آنان آرایش می نمایند، لباس می پوشند و رفتار می کنند. آنچه برایشان مهم است سازگاری و هماهنگی با رفتار گروه همتایان است. جلب رضایت پدر و مادران گاهی در درجة دوم اهمیت قرار می گیرد.
بر اثر بیداری جنسی ، نوجوانان برای جلب نظر جنس مخالف و ابراز شخصیت نه تنها به حفظ ظاهرشان می پردازند بلکه در رفتار افراد خانواده و در وضع منزلشان نیز اظهار نظر می کنند. همچنین از مقام و منزلت منسوبان و نزدیکان و موفقیتهایشان احساس غرور و سربلندی می کنند. ...
...
عوامل مؤثر بر شکل گیری هویت
رشد هویت نوجوانی تخت تاثیر عوامل مختلفی است که چند مورد مهمتر را می توان به شرح زیر بر شمرد :
1 ـ عوامل شناختی : رشد شناختی تاثیر مهمی بر شکل گیری هویت دارد . وقتی که فرد در دوره نوجوانی به مرحله تفکر عملیات صوری میرسد امکان بسیار بهتری به دست می آورد که هویت آتی خود را ترسیم کند و به مسائل آن بیندیشد. تحقیقات مختلف ( مثلاً بایز و کاندلر 1992 ، واتر من ، 1992 و برزانسکی ، 1992 )حاکی از آن است که نوجوانانی که به رشد شناختی متناسب با این دوره از رشد رسیده اند از کسانی که به این از تفکر نرسیده اند موفقیت بیشتری در حل مسائل مربوط به هویت خود نشان می دهند . آنان اطلاعاتی را که برای این منظور لازم دارند بهتر اختیار می کنند و بهتر به کار می گیرند . همچنین ، نیاز آنان به کمک گرفتن از دیگران کمتر است و به جای آنکه تصمیم گیریهای خود را مرتب به تاخیر بیندازند قادر ند که راه خود را به موقع انتخاب کنند . علاوه بر آنچه گفته شد آنان در برخورد با مسائل نوجوانی به چهره گشاده تری برخورد می کنند . و خلاقیت بیشتری در تجربه هایشان نشان می دهند .
هدف از عدالت اجتماعی..........................................................................................1
رابطه عدالت اجتماعی با جهان بینی الهی..................................................................1
عدالت خواهی فطری است......................................................................................2
عدالت شرط اساسی..................................................................................................3
اهمیت عدالت در روایات.........................................................................................3
خدمات اجتماعی......................................................................................................3
مفهوم خدمات اجتماعی در اسلام..............................................................................4
اهداف خدمات اجتماعی..........................................................................................5
هف غائی و اهدام میانی(واسطه ای)در خدمات اجتماعی...........................................5
شرایط و اصول خدمات اجتماعی..............................................................................6
آثار و نتایج خدمات اجتماعی....................................................................................6
تکامل اجتماعی.........................................................................................................7
مؤسسات خدمات اجتماعی و اقسام آن....................................................................11
طبیعت عدالت اجتماعی در اسلام...........................................................................12
فلسفه ی اسلام........................................................................................................13
راه تحقق عدالت اجتماعی.....................................................................................14
جامعه مدنی و اجتماع.............................................................................................18
جامعه مدنی جامعه ی توده وار...............................................................................18
جامعه مدنی و آزادی مدنی....................................................................................19
جامعه مدنی و اقشار اجتماعی..................................................................................20
جامعه مدنی و کنش اجتماعی.................................................................................21
جامعه مدنی ونظم اجتماعی....................................................................................22
جامعه مدنی و پیوند اجتماعی.................................................................................23
جامعه مدنی و قرارداد اجتماعی..............................................................................24
جامعه مدنی و اجبار اجتماعی.................................................................................24
جامعه مدنی ونظارت اجتماعی................................................................................25
جامعه مدنی و طبقات اجتماعی...............................................................................26
==================
هــــــــدف از عدالت مفهومی اصلی در اندیشهء سیاسی است . در طول تاریخ یکی از اساســــی ترین ارزوهای انسان تحقق بخشیدن به این ارمان بوده است. مکتبها و اندیشه های گوناگون بشری و الهـی از دیدگاه تاریخی و نظری راه حلهای متفاوتی برای تبیین و استقرار عدالت پیشنهاد کرده اند. باید گــفت که مفهوم عدالت در طول تاریخ دچار تغییر و تحول شده است. در اندیشه قدیم عدالت از افرینــــش و دار وجود به انسان و مدینه تعمیم داده می شد . در اندیشه سیاسی جدید عدالت صفت اجــــــــتماع در اندیشه های سوسیالیســـتی و وصف رفتار انسان در اندیشه های لیبرال در نــــظر گرفته شده است. برای تحقق عدالت در اندیـــــــشه سوسیالیستی بر برابری اقتصادی و در لیبرالیسم بر برابری سیاسی یا برابری در قدرت تاکیـــد شده است. عدالت یکی از ارمانهایی است که طول تاریخ در ابعاد اخلاقی ـ سیاسی ـ و اجتماعی به ان توجــه داشته است. در دوره های مختلف که انسان نسبتهای گــــــوناگونی با وجود و هستی برقرار می کرده مفـــــــهوم عدالت و نحوهء تحقق ان نیز دچار تحول و تغــییر می شده است اما نسبتهای گوناگونی در هر حال انسان لحظه ای از اندیشیدن به این ارمان عظیم غـــــــــافل نمانده است
ادیان الهی نیز توجهی در خور به این مساله داشته اند تا جایی که قران کـتاب اسمانی مسلمانان هدف از ارسال پیامبران را بر پایی قسط و عدالت دانسته اند. و به انسانها سفارش می کند که در همه حال قائم به قسط باشند. اندیشمندان مسلمان این دعوت قرانی را در طول تاریخ اسلام با توجه به فرهنـگ زمانه های متفاوت به گونه های متفاوتی تفسیر کرده اند.
...
تکـــــامل اجتمـــــــاعی :
تکامل یعنی کفالت کردن،عهده دار شدن امری،به عهده گرفتن چیزی در عوض کسی و تکامل در باب «تفـــاعل» یک امر متقابل و دو طرفه است یعنی مسئولیت ها و تکالیفی که اعضاء جامعه نـــــسبت به هم دارند، به طور کلی تکامل اجتماعی را می توان در موارد زیر متجلی دید:
تأمین نیازمندان،چاره برای بیچاره گان، اشتغال بی کاری توانمند،سرپرستی یتیمان و بی سرپرســـتان،التیام جراحــــــــــت دل مظلومان و.... رساترین معنی برای اصطلاح تکامل اجتماعی کلام رسول الله است که فرمود:«مؤمن برای مؤمن همچون ساختمانی است که پاره ای از آن پاره دیگر را استوار می دارد.» (1)
با انــــجام این مهم است که جامعه از انسجام و وحدت عینی برخوردار شده و در مقابل شدائد و مصائب استوار خواهد ماند و در صورت عدم توجه به این امر،ساختمان اجتــــــماع بر سر اعضاء آن فرو خواهند ریخت. برای تنظیم بحث مفصل و ارزشمند تکـــــــــــامل اجتماغی و ارائه منسجم آن ناگزیر هستیم که مجموعه مطالب در چهار بخش نسبتأ مستقل مورد بحث قرار دهیم.
بخش اول ــ تکامل اجتماعی به صورت فردی
مراد از تکـــامل اجتماعی در بعد فردی این است که هر یک از اعضاء جامعه اسلامی،در قبال نیازمندان و محرومین جامعه چه وظیفه و مسئولیتی را عهده دارند و با توجه به برنامه ها و رهنمود های احکام اسلامی ،اگر در مــسیر زندگی خود با محرومان و دردمندان مواجه شدند و در جهت رفع نیاز آن ها چه نقشی را باید ایــــــفا بکنند و بیشتر نیازمندان مورد توجه قرار می گیرند.
طرح توجیهی تولید چرم و سالمبوربه ظرفیت400000 فوت مربع
طرح توجیهی تولید چرم و سالمبور
به ظرفیت
400000 فوت مربع
خلاصه طرح:
موضوع طرح: تولید چرم و سالمبور
دستگاه صادره کننده مجوز: وزارت صنایع و معادن
ظرفیت اسمی تولیدات: 400000 فوت مربع
نوع تولیدات: چرم و سالمبور
تعداد شاغلین: 14 نفر
4411 میلیون ریال / سرمایه گذاری کل طرح: 00
2919 میلیون ریال / سرمایه گذاری ثابت: 03
1491 میلیون ریال / سرمایه در گردش: 98
درآمد سالیانه: 11200 میلیون ریال
768 میلیون ریال / سود ویژه: 29
3 سال / دوره بازگشت سرمایه: 7
26 درصد / نرخ بازدهی سرمایه: % 8
مشخصات سرمایه گذاری طرح:
2
مقدمه:
جایگاه کشور ایران در مزیت نسبی صنعت چرمسازی با درنظر گرفتن شاخص های مختلف ، تغییر می کند در میان
شاخص های مزیت نسبی طرف تولید و عرضه اگر تنها به وفور عوامل و مواهب طبیعی مورد نیاز در تولید چرم توجه
شود، ایران در میان 29 کشور عمده تولیدکننده در رتبه ششم قرار می گیرد که نشانگر وضعیت نسبتا مناسبی برای
کشور است . با اضافه کردن عوامل تولیدی که نیاز به کار کارخانه ای دارد و ظرفیت تولید چرم سبک گوسفندی و
بزی(تکنولوژی)، ایران به رتبه هشتم نزول می کند. این مطلب بدین معنی است که در کشور ایران به امکانات بالقوه
رشد و گسترش صنعت چرمسازی توجه کافی نشده است . ظرفیت تولید و یا حتی تولید بالفعل چرم سبک
گوسفندی و بزی بسیار پایین است و همانگونه که در شرح تاریخچه صنعت چرمسازی نیز اشاره شد، با اینکه وفور
مواد اولیه امکان رشد چرم سبک گوسفندی و بزی را تایید می کند، متاسفانه چرمسازی های ایران بیشتر در تولید
چرم سنگین گاوی طرح ریزی شده اند. عدم برنامه ریزی های صنعتی مناسب در تخصیص بهینه منابع سرمایه ای به
تولید انواع مختلف چرم که به دنبال خود از امکان رشد صنایع تولید مواد شیمیایی مورد نیاز این صنعت نیز
جلوگیری کرد، مزیت نسبی کشور ایران را از مقاوم ششم به هشتم نزول داده است . با در نظر گرفتن شاخص های
مزیت نسبی طرف تقاضا مانند کشش قیمتی تقاضای صادرات چرم موردنظر و کیفیت تولیدی آن، رتبه ایران در
میان کشورهای مورد بررسی از هشت به یازده نزول می کند. زیرا کشش قیمتی تقاضای صادرات در کشور ایران
نسبتا بالا می باشد. عدم معرفی مناسب این کالا به بازار جهانی عامل مهمی در پرکشش بودن تقاضای صادرات
کشور ما می باشد. چرم سبک گوسفندی و بزی در بازار جهانی، شناسایی نشده و بازاریابی مناسب خود را نداشته
است . اما با در نظر داشتن کلیه تنگناهای فوق نیز، می توان گفت ، مزیت نسبی کشور ما در میان 29 کشور عمده
تولیدکننده چرم سبک گوسفندی و بزی از وضعیت تقریبا مناسبی برخوردار است و ایران به لحاظ مزیت نسبی
تولید و تجارت در رتبه یازدهم قرار دارد. به بیان دیگر جایگاه بالقوه ایران با توجه به عوامل بالفعل این کشور، در
میان 29 کشور، یازدهم است .