مقاله ساختمان و عملکرد لیزوزوم و میکروبادی
بخشی از متن ابتدایی و انتهایی:
اطلاعات ما راجع به ساختمان و عمل لیزوزومها و میکروبادیها نسبت به بقیه ارگانل های سلولی بسیار جدید و در سنوات اخیر کسب شده است .اگر چه اجسام کوچک گوناگون موجود در سلولهای گیاهی جانوری به اسامی متفاوتی از قبیل میکروبادی و سیتوزوم نامیده می شدند و لی تنوع ساختمان و عمل آنها تا دهه 1950 شناسایی نشده بود. کشف لیزوزوم و میکروبایدها در خلال دهه 50 را می توان در رابطه با تکامل روشهای میکروسکوپ الکترونی و جزء جزء کردن و تفکیک عناصر سلولی دانست . در عصر حاضر لزوزومها به عنوان یک ارگانل مستقل شناسایی شده در صورتی که پراکسیزومها و گلی اکسیزومها Peroxisome and glayoxysome)) و ارگانل های وزیکولار دیگری مربوط به آنها می شوند . جمیعاً میکروبادی نامیده میشوند .
وجود لیزوزوم اولین بار در اوایل دهه پنجاه توسط دیدوChristian de Duve و همکارانش پس از یک سری آزمایشات مفصل به اثبات رسید . این آزمایشات برای مشخص نمودن محلهای درون سلولی دو آنزیم به نامهای گلوکز -6- فسفاتاز و اسید فسفاتاز طراحی شده بود . ...
...
توزیع ومنشاء گلی اکسیزومها
چرخه گلی اکسیلات برای سلولهایی که انحصاراً متکی به استات یااسیدهای چرب می باشند(مثل بسیاری از میکروارگانیزمها) حائز اهمیت است. زیراچرخه در اینجا به عنوان منبع اسیدهای دی کربوکسیلیک چهار کربنه عمل می نماید.
بعضی ازمیکروارگانیزمها نظیر اوگلنا(euglena) کلورلا(chlorella) نوروسپورا (neurospora) و پلی توملا(polytomella) دارای ذرات "شبه گلی اکسیزومی"می باشندولی واژه گلی اکسیزوم عمدتاً به سلولهای ذخیره کننده چربی در دانه های روغنی در حال جوانه زدن گیاهان اطلاق می گردد.
دربعضی از مقالات گزارشهایی مبنی بر وجود DNA در گلی اکسیزومها دیده می شودکه بر مبنای آن امکان منشاء مستقل برای این ارگانل ها پیشنهاد شده است ولی این نظریه مورد تأیید قرار نگرفته است تکثیر گلی اکسیزومها احتمالاً طی همان فرآیندی که برای پراکسیزومها توضیح داده شد صورت می پذیرد. اکثر آنزیمهای گلی اکسیزومی به وسیله ریبوزمهای آزاد در سیتوزول سنتزشده و سپس به داخل گلی اکسیزومهایی که در سلول موجود می باشند انتقال می یابند.
در پایان این مبحث ذکر این نکته حائز اهمیت است که بعضی از ارگانل ها از نظر خصوصیات میکروسکوپی دارای اختصاصات میکروبادیها می باشند ولی بر مبنای فعالیتهای آنزیمی که از خود بروز می دهند نمی توانیم آنها را به طور قطعی با پراکسیزومها یاگلی اکسیزومها طبقه بندی نماییم امکان این مسئله که میکروبادیها برحسب نوع فعالیت وویژگی سلول به فعالیت های متنوعی اشتغال داشته باشند یقیناً وجود دارد ومیکر بادیهایی احتمالاً وجود دارند که اعمال آنها در سلول هایی که تخصص ویژه یافته اند باید مطالعه ومشخص گردد.
مبانی و پیشینه نظری بهره وری
در 28 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx
........................................................................................................
قسمتهایی از متن:
یکی از اهداف هر سازمان، دست¬یابی به بهره¬وری است. برای رسیدن به این هدف، راهی جز توسل به نوعی دیدگاه سیستمی، بومی و کاربردی وجود ندارد. موفقیت¬های چشمگیر دهه¬ی اخیر سازمان¬هایی با حداقل امکانات از یک سو و شکست سازمان¬هایی با بهترین توانایی¬های مادی از سوی دیگر بیانگر نقش قابل توجه عوامل غیر مادی و معنوی در موفقیت آنها بوده است (اسکولتز و اسکاتز ، 1998).
بهبود بهرهوری موضوعی بوده که از ابتدای تاریخ بشر و در کلیه نظامهای اقتصادی و سیاسی مطرح بوده است (کریمی و پیراسته، 1383). اما تحقیق درباره چگونگی افزایش بهرهوری بطور سیستماتیک و در چارچوب مباحث علمی تحلیلی از حدود 230سال پیش به این طرف به طور جدی مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است. واژه بهرهوری برای نخستین بار به وسیله فرانسوا کنه ریاضیدان و اقتصاددان مکتب فیزیوکراسی(حکومت طبیعت) به کار برده شده است. در سال 1883 فرانسوی دیگری به نام «لیتره»، بهرهوری را دانش و فن تولید تعریف کرد. در سال 1950 سازمان همکاری اقتصادی اروپا به طور رسمی بهره وری را چنین تعریف کرد: بهرهوری حاصل کسری است که از تقسیم مقدار یا ارزش محصول بر مقدار یا ارزش یکی از عوامل تولید بدست می آید (رفیعی و زیبایی ،1383).
کوشش¬های بشر همواره بر آن بوده تا حداکثر نتیجه را با کمترین امکانات و عوامل موجود به دست آورد. این کوشش¬ها را می¬توان دست¬یابی به بهره¬وری بالاتر نامید. بهره¬وری، مفهومی است که به¬عنوان یک ویژگی بسیار مهم به سیستم¬های باز نسبت داده می¬شود و اهمیت آن تا اندازه¬ای است که می¬توان آن را هدف نهایی هر سیستمی به حساب آورد (رضایی، 1388).
برای بهره¬وری تعاریف متعددی ارائه شده است، بعضی از آنها بسیار توصیفی هستند مانند اینکه بهره¬وری استفاده بهینه از منابع انسانی و مادی سازمان است که بر اساس این تعریف، اندازه¬گیری بهره¬وری یک مساله بسیار پیچیده و غامض تلقی می¬گردد.آلبرت آفتالیون (1991) در مقاله¬ای تحت عنوان سه مفهوم قدرت، تولید و درآمد که در مجله اقتصاد سیاسی به چاپ رسید، بهره¬وری را به مفهوم رابطه میان مقدار محصولی که در مدت معینی به دست می¬آید و مقدار عوامل مصرف شده در جریان تولید آن محصول تعریف نمود.
مبانی و پیشینه نظری بهره وری سازمانی
در 18 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx
.................................................................................................
قسمتی از متن:
تعاریف
کلمه بهره¬وری برگردان انگلیسی واژه «Productivity» به معنای قدرت و قابلیت تولید است. در دایره المعارف بریتانیا بهره¬ری در اقتصاد به صورت نسبتی از آنچه تولید می شود به آنچه که برای تولید مورد نیاز است تعریف می شود. در دیکشنری آکسفورد، بهره¬وری به معنای کارآیی است، که در صنعت به وسیله مقایسه میزان تولید به زمان صرف شده یا منابع مصرف شده برای تولید آن اندازه¬گیری می¬شود (به نقل از طاهری، 1384).
در مطالعات انجام گرفته پیرامون بهره¬وری توسط سازمان¬ها و صاحب¬نظران، تعاریف متعددی از بهره-وری ارائه شده است که این تعاریف با وجود داشتن ریشه مشترک هر یک وجهی از بهره¬وری را مورد تأکید بیشتر قرار دادند. در ذیل به تعدادی از این تعاریف اشاره می¬شود:
از دیدگاه سازمان همکاری اقتصادی اروپا (OEEC): بهره¬وری حاصل کسری است که از تقسیم مقدار یا ارزش محصول بر مقدار یا ارزش یکی از عوامل تولید بدست میآید. بدین لحاظ می توان از بهره¬وری سرمایه، مواد اولیه و نیروی کار صحبت کرد.
سازمان بین¬المللی کار (ILO): بهره¬وری را نسبت ستاده به یکی از عوامل تولید (زمین، سرمایه، نیروی کار و مدیریت) تعریف می¬کند.
از نظر آژانس بهرهوری اروپا (EPA): بهره¬وری عبارت است از درجه و شدت استفاده موثر از هر یک از عوامل تولید. در تعریف این سازمان همچنین به این نکته اشاره شده است که بهره¬وری یک نوع طرز تفکر و دیدگاه است که بر اساس آن هر فرد می¬تواند کارها و وظایفش را هر روز بهتر از روز قبل انجام دهد. از این دیدگاه بهره¬وری به عنوان یک فرهنگ تلقی می¬شود (به نقل از طاهری، 1384).
در اطلاعیه تشکیل مرکز بهره¬وری ژاپن JPC اهداف ناشی از بهبود بهره¬وری چنین بیان شده است: «حداکثر استفاده از منابع فیزیکی، نیروی انسانی و سایر عوامل به روش¬های علمی به طوری که بهبود بهرهوری به کاهش هزینه¬های تولید، گسترش بازارها، افزایش اشتغال و بالا رفتن سطح زندگی همه آحاد ملت، منجر شود». از دید این مرکز ، بهره¬وری یک اولویت و انتخاب ملی است که منجر به افزایش رفاه اجتماعی و کاهش فقر می¬گردد (به نقل از طاهری، 1384).
مبانی و پیشینه نظری ارزیابی عملکرد
در 55 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx
...................................................................................................
مقدمه
سازمان ها باید از طریق کارکنان به اهداف گروهی برسند، لذا نحوه ی انجام کار کارکنان در تحقق اهداف موثر می باشد. در نتیجه، بازبینی و شناسایی نحوهی انجام کار نیروی انسانی و توسعه ی برنامه های لازم برای بهبود عملکرد، یک قسمت مهم از فعالیت های مدیریت سازمان است. این مهم از طریق فرآیند ارزیابی عملکرد نیروی انسانی صورت می گیرد.(زارعی متین، 1379، ص 151) ارزیابی عملکرد، یکی از رویکردهای مهم مدیران برای دستیابی به موفقیت است تغییرات سریع محیطی، تشدید فضای رقابتی، افزایش روز افزون انتظارات جامعه و... نیاز به مدیریت ارزیابی عملکرد را اجتناب ناپذیر کرده است.( ید اللهی فارسی، 1384ف ص13)
....................................................................................................
بخشهایی از متن:
1- توانایی
اصطلاح توانایی به دانش و مهارت های پیروان گفته می شود( البته توانایی در به انجام رساندن توفیق آمیز یک تککلیف). لازم است به یاد داشته باشیم که شایستگی افراد عمومیت ندارد. از اجرای کلیدی اینها هستند؛ دانش مربوط به تکلیف (کارآموزی رسمی و غیررسمی که کامل کردن تکلیف را تسهیل می بخشد)، تجربه ی مربوط به تکلیف (تجربه ی کاری قبلی که به تکمیل توفیق آمیز تکلیف کمک می کند) و قابلیت های مربوط به تکلیف(توانایی بالقوه و یا صفات ممیزه ای که اتمام توفیق آمیز کار را تقویت می کند). در تحلیل عملکرد باید پرسیده شود: آیا این شخص دانش و مهارت های لازم را برای تکمیل کردن توفیق آمیز این تکلیف دارد، یا خیر 9(بلانچارد و هرسی، 1378، صص425-424)
2- انگیزه
این یک واقعیت است که برخی از افراد نسبت به دیگران تلاش بیشتری می کنند. نتیجه این می شود که در سازمان، این گونه افراد نسبت به همکاران هوشمند و با ذکاوت خود عملکرد بهتری ارائه نمایند. بدین دلیل عملکرد فرد در سازمان تنها به توانایی وی بستگی ندارد، بلکه انگیزش هم در این فرآیند نقشی مهم ایفا می کند. در موقع انگیزش تمایل به انجام کار است و درگرو توانایی فرد، تا بدان وسیله نوعی نیاز تأمین گردد.(رابینز، 1386، ص72)
3- محیط (تناسب محیطی)
عملکرد صرفاً به کنش خصایصی که در فرد است مربوط نیست، بلکه به سازمان و محیط نیز مربوط می شود. حتی با وجود داشتن حداکثر انگیزش و همه ی مهارت های لازم، ممکن است افراد اثر بخش نباشند. مگر آنکه حمایت و هدایت سازمانی مورد نیاز خود را دریافت دارند و کارشان با نیازهای سازمان و محیط آنها سازش داشته باشد.( بلانچارد و هرسی، 1378، ص 423)
عناصر کلیبدی عوامل محیطی عبارتند از: رقابت، تغییر شرایط بازار، آئین نامه های دولتی و... دقت به این مسأله بسیار مهم است، که اگر مشکل محیطی از قدرت اختیار پیروان خارج باشد دیگر نباید در مورد عملکرد به آنان پاداش داد و با تنبیهشان کرد.(حقیقی، 1380، ص 187)
اصطلاح توانایی به دانش و مهارت های پیروان گفته می شود( البته توانایی در به انجام رساندن توفیق آمیز یک تککلیف). لازم است به یاد داشته باشیم که شایستگی افراد عمومیت ندارد. از اجرای کلیدی اینها هستند؛ دانش مربوط به تکلیف (کارآموزی رسمی و غیررسمی که کامل کردن تکلیف را تسهیل می بخشد)، تجربه ی مربوط به تکلیف (تجربه ی کاری قبلی که به تکمیل توفیق آمیز تکلیف کمک می کند) و قابلیت های مربوط به تکلیف(توانایی بالقوه و یا صفات ممیزه ای که اتمام توفیق آمیز کار را تقویت می کند). در تحلیل عملکرد باید پرسیده شود: آیا این شخص دانش و مهارت های لازم را برای تکمیل کردن توفیق آمیز این تکلیف دارد، یا خیر 9(بلانچارد و هرسی، 1378، صص425-424)
این یک واقعیت است که برخی از افراد نسبت به دیگران تلاش بیشتری می کنند. نتیجه این می شود که در سازمان، این گونه افراد نسبت به همکاران هوشمند و با ذکاوت خود عملکرد بهتری ارائه نمایند. بدین دلیل عملکرد فرد در سازمان تنها به توانایی وی بستگی ندارد، بلکه انگیزش هم در این فرآیند نقشی مهم ایفا می کند. در موقع انگیزش تمایل به انجام کار است و درگرو توانایی فرد، تا بدان وسیله نوعی نیاز تأمین گردد.(رابینز، 1386، ص72)
عملکرد صرفاً به کنش خصایصی که در فرد است مربوط نیست، بلکه به سازمان و محیط نیز مربوط می شود. حتی با وجود داشتن حداکثر انگیزش و همه ی مهارت های لازم، ممکن است افراد اثر بخش نباشند. مگر آنکه حمایت و هدایت سازمانی مورد نیاز خود را دریافت دارند و کارشان با نیازهای سازمان و محیط آنها سازش داشته باشد.( بلانچارد و هرسی، 1378، ص 423)
عناصر کلیبدی عوامل محیطی عبارتند از: رقابت، تغییر شرایط بازار، آئین نامه های دولتی و... دقت به این مسأله بسیار مهم است، که اگر مشکل محیطی از قدرت اختیار پیروان خارج باشد دیگر نباید در مورد عملکرد به آنان پاداش داد و با تنبیهشان کرد.(حقیقی، 1380، ص 187)
[1]-Ability
[2]-Incentive
[3]-Environment
پاورپوینت محمد رضا شاه پهلوی ( اقدامات و زندگی )
این فایل در دو فرمت ppt و pps آماده شده
....
رسیدن به سلطنت
در سوم شهریور ۱۳۲۰ کشور ایران بوسیله قوای سه کشور انگلستان، شوروی و آمریکا اشغال گردید. رضاشاه دستور مقاومت داد و فرماندهی کل قوا و مسئولیت دفاع از تهران را به ولیعهدش واگذار نمود. محمدعلی فروغی از جانب انگلستان قول مساعد برای حفظ مقام سلطنت در خانواده پهلوی را به رضاشاه داد و سرانجام در روز پنجم شهریور دستور عدم مقاومت به تمام واحدها ابلاغ شد.
مذاکرات میان نمایندگان اشغالگران بر سر جانشینی رضاشاه مدتی به طول انجامید. گزینه اصلی بریتانیا به غیر از محمدرضا، پسر محمدحسن میرزا نوه محمدعلی شاه قاجار (ساکن انگلستان و افسر نیروی دریائی پادشاهی بریتانیا) بود. ولی در نهایت با توافق شوروی و آمریکا، محمدرضا پهلوی را به جای پدرش به سلطنت برگزیدند. رضاشاه پهلوی توسط انگلستان از سلطنت برکنار و به جزیره موریس و سپس به آفریقای جنوبی تبعید شد.
...
مقاله آمار علاقه مندی و حل مسائل ریاضی
سوالات:
چقدر به حل مسائل ریاضی علاقه مندید؟
چه اوقاتی از شبانه روز را برای حل مسائل ریاضی انتخاب می گنید؟
هنگام روبرو شدن با یک مسئله ابتدا به شناسایی کدامیک از عوامل زیر می پردازید؟
برای فهم و درک صحیح صورت یک مسئله چقدر وقت اختصاص می دهید
آیا پس از خواندن صورت یک مسئله می توانید آن را برای دوستان همکلاسی خود به زبان ساده تر بیان کنید؟
اگر مسئله ای شبیه به مسئله داده شده را قبلا دیده باشید آیا می توانید از حل آن کمک گرفته و مسئله جدید را حل کنید ؟
برای حل مسئله ای که براحتی قادر به حل آن نیستید چقدر وقت صرف می کنید؟
آیا می توانید با کمک راه حلهای اشتباه قبلی خودتان به راه حل صحیح مسئله دست یابید ؟
وقتی موفق شدید مسئله ای را حل کنید آیا می توانید همین مسئله را از روشهای دیگر نیز حل کنید ؟
چقدر از مسائل ریاضی در حل مسائل روزانه خود استفاده می کنید ؟
================================
چقدر به حل مسائل ریاضی علاقه مندید؟ | ||||
متغیر | فراوانی مطلق | فراوانی نسبی | درصد فراوانی نسبی | درجه |
اصلا | 4 | 13/0 | 13% | 8/46 |
کم | 6 | 2/0 | 20% | 72 |
متوسط | 15 | 5/0 | 50% | 180 |
زیاد | 5 | 17/0 | 17% | 2/61 |
مقاله عملیات پنج
قسمتهایی از متن:
مقدمه:
بدون تردید، سال 65 از مشکلترین و پربارترین سالهای جنگ تحمیلی میباشد. شرایط حاد سیاسی و اقتصادی تحمیل شده از سوی دشمنان جهانی انقلاب اسلامی، در این سال، بیشترین تهدیدها و طاقتفرساترین فشارها را متوجه مسؤولین امر جنگ کرد. در این میان فتح «فاو» یک عامل قوی جهت حفظ موازنه بود و بدین ترتیب در ترسیم معادلات نظامی توسط تحلیلگران، جمهوری اسلامی در وضعیتی برتری قرار گرفت.
تدابیر دشمن بعثی در بازپس گیری فاو به عنوان عامل برتر به سرانجام نرسید و او تدبیر دیگری برای ایجاد موازنه مطلوب اتخاذ کرد. این تدبیر، که بعداً «استراتژی دفاع متحرک» خوانده شد، در ابتدا صورتی موفق به خود گرفت، اما با اتخاذ تدابیر هوشمندانه توسط فرماندهان سپاه اسلام، اقدامات پدافندی دشمن خنثی و متوقف شد و با عملیات «کربلای 1» این دوره از جنگ نیز با شکست دشمن پایان یافت و در تیرماه 65 مجدداً نیروهای اسلام ابتکار عمل را به دست آوردند....
...
بدین ترتیب اهداف از پیش تعیین شده عملیات بزرگ کربلای 5 محقق میشود. نتایج عملیات قرارگاه خاتمالانبیاء نتایج عملیات کربلای 5 را بدین شرح اعلام میکند: آزادسازی 150 کیلومتر مربع از خاک میهن اسلامی و سرزمین عراق؛ تصرف جزایر مهم و استراتژیک بوارین، فیاض، ام الطویل و منطقه حساس شلمچه، شهرکهای مهم دوعیجی، رودخانه دوعیجی، نهر جاسم و قسمتی از جاده شلمچه – بصره. در این عملیات قویترین خطوط پدافندی دشمن که با کمک مستشاران خارجی ایجاد شده بود، تا عمق 9 کیلومتری خاک عراق در هم شکسته شد و دشمن برای مقابله با تهاجم برقآسای نیروهای اسلام، 140 تیپ از لشکرهای مختلف ارتش عراق را به این منطقه اعزام کرد که طی بیش از یک ماه نبرد و یورش پیدرپی نیروهای اسلام، 81 تیپ و گردان مستقل دشمن کاملاً متلاشی و منهدم شدند و 34 تیپ و گردان مستقل نیز به میزان 50 درصد آسیب دیدند....
...
مقاله تاریخچه پلیس
قسمتهایی از متن:
تاریخچه پلیس در ایران :
این کشور در بیش از دو هزار سال قبل و در دوران سلسله هخامنشیان اولین بنیانگذار سیستم حکومتى گسترده امپراطورى مى باشد. از آنجا که هر حکومتى نیازمند به نظم و امنیت مىباشد در نتیجه کشور ما انواع سیستمهاى ایجاد نظم و امنیت را در طى تاریخ مورد آزمایش قرار داده است.
اما سیستم نوین ایجاد نظم و امنیت داخلى یعنى سازمان پلیس در ایران به حدود یکصد سال پیش مربوط مىباشد. شاه قاجار ناصرالدین شاه در سفرهاى سه گانه خود به اروپا و مشاهده پلیس نوین در آن کشورها و با استخدام یک مستشار بلژیکى به نام کنت دو بینو اولین سیستم پلیسى جدید را در ایران پایه گذارى نمود. این پلیس در طى یکصد سال گذشته و تا پیروزى انقلاب اسلامى در بهمن سال 1357 از فراز و نشیبهاى متفاوت برخوردار بوده است ...
...
دفتر پلیس بین الملل اینترپل :
اداره تشخیص هویت تا پیروزی انقلاب با همین سازمان و تجهیزات به حیات خود ادامه داد. در سالهای اخیر به این اداره کل توجه خاصی شده است ، تجهیزات بسیار پیشرفته روز دنیا و کارشناسان مجرب را در اختیار گرفته که در بخش کربوطه شرح داده شده است.
در رابطه با آگاهی ، فعالیت دوایر فوق تا زمان ادغام نیروهای انتظامی (شهربانی،ژاندارمری و کمیته انقلاب) ادامه داشت . بعد ازادغام تعدادی از کلانتریهای اداره آگاهی منفصل و در سازمان آگاهی تهران بزرگ که مشتمل بر هفت منطقه بو د استقرار یافت ، رسیدگی به جرائمی که جنبه تخصصی چندانی نداشت به واحدهای آگاهی مستقر در مناطق محول گردید.مناطق هفت گانه مذکور از نظر تابعیت سازمانی تحت نظر فرمانده منطقه مربوطه انجام وظیفه می نمودند....
مقاله امداد و بهداشت
قسمتهایی از متن:
احیای قلبی ـ ریوی را آغاز کنید
1) برای ماساژ قفسه سینه، دستهای خود را در موقعیت مناسب قرار دهید.
- با انگشتان اشاره و میانی دست پایینی خود، یکی از پایینترین دندههای مصدوم را در سمتی که به شما نزدیکتر است پیدا کنید. انگشتان خود را در امتداد این دنده بلغزانید تا به محل اتصال آن به استخوان جناغ برسید. انگشت میانی خود را در همین نقطه و انگشت اشاره را در کنار آن، روی جناغ قرار دهید.
کف دست دیگر خود را روی استخوان جناغ بگذارید؛ آن را به سمت پایین بلغزانید تا به انگشت اشاره (دست اول) برسد. این قسمت، همان محلی است که باید روی آن فشار وارد کنید.
- کف دست اول خود را روی دست دیگر قرار دهید و انگشتان خود را در هم قفل کنید.
احیای قلبی ـ ریوی را آغاز کنید
2) ماساژ قفسه سینه و احیای تنفسی را آغاز کنید.
- کاملاً روی مصدوم خم شوید به طوری که دستان شما به حالت مستقیم قرار بگیرند. استخوان جناغ را بهطور عمودی فشار دهید و آن را 5-4 سانتیمتر در قفسه سینه فرو ببرید.
- قفسه سینه را 15 بار (با سرعت 100 بار در دقیقه) ماساژ دهید.
- سر را به عقب خم کنید، چانه را بالا بکشید و 2 بار تنفس بدهید.
- بهطور متناوب، 15 بار ماساژ قفسه سینه و 2 بار تنفس بدهید.
- احیای قلبی ـ ریوی را تا زمانی ادامه بدهید که نیروهای امداد اورژانس، مسؤولیت (عملیات احیا) را بر عهده بگیرند یا مصدوم حرکت کند یا نفس بکشد و یا آنقدر خسته شوید که دیگر نتوانید ادامه دهید. ...
....
بخش دوم
امداد به دنبال حوادث
فصل اول : امداد و کمکهای اولیه
فصل دوم : بهداشت زمان اضطرار
فصل اول
ایست قلبی و تنفسی
منظور از ایست قلبی، حالتی است که ضربان قلب کاملاً از بین می رود و منظور از ایست تنفسی از کار افتادن تنفس خود به خودی در فرد است. این حالات می تواند به دنبال سکته قلبی، شوک، خونریزیهای بسیار شدید، گیر کردن اجسام خارجی در حلق، غرق شدگی، برق گرفتگی و ... رخ دهد.
بیشترین شانس برای زنده ماندن اُرگانهای حیاتی بدن خصوصاً مغز در صورت ایست قلبی و تنفسی 3الی4 دقیقه است و در این فرصت باید سریعاً اقدامات اولیه برای مصدوم انجام شود.
اقدامات اولیه : احیای اولیه
احیای قلبی ریوی (CPR)
همانگونه که ذکر شد چنانچه پس از وقوع ایست قلبی ـ تنفسی در کمتر از 4 دقیقه به فرد مصدوم رسیدگی شود و عملیات احیای وی شروع گردد، شانس زنده ماندن وی بالا خواهد رفت. قبل از شروع عملیات احیای قلبی ـ ریوی باید مطمئن شد آیا فرد واقعاً دچار ایست قلبی ـ ریوی شده است یا خیر، چرا که انجام عملیات اقدامات اولیه بر روی فردی که دچار ایست قلبی نشده باشد، می تواند منجر به ایست قلبی و مرگ وی شود. جهت اطمینان از ایست تنفسی با مشاهده حرکات تنفسی قفسه سینه می توان به وجود تنفس در مصدوم پی برد و یا می توان گوش یا گونه خود را نزدیک دهان وی قرار داد تا صدای تنفس وی را شنیده یا جریان آن را حس کرد. سپس نبض بیمار، بررسی می شود.
ادبیات فارسی
بیو گرافی استاد شهریار ..........................................................2
ادبیات فرهنگی ....................................................................17
زبان فارسی
مقدمه ...............................................................................18
انواع زبان .........................................................................18
طبقه بندی زبان های جهان ....................................................19
انواع زبان های قدیمی ..........................................................21
تعریف دستور زبان،صرف و نحو در زبان فارسی .......................22
کلام،جمله،کلمه،هجا،حرف ....................................................23
سخن کوتاه با اولیا ..............................................................24
ادبیات فارسی
بـیو گـرافـی استاد شهـریار
به قـلم جـناب آقای زاهـدی دوست استاد
اصولاً شرح حال و خاطرات زندگی شهـریار در خلال اشعـارش خوانده می شود و هـر نوع تـفسیر و تعـبـیـری کـه در آن اشعـار بـشود به افسانه زندگی او نزدیک است و حقـیـقـتاً حیف است که آن خاطرات از پـرده رؤیا و افسانه خارج شود.
گو اینکه اگـر شأن نزول و عـلت پـیـدایش هـر یک از اشعـار شهـریار نوشـته شود در نظر خیلی از مردم ارزش هـر قـطعـه شاید ده برابر بالا برود، ولی با وجود این دلالت شعـر را نـباید محـدود کرد. ...
...
شهـریار دارای تـوکـلی غـیرقـابل وصف است، و این حالت را من در او از بدو آشـنایی دیـده ام. در آن موقع که بعـلت بحـرانهـای عـشق از درس و مـدرسه (کـلاس آخر طب) هـم صرف نظر کرده و خرج تحـصیلی او بعـلت نارضایتی، از طرف پـدرش قـطع شده بود، گـاه می شد که شهـریار خـیلی سخت در مضیقه قرار می گـرفت. به من می گـفت که امروز باید خرج ما برسد و راهی را قـبلا تعـیـیـن می کرد. در آن راه که می رفـتـیم، به انـتهـای آن نرسیده وجه خرج چـند روز شاعـر با مراجـعـهً یک یا دو ارباب رجوع می رسید. با آنکه سالهـا است از آن ایام می گـذرد، هـنوز من در حیرت آن پـیش آمدها هـستم. قابل توجه آن بود که ارباب رجوع برای کارهای مخـتـلف به شهـریار مـراجـعـه می کردند که گـاهـی به هـنر و حـرفـهً او هـیچ ارتـباطی نـداشت - شخـصی مراجـعـه می کرد و برای سنگ قـبر پـدرش شعـری می خواست یا دیگـری مراجـعـه می کرد و برای امـر طـبی و عـیادت مـریض از شهـریار استـمداد می جـست، از اینـهـا مهـمـتر مراجـعـهً اشخـاص برای گـرفـتن دعـا بود.
خـدا شـناسی و معـرفـت شهـریار به خـدا و دیـن در غـزلهـای جـلوه جانانه، مناجات، درس محـبت، ابـدیـت، بال هـمت و عـشق، درکـوی حـیرت، قـصیده تـوحـید ،راز و نـیاز و شب و عـلی مـندرج است.
عـلاقـه به آب و خـاک وطن را شهـریار در غـزل عید خون و قصاید مهـمان شهـریور، آذربایـجان، شـیون شهـریور و بالاخره مثـنوی تخـت جـمشـید به زبان شعـر بـیان کرده است. الـبـته با مطالعه این آثـار به مـیزان وطن پـرستی و ایمان عـمیـقـی که شهـریار به آب و خاک ایران و آرزوی تـرقـی و تـعـالی آن دارد پـی بـرده می شود. ...
...